FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Batman (Nelson Riddle)    BATMAN   (1966)
       


      

       zene: Nelson Riddle
       vezényel: Nelson Riddle
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 65:23




         Állj félre, Danny Elfman! Húzódj meg, Elliot Goldenthal! Szaladjatok, Hans Zimmer és James Newton Howard! Itt az első, az eredeti és az igazi Batman-film, egyenesen a hatvanas évekből! Ez az a színes, szélesvásznú technicolor csoda, mely útjára indította a '60-as évek Batman-sorozatát! A szériát Magyarországon egy kereskedelmi televízió vetítette, de a film soha nem került bemutatásra, a stílus bemutatására nincs szükség. A '60-as évek Batmanje minden nyilvánvaló hibája ellenére valóságos kultuszjelenség, és a sorozat által képviselt stílus, ha máshonnan nem, hát a különféle paródiákból biztos ismerős. Igen, ez az a sorozat, ahol az ütések helyett színes kártyákat mutattak (PIFF! PAFF! PUFF!) és Batman szinte minden rész végén táncolt egy kört valami klassz slágerre. Ehhez képest még Joel Schumacher elképzelései is komorak...
         A tévésorozatot beindító filmben Batman (Adam West) és Robin (Burt Ward), nem egy, nem kettő, nem is három, hanem mindjárt négy gonosszal küzd meg: Macskanő, Joker, Rébusz és Pingvin - ez utóbbi egy madár alakú tengeralattjárójából próbálja meghódítani az egész világot, ebben pedig egy olyan bonyolult technológia áll rendelkezésükre, hogy meg se próbálják elmagyarázni, mi az. A végeredmény lényege, hogy a Biztonsági Tanács kilenc tagját porrá változtatják, és üvegcsében magukhoz veszik őket. Batman és Robin a denevérkütyük segítségével küzd meg a négy gonosszal a dehidratált tanácstagokért, miközben robbanó állatokkal és mindenféle egyéb gonoszsággal kell megküzdeniük, amíg Pingvin tengeralattjáróját a felszínre nem kényszerítik.

         A filmhez készült zene annyira komoly, mint azt a neve sugallja. A kor Batmanjének zenei világa sokáig maradt kiadatlan, elsősorban a problémás produkciós körülmények miatt. A sorozat főcímdalát Neal Hefti írta, aki egyebek mellett a "Furcsa pár" főcímdaláról lehet még ismerős. A vicces dalocska igencsak megnövelte Hefti népszerűségét, aki a '60-as években két albumot is kiadott Batman témájával és a filmmel kapcsolatos címekkel, de ezeknek a lemezeknek semmi köze nem volt a sorozat zenéjéhez, Hefti maga írta mindet a bakelit kiadvány számára, mivel ő maga a főtémán kívül nem nagyon dolgozott a Denevérember kalandjain...
         A tényleges zenét Nelson Riddle, a '60-as évek elejének egyik legfelkapottabb televíziós komponistája írta, aki hihetetlen sebességgel, egyszerre több párhuzamosan futó sorozatnak is dolgozott, igaz, hogy a "Batman"-sorozat azért még őt is alaposan lekötötte. A film mellett több mint harminc epizódhoz írt zenét, így valójában az ő munkássága az, amit érdemes kiadni lemezen a nosztalgiahullámot meglovagoló kiadóknak. A Film Score Monthly ugyan a sorozat zenéjéhez még nem nyúlt hozzá, de a nyitófilm teljes anyagát kiadták egy CD-n.
         Az "Acknowledgement / Main Title" egy mulatságos indulóval kezdődik, majd betör Neal Hefti főtémája egy nagyon különleges, jazzes feldolgozásban, és a sorozattól eltérően egy instrumentális verzióban. A témától nem is kell sokáig búcsút venni, hiszen azonnal visszatér a "Batmobile to Airport"-ban, ezután viszont ideje jobban megismerkedni a főgonoszokkal. Szinte tématúltengést kapunk, hiszen négy főgonosznak minimum négy téma dukál, plusz van egy ráadás, ami a közös tervet jelképezi. Így Batman zeneileg is alaposan alulmarad. Az album ezután egy darabig az alapozásnál marad, de akik szeretik a változatos témákat, azoknak ez untig elég.
         A lemez igazán a közepén indul be, ahol a "Torpedoes" tétel végre megindítja a denevérakciókat, ezután egy sor ütős és gyors tempójú tétel következik. Ezek általában hanyagolják a gonoszok témáit (amik így viszont elég kifejtetlenek maradnak), a legtöbb szám a Batman-téma ritmusalapjára épül, csak új melódia kerül a dobokra. A leghosszabb és legütősebb tétel a film végső párbajában hallható "Attack / Take It in Tow" című darab, melyben az összes létező téma összecsap egy frenetikus küzdelemben. Ha minden szám ilyen jó lenne, a lemez talán maradandóbb élmény volna, de sajnos bizonyos idő után a CD néhol repetitívebb lesz, és megéri időnként átlépni pár számot a következő akciótételig. A zenének az sem tett túl jót, hogy az évek során már annyiszor parodizálták ezt a hangzást, hogy első hallásra is ismerős lehet minden zenei megoldás.
         Az album végén bónusz számok találhatóak, pár dalocska filmben hallható verziója. Ezek közül csak a rövidke "Dark Eyes" Riddle munkája, a másik két nótát Giovanni Martini és Lionel Newman szerezte. A lemez Neal Hefti főtémájával zárul - ez a sorozatban hallható vokális verzió, amit talán be se kell mutatni, mert a '60-as évek egyik legismertebb főcímzenéje. Na jó, egy kis emlékeztető: na-na-na-na-na-na-na Batman! Na-na-na-na-na-na-na Batman!

         A "Batman" zenéje azoknak ajánlott, akik nosztalgiával gondolnak vissza a sorozatra és az eredeti, '66-os filmre. A rajongók számára biztos, hogy páratlan kincs lesz a lemez, de megfelelő érzelmi kötődés híján az album inkább csak egy vicces emlék a múltból, a '60-es évek tipikus televíziós zenéje. Az FSM a Silver Age Classics sorozatban, 3000-es limitált példányszámban dobta piacra az albumot. Mára nagyon kevés eladó példány maradt belőle, úgyhogy aki mégsem bír korai denevérzene nélkül élni, az gyorsan kapcsoljon.


    Hubai Gergely
    2006.11.18.




    Tracklista:

      1. Acknowledgment / Main Title (2:27)
      2. Batmobile to Airport (1:58)
      3. A Good Job (2:20)
      4. Roger Wilco (2:43)
      5. Just Ring / Yo Ho, Sir / Let's Find Out (2:20)
      6. Tricky Buoy (3:21)
      7. Torpedoes (2:33)
      8. Holy Polaris (0:58)
      9. Kitka (1:11)
    10. Shades of Smolensic (3:17)
    11. Jet Umbrellas (1:49)
    12. Filthy Criminals / Chamber 17 (2:43)
    13. Credulous Creatures / Fine Finkish Friends (2:17)
    14. Dehydrated / Stand Clear (3:43)
    15. Flee for Your Life! (2:31)
    16. False Feathers / Swallow This Pill (3:25)
    17. My Very Paradise (2:04)
    18. The Grotto / A Stitch in Time (3:08)
    19. Emergency Operation (2:54)
    20. Small Craft (3:27)
    21. Attack / Take It in Tow (4:16)
    22. Vials (4:20)
    23. End Title (1:06)
    24. Dark Eyes (0:20) *
    25. Plaisir d'Amour - Giovanni Martini (1:25) *
    26. Again - Lionel Newman (2:03) *
    27. Batman Theme - Neal Hefti (0:44) *

    * bónusz tétel



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Batman Returns

    Batman Forever

    Batman Begins

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam