FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Batman v Superman: Dawn of Justice (Hans Zimmer, Junkie XL)    BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE  (2016)
       Batman Superman ellen - Az igazság hajnala


      

       zene: Hans Zimmer, Junkie XL
       vezényel: Nick Glennie-Smith
       kiadás éve: 2016
       kiadó: WaterTower Music
       játékidő: 71:36




         "Hivatalosan is kiszálltam a szuperhősbizniszből. Nagyon nehéz volt számomra az, hogy mindig új nyelvet találjak ki" - jelentette ki március végén Hans Zimmer a BBC Hard Talk című műsorában. Ha ez igaz lesz, akkor a Batman: Kezdődik! mellett a Batman Superman ellen - Az igazság hajnala is fontos mérföldkőnek számít majd a szerző munkásságában: míg előbbi a hősök világába történő belépőjét jelenti, addig utóbbi a kilépés szimbólumává válik. Az ilyen vonatkozású háttérbe húzódásáért azonban nem hullajtanék könnyeket: közel húsz éve vagyok elkötelezett rajongója Zimmernek, s részemről az év egyik legjobban várt muzsikája is a jelen írásom tárgyát képező darab volt (ráadásul már jó előre jeleztem a többieknek, hogy erről én szándékozom ismertetőt készíteni), ám maximum annyi ragadt meg belőle, hogy így köszön el a szuperhősök világától. Hiába hallgattam meg számtalanszor, egyszerűen nem találok benne fogódzót, egyetlen tétele sem tudott maradéktalanul magával ragadni, ami egy ilyen kaliberű művész és projekt vonatkozásában probléma - és hasonlóan vagyok az ezt megelőző két ilyen témájú művével is. Szerkesztőtársam Deadpoollal kapcsolatban nemrég kifejtett véleménye gond nélkül ráhúzható a Batman Superman ellen - Az igazság hajnalának kíséretére is: "az aláfestésnek nincs igazán mélysége, a drámai részek nem átélhetők a zene nyelvén, s olykor még a feszültséget sem tükrözi a score". Ugyanakkor az is igaz, hogy technikai szempontból újfent kifogástalan darabbal gazdagodott a filmzene világa, én azonban nem ilyen jellegű élvezeti értéket várok egy filmzenétől.

         A hősöket alakító Ben Affleck (aki Batman gúnyája előtt Daredevilét is magára ölthette) és Az acélemberben Clark Kentként már bizonyított Henry Cavill főszereplésével bemutatott mozit Zack Snyder rendezte, aki korábban olyan képregény-adaptációkhoz adta nevét, mint a 300, a Watchmen - Az őrzők, illetve Az acélember. A DC Comics közkedvelt jótevőinek összecsapásában a 2017-es The Justice League Part One előfutáraként olyan további karakterek jelennek meg hosszabb-rövidebb ideig a vásznon, mint Wonder Woman (Gal Gadot), Flash (Ezra Miller), illetve Aquaman (Jason Momoa), az ellenfelek közül pedig Zod tábornok (az ő legyőzésének körülményeiből ered a Batman és Superman közötti konfliktus), valamint Lex Luthor kerülhetett bele Chris Terrio és David S. Goyer forgatókönyvébe. A mozit gondosan megtervezett marketinghadjárat vezette fel - ezen a fronton is egyre keményebb DC-Marvel versengést figyelhetünk meg -, a siker pedig nem maradt el. Hiszen bár a kritikusok többsége fanyalgott, a nézők egészen másként gondolkodtak, aminek eredményeként az alkotógárda elmondhatja magáról, hogy világviszonylatban a negyedik legjobb nyitó hétvégét produkáló projektet sikerült megvalósítaniuk.

         A film muzsikáját Zimmer a Junkie XL-ként és Tom Holkenborgként egyaránt alkotó holland elektronikus zenésszel karöltve készítette el. Míg előbbi az elmúlt tizenegy év során meglehetősen tevékenyen járult hozzá ehhez az univerzumhoz - hiszen Christopher Nolan Batman-trilógiájának, Az acélembernek, valamint A csodálatos Pókember 2.-nek dallamait egyaránt ő szállította -, addig Junkie XL a nemrég bemutatott Deadpool révén kóstolhatott bele önállóan abba, miről is szól a képregénykarakterek mozivászonra történő átültetése. "Számtalan szuperhősfilm van már a hátunk mögött. Modern mitológiai teremtményekként tekintünk rájuk, ők amolyan különös mellékágai a görög mitológiának" - nyilatkozta a műfajjal kapcsolatban Zimmer, aki társával - s olyan kiegészítő komponistákkal egyetemben, mint Andrew Kawczynski, Benjamin Wallfisch és Steve Mazzaro - egy rendkívül dinamikus muzsikát szállított ehhez a kellően pörgős kalandhoz. A német származású művész ugyanakkor 2013 októberében még hezitált: azt nyilatkozta, hogy kavarognak benne a gondolatok, és nem tudja, jó döntés lenne-e részéről, ha elvállalná a projektet. Véleményét többek között azzal indokolta, hogy a három Batman-film után nem biztos abban, hogy jó ötlet egy azonos karakterrel rendelkező, ám új vonalba belevágó projekthez szerződnie, végül azonban rábólintott a felkérésre, ezt követően pedig maga mellé vette Junkie XL-t, akire rábízta az Affleck-féle Batman-téma elkészítését - ennek végeredménye a filmzenealbum "Men Are Still Good (The Batman Suite)"-jében figyelhető meg. Holkenborg egyébként képregény-feldolgozás vonatkozásában nemcsak a Deadpool, hanem Az acélember, illetve A sötét lovag: Felemelkedés score-jának megszületéséből is kivehette a részét, ám azoknál még csupán kiegészítő szerzőként volt jelen Zimmer oldalán.

         A Batman Superman ellen - Az igazság hajnala aláfestése stílusát tekintve leginkább Az acélember muzsikájával rokonítható: a szimfonikusok jelenléte mellett kellően hangsúlyosan vannak jelen az elektronikus elemek, illetve azon dobütemek, melyek lassan éppoly elcsépeltté válnak, mint az a bizonyos hajókürtszólam, amely természetesen ezúttal sem maradhatott el. A korongnyitó "Beautiful Lie" még kellően ígéretesen indul, remek dallamokkal igyekszik operálni a két szerző, az azt követő "Their War Here"-rel azonban kezdetüket veszik a problémák: elektronikus és hagyományos dobpüfölések, valamint a szememben teljesen jellegtelen akciómotívummal igyekszik a páros lépést tartani a vásznon látottakkal. Hiába a kórus és a heroikusság, ennél, illetve az olyan további lendületes trackeknél, mint a "Do You Bleed?" vagy a "Black and Blue", nem a konfrontációt és a mindenen felülemelkedő hősiességet érzem, hanem sokkal inkább azt, hogy elszállt az ihlet - a Batman: Kezdődik! "Molossus"-a kenterbe veri az itt hallható akciótételek mindegyikét. Az ilyen stílusú darabok közül egyedül az "Is She With You?"-nál körvonalazódott bennem az, hogy sikerült felkapniuk a fonalat, s ezáltal olyan szintre tudták emelni a muzsikát, hogy abból áradjon a tettvágy, az elszántság és az érzelem - ugyanakkor némiképp üröm az örömben, hogy a hangzatos dobalapnak már Ridley Scott A Sólyom végveszélyben című mozijában is fontos szerepe volt.
         A már említett "Beautiful Lie", illetve az "Is She With You?" mellett a drámaiságot érzékeltető "Day of the Dead", valamint a keserédességgel átjárt, majd eltökéltségbe torkolló "New Rules" voltak azok a tételek, amelyeket többször is újrahallgattam. Velük szemben állnak a kiadvány abszolút negatívumait képező, összevissza torzított, s emiatt kellően idegesítővé váló elektronikus megoldások, amire a legelvetemültebb példaként a "Must There Be A Superman?"-t tudnám felhozni. Továbbá ott van még a "The Red Capes Are Coming"-"Problems Up Here" duó elején hallható, Superman-motívummá formált Jack Sparrow-téma is A Karib-tenger kalózaiból, amivel egyáltalán nem tudok megbarátkozni.

         A Batman Superman ellen - Az igazság hajnala zenéjét nagyfokú érdeklődés övezte, amire - Az acélember mintájára - a WaterTower Records egy jókora lapáttal rátett azzal, hogy a score-t nemcsak digitális változatban, illetve CD-n tette elérhetővé, hanem kétlemezes deluxe változatban, illetve három korongból álló bakelitgyűjtemény keretén belül is. A sima és a bővített változat ismeretében azonban nyugodt szívvel merem kijelenteni, hogy előbbi hallgatnivaló tökéletesen elegendő ebből a muzsikából, az alig húsz perccel hosszabb deluxe ugyanis semmilyen irányba nem tudta elmozdítani fenti értékelésemet.


    Kulics László
    2016.04.10.




    Tracklista:

      1. Beautiful Lie (3:47)
      2. Their War Here (4:34)
      3. The Red Capes Are Coming (3:31)
      4. Day of the Dead (4:01)
      5. Must There Be A Superman? (3:58)
      6. New Rules (4:02)
      7. Do You Bleed? (4:36)
      8. Problems Up Here (4:25)
      9. Black and Blue (8:30)
    10. Tuesday (4:00)
    11. Is She With You? (5:46)
    12. This Is My World (6:23)
    13. Men Are Still Good (The Batman Suite) (14:03)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman Begins

    Deadpool

    Man of Steel

    Wonder Woman

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam