FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Batman & Robin (Elliot Goldenthal)    BATMAN & ROBIN   (1997)
       Batman és Robin


      

       zene: Elliot Goldenthal
       vezényel: Jonathan Sheffer
       kiadás éve: 1997
       kiadó: Warner Sunset Records
       játékidő: 67:20




         Mit is mondhatnánk egy olyan moziról, ami mára filmtörténeti fogalom, de nem olyan értelemben, amilyennek a filmkészítők szánták, hiszen kevés filmben csináltak ennyi mindent ilyen rosszul. Joel Schumacher ezzel a darabbal rövidre vágta az éppen éledező franchise-t, amit csak nyolc évvel később hozott vissza a semmiből Christopher Nolan "Batman: Kezdődik!"-je. A "Batman és Robin" színesebb, hangosabb és bugyutább, mint közvetlen elődje, a "Mindörökké Batman", és úgy tűnik a látványtervezők, valamint a díszletmunkások kapták meg azt a pénzt, amit a forgatókönyvön megspóroltak. A denevérember kalandjainak negyedik részében hősünk (George Clooney) immár kis madármintás csatlósával (Chris O'Donnell) indul megküzdeni a Gothamet fenyegető újabb gonosz-párossal. Az alkalmi szövetség tagjait más-más indokok mozgatják: Mr. Jégcsap (Arnold Schwarzenegger) szeretné megmenteni halálos beteg feleségét, Méregcsók pedig szeretné megóvni a környezetet az emberi pusztítástól - a film végére mindketten arra a logikus következtetésre jutnak, hogy ezt csak Gotham város megfagyasztásával lehet elérni. Az ördögi tervet csak Batman, Robin és Batgirl (Alicia Silverstone) akadályozhatják meg hihetetlenül bonyolult módszerekkel.

         Egyszóval a "Batman és Robin" cím egy sikeres sorozat mélypontjának szinonimája lett, és ez sajnos a filmzene kiadására is rányomta a bélyegét. Míg a "Mindörökké Batman" esetében a kecske és a káposzta is jól járt egy dalválogatással és egy score albummal, addig a film rossz fogadtatása biztossá tette, hogy ebben az esetben a Smashing Pumpkins / Jewel / R. Kelly és társaik fémjelezte vonal CD-je után nem fogják kiadni Elliot Goldenthal zenéjét. Pedig van itt mit kiadni. A komponista mintha érezte volna a film végzetét, ezért a "Mindörökké Batman" legjobb elemeit átmentve próbálta egy komoly akcióközpontú zenével visszafogni a ripacskodó színészeket, és Joel Schumacher egyre giccsesebb fétis-vízióját. A tradicionális akciózene rajongóinak jó hír, hogy a pánikhelyzetben Goldenthal visszavett a kísérletezgetésekből, ehelyett egy sokkal egyenletesebb, ezáltal kiszámíthatóbb score-t írt. A rossz hír, hogy ebben az esetben a legnagyobb jóindulattal sem lehet eredetiséggel vádolni a szerzőt. Anyagias szempontból úgy is fogalmazhatunk, hogy aki 1995-ben megvette a "Mindörökké Batman" filmzenealbumát, az teljesen ingyen megkapta a két évvel később elkészülő folytatás összes témáját is.
         Először lássuk a hivatalosan megjelent betétdalalbum rövid elemzését. Bár a merítés nagy, és a film valószínűleg nem hozza közös nevezőre a Smashing Pumpkins rajongóit a Jewel fan-klubbal, de vannak pozitívumok is. A daloknak majdnem fele szerepel is a filmben, és nem csak a stáblista alatti montázsra (a Smashing Pumpkins és R. Kelly dala egybefűzve) értendő. Hála Schumachernek, Gotham lakosságának kilencven százaléka partira járó milliomos, így elegendő "bulizene" került a lemezre. A másik oldalon álló fiatalkorú motoros bűnözők pedig nyilvánvalóan nagy Moloko-rajongók, és az Underworld "Moaner" című technoopuszára versenyeznek. Végül, de nem utolsósorban a lemez tartalmaz három és fél percnyi egyveleget Goldenthal zenéjéből is "A Batman Overture" címmel. Most bontsuk ki jobban a rövid nyitányban található anyagot és témákat.

         Örök kérdés, hogy a folytatások esetében mennyire követelmény az eredetiség, és mennyire kívánatos a létező témák továbbvitele. A sorozat korábbi zeneszerzője, Danny Elfman két Batman-filmje esetében például csak a főtémát mentette át, és ez Goldenthalnál is természetes. Az előző filmben sikeresen bemutatott melódia ebben az esetben is számos átalakuláson megy keresztül, a legjobbak most is a különféle egzotikus variációk - az előző film rumba-foxtrott-keringő-tangó négyese most egzotikus karibi táncokkal bővül. Az ilyen finom megoldások kötelező elemek egy Goldenthal szintű komponistától, de más zenék változtatás nélküli átvétele ellentmond a kreatív elmének.
         Az igazi probléma a többi tételnél kezdődik. A filmet nézve folyamatosan pipálhatjuk ki az ismerős motívumokat az előző albumról - nem számít, hogy abban a filmben ezek a zenék mit jelképeztek, illetve hogy eredetileg mennyire voltak egyes karakterekre jellemzőek. Autós üldözéshez használjuk a "Gotham City Boogie"-t, igaz hogy annak idején Kétarc bandájának volt a motívuma, Mr. Jégcsapnak ugyanolyan jól fog állni. Ugyanez a zene később több formában is előjön, hosszú pályafutása során használják még kézitusához és gyémántrabláshoz is. Itt-ott a "Victory" is felbukkan, de szerepe kevésbé fényes, mint korábban. Az egyetlen akciótétel, ami szerencsésen kerül ki az újrafelhasználási hullámból, az előző filmben a "Descent" címet viselte. Akkor más szerepe volt, most autós üldözéshez használták fel, amikor Batman Mr. Jégcsapot üldözi (vagy fordítva). A Batman-témát annak idején rekedt kürtökkel és őrületes vonósokkal feldobó zenét szép új nyitánnyal látták el és alaposan kibővítették.

         Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a sok ismételgetés elsősorban Joel Schumacher hibája, aki úgy érezte, hogy a siker érdekében nem árt a "Mindörökké Batman" legtöbb kulcsjelenetét és teljes struktúráját minden változtatás nélkül átvenni. Csak két példa: mindkét film Batman és Robin indulásával kezdődik, amihez evidens, hogy Goldenthal a "Fledermaumusmarchmusik"-ot választja. De amikor a film végén Batmannek most is két mélybe zuhanó embert kell egyszerre megmentenie, ahogy az előző filmben is tette, a zeneszerző tényleg sarokba van szorítva, és kénytelen a már egyszer sikeresen használt kompozíciókat újra előásni az archívumból. A "Batterdammerung" újra nagyot szól, de másodjára már nem az az igazi élmény. Kár, hogy az előző filmet átlengő "sötét ellenség"-téma az egyetlen, ami nem tért vissza tisztességes formában, pedig ebben a filmben lett volna rá nagy szükség.
         De mi marad az akciózenén kívül? A lírai tételek hiánya a legfájóbb a soundtracken, amik itt sokkal szebbek, mint az előző filmben, bár a színészi játék semmi okot nem ad az ilyen erőteljes és érzelmes zenék jelenlétére. Elliot Goldenthal itt mutatja meg tehetségét, amikor az alábbi szakadékot kell zeneileg áthidalnia: az egyik pillanatban még Schwarzenegger kormányzó jegesmedvés mamuszban táncol egy éneklő hóember morbid dalára, fél perccel később pedig már halálosan beteg feleségét siratja. A gyors hangulatváltás során a zeneszerző a hamiskás énekről vált át lassan angyali kórussá. Ez a kórus többször is hallható, a legszomorúbb pillanatokban a hangok mégis alig hallhatóakká válnak, szinte egybefolynak a hangszerekkel, és teremtenek melankolikus hangulatot. Sajnos a filmben ekkor épp Batgirl hackeli meg Alfréd bácsi, a komornyik számítógépes adatbázisát a klasszikus "próbáljunk ki véletlenszerű jelszavakat"-módszerrel, így a zene megint túltesz a filmen.

         Elliot Goldenthal zenéje összességében figyelemreméltó, de mivel teljes egészében kiadatlan, így csak a film során élvezhető, és ott talán jobb helyen is van. A lírai számok kiadatlansága az egyetlen fájó pont, az akciótételek legalább megtalálhatóak az előző film lemezén. Önmagában a score hat pontot kapna, elsősorban a túl sok újrahasznált akciótétel miatt. A végső értékelés persze az átlagos dalokkal teli albumra vontakozik, ami igazán csak a film fanatikusainak ajánlott, és azoknak, akiket kielégít egy három és fél perces egyveleg a komponista zenéjéből.


    Hubai Gergely
    2006.04.29.




    Tracklista:

      1. The End Is The Beginning Is the End - The Smashing
          Pumpkins (5:08)
      2. Look into My Eyes - Bone Thugs-N-Harmony (4:27)
      3. Gotham City - R. Kelly (4:56)
      4. House on Fire - Arkarna (3:25)
      5. Revolution - R.E.M. (3:05)
      6. Foolish Games - Jewel (4:01)
      7. Lazy Eye - Goo Goo Dolls (3:47)
      8. Breed - Lauren Christy (3:04)
      9. The Bug - Soul Coughing Doughty (3:09)
    10. Fun for Me - Moloko (5:09)
    11. Poison Ivy - Me'shell Ndegeocello (3:33)
    12. True to Myself - Eric Benet (4:40)
    13. A Batman Overture - Elliot Goldenthal (3:36)
    14. Moaner - Underworld (10:17)
    15. The Beginning Is the End Is the
          Beginning - TheSmashing Pumpkins (5:01)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Batman Begins

    Batman Forever

    Mindörökké filmzene: a "Mindörökké Batman" zenéje (DVD)

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam