FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Batman Returns (Danny Elfman)    BATMAN RETURNS   (1992)
       Batman visszatér


      

       zene: Danny Elfman
       vezényel: Jonathan Sheffer
       kiadás éve: 1992
       kiadó: Warner Brothers
       játékidő: 69:48




         Nehéz a cikkíró szíve, amikor egy számára kedves filmről kell szigorú kritikát kinyilvánítania, a "Batman visszatér" esetében viszont most ez következik. Számomra az 1989-es Tim Burton-mozi folytatása mind történetben, mind pedig zenében túltesz az előzményeken. Az új részben a denevérember (Michael Keaton) nem egy, hanem mindjárt három gonosszal találja magát szemben. Az úri családból származó, de torzszülöttsége miatt kitagadott Pingvin (Danny De Vito) szövetséget köt az iparmágnás Max Shreckkel (Christopher Walken) és a bőregérhez hasonlóan latexkosztümben rejtőzködő Macskanővel (Michelle Pfeiffer). A gonoszok csapata sokkal ambiciózusabb, mint Joker az előző filmben, és nagyratörő terveik sokkal veszélyesebbek Gothamre nézve. A jobban szerkesztett narratíva sokkal egyenletesebb zenei élményt biztosít, mint az első részben, ahol bizony sokat kell várni, amíg beindul az akció. Az ördög azonban a részletekben rejlik, és ritkán fordul elő, hogy ilyen kiváló muzsikát az utómunkálatok során egy jól szervezett csapat tesz tönkre, ezáltal csökkentve a várható hatást.

         A "Batman visszatér" score-ját Danny Elfman teljesen más technika alapján komponálta, mint az első részét. Elsősorban az operaszerű megoldások miatt ebben a filmben jóval több a zene, alig van jelenet, ami alatt ne szólna valami a háttérben. A másik különbség az erős, karakterközpontú tematika. Legelőször a '30-as években, az operákon nevelkedett európai komponisták (Max Steiner, Erich Wolfgang Korngold) írtak ennyire "szabályos" zenét, ahol minden karakter egyenlő volt egy hozzá rendelt zenei motívummal. A "Batman"-ben a címszereplőn kívül senki nem rendelkezett önálló zenével, Joker elborultabb pillanataiban keringőzött vagy Prince-dalokat hallgatott. Itt azonban mindenkinek van legalább egy témája, illetve annak számos variációja, amik a tematikus komponálás alapkövetelményeinek megfelelően minden kulcspillanatban felbukkannak a szereplővel együtt.
         Batman témáját természetesen nem kell újra bemutatni, az előző filmben már bizonyított zene most még gyakrabban kerül előtérbe. A címszereplőnek nemcsak a filmben, hanem a zenében is méltó mód meg kell küzdenie az immár saját motívumokkal felruházott ellenfelekkel. Pingvin esetében már több téma váltakozik, amik közös gyökérből indulnak, de a karakterrel együtt válnak egyre sötétebbé. A torz madáremberhez tartozik egy gyermekkóruson alapuló motívum, ami sokat segít a karácsonyi hangulat visszaadásában is, és mellesleg tökéletesen illik egy olyan gyermeteg gonoszhoz, aki óriás gumikacsán közlekedik. Ehhez a darabhoz kapcsolódik egy sötétebb, menetelős zene, ami Pingvin felnőttkorával, és egyre őrültebb terveivel kapcsolódik össze, például mikor kedvenc madaraiból öngyilkos terroristákat farag.

         Selina Kyle/Macskanő is külön témákat kapott. Az első a "Selina Transforms"-ban hallható, amikor is a félőrült nő elpusztítja addigi élete emlékeit, hogy átalakulhasson. A zene a némafilmek hagyományait követve nem a képen látható akciót festi alá, hanem önálló életre kel, az őrület kvázi Selina fejében hallható. A másik téma egy csapat nagyon magasan szóló macskanyávogást utánzó dallamsor, ami nem is igazi téma, inkább apró jelzés a zenében, mely jelzi a Macskanő jelenlétét. A főszereplők mellett rövidebb, kidolgozatlan darabok jutnak mellékszereplőknek, például a cirkuszos bandának is, de ezek teljesen jelenetfüggőek, és csak egy-két trackben bukkannak fel.
         Számról-számra elemzésnek nincs sok értelme, elsősorban azért, mert az erős tematikus megközelítés miatt elég a zenét hallgatni, a történet így is teljesen átélhető, akár a film újranézése nélkül is. Az utolsó előtti "End Credits" tétel ezeket búcsúzóul mind felvonultatja, és szerintem a legjobb Elfman-tétel, mely tartalmaz minden olyan elemet, amiért még mindig várom Danny új munkáit.
         A lemezt a Siouxsie and the Banshees dala, a "Face to Face" zárja. A dal Max Shreck partiján hallható, ahol Bruce és Selina erre táncol, az együttes pedig jól ötvözi saját ötleteit Elfman zenéjével - a nótában megbújnak Macskanő jellegzetes motívumai. Akinek megvan DVD-n a film, mindenképpen nézze meg a dalhoz készült videót, és érezze Siouxsie áldozatos munkáját, ahogy 1992-ben is próbálta életben tartani a '80-as évek Duran Duran-os hangulatát egy erősen anakronisztikus klip formájában.

         Akkor most lássuk a számos bosszantó részletet, amik a "Batman visszatér" zenei világát károsan befolyásolják és nagyban hozzájárulnak a pontszám lerontásához. Az első számú probléma annak idején előkészítette a Tim Burton/Danny Elfman páros időleges szakítását, ami miatt Burton "Ed Wood"-jához Howard Shore szerezte a zenét. A "Batman visszatér" utómunkálatai során Elfman felháborodott, hogy komplex zenéjét teljesen elnyomták a hangeffektek, és úgy nyilatkozott, hogy a végeredmény sokkal jobban sikerült volna, hogyha mind ő, mind a hangeffektekért felelős emberek visszavettek volna saját munkájukból. Az új DVD-n valamennyire korrigálták a hibákat, nekem mindenesetre sokkal jobban tetszett az új és erősebb mix, ami nagyjából eltalálta a helyes egyensúlyt, sőt, néha a zene javára billen a mérleg.
         A második problémán sajnos már nem lehet változtatni. A "Batman"-hez Elfman a londoni szimfonikusokat használhatta, akik nagyban hozzájárultak az eredeti zene magas színvonalához. A Batman-téma bátran harsogott, a romantikus zenék pedig szívszorítóak lettek. Rejtély, hogy mi történt a folytatás esetében. Anyagi vagy kényelmi szempontok játszhattak abban közre, hogy a "Batman visszatér" zenéjét a Warner Brothers saját házizenekarával vették fel. Ők Jonathan Sheffer vezényletével próbálják a legtöbbet kihozni saját magukból, de egy ilyen grandiózus zenéhez egyszerűen sem technikai tudásuk, sem létszámuk nem elegendő. A hatalmas zene így összetöpörödik, és sokat veszít a hatásából.
         A harmadik probléma maga a lemez, pontosabban annak elrendezése. Hálásak lehetünk a 70 percnyi zenéért, amit kiadtak, de érthetetlen, hogy miért kellett az egész anyagot szinte egyetlen összefolyó masszává keverniük a producereknek. Bár a zeneszámok nagyjából helyes sorrendben követik egymást, számos egymástól távol álló szerzemény kerül összekapcsolásra, és több track értelmetlenül van feldarabolva a legváratlanabb helyeken - a trackek ideje pedig egy és hat perc között váltakozik, meglehetősen logikátlanul. A lemezt emiatt lehetetlen véletlenszerű lejátszásban hallgatni, a módszer miatt pedig az operahangzás inkább dagályossá, mint emlékezetessé válik.
         A "Batman visszatér" így összességében olyan élmény, amiben sokkal több lehetőség van, mint amennyi felszínre kerül. Mint írtam, nekem sokkal jobban tetszik a tematikus megközelítés, és a zenei egyenletesség, de sok bosszantó részlet több irányból támad, így sem a filmben elhangzó, sem az albumon lévő score-ral nem tudok maradéktalanul elégedett lenni.


    Hubai Gergely
    2006.06.10.




    Tracklista:

      1. Birth of a Penguin (2:28)
      2. Birth of a Penguin, Part II (3:09)
      3. The Lair (0:57)
      4. The Lair, Part II (4:49)
      5. Selina Transforms (1:11)
      6. Selina Transforms, Part II (4:16)
      7. The Cemetary (2:54)
      8. Cat Suite (5:42)
      9. Batman vs. the Circus (2:34)
    10. The Rise... (1:41)
    11. ...and Fall from Grace (4:08)
    12. Sore Spots (2:15)
    13. Rooftops (4:20)
    14. Wild Ride (3:34)
    15. The Children's Hour (1:47)
    16. The Final Confrontation (5:12)
    17. Penguin Army (4:54)
    18. Selina's Electrocution (2:40)
    19. The Finale (2:19)
    20. End Credits (4:44)
    21. Face to Face (4:17) *

    * előadja: Siouxsie and the Banshees



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Batman & Robin

    Batman Forever

    Superman

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam