FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection  The Boss Baby
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Batman Forever (Elliot Goldenthal)    BATMAN FOREVER   (1995)
       Mindörökké Batman


      

       zene: Elliot Goldenthal
       vezényel: Jonathan Sheffer
       kiadás éve: 1995
       kiadó: Atlantic Records
       játékidő: 44:21




         A Tim Burton-Danny Elfman páros nevét a Batman franchise-ban nem homályosította el a másik páros: Joel Schumacher és Elliot Goldenthal. Az új rendező a "Mindörökké Batman"-ben még elődje felügyelete mellett támasztotta fel a denevérembert saját elképzelései szerint. Bár ez a film is sikeres lett anyagilag, alapvető hibát követett el azzal, hogy nem a képregényeket vette alapul, mert sokkal több köze volt az Adam West főszereplésével készült '60-as évekbeli sorozathoz - színes, hangos és körülbelül ennyi. Ebben a részben Batman (Val Kilmer) egyszerre két gonosszal küzd meg: Kétarc (Tommy Lee Jones) és Edward Nygma (Jim Carrey) az utóbbi gondolatolvasó találmányával szeretné Gothamet teljesen tönkretenni. A kettős veszéllyel Batman csak egy új társ, Robin (Chris O'Donnell) segítségével tud megküzdeni, ám eközben még egy pszichiáternő, Dr. Chase Melody (Nicole Kidman) is üldözi szerelmével.
         Ami mindenképpen merész húzás volt Schumachertől, az a zeneszerző kiválasztása. A rendező már jóval a forgatás kezdete előtt felvette a kapcsolatot Elliot Goldenthallal, mivel már öt percnyi zenéjének meghallgatása után meg volt győződve arról, hogy a komponista lenne a tökéletes választás a filmhez. Arról nem szól a fáma, hogy vajon melyik zene győzte meg Schumachert - talán "A pusztító"-é, vagy "A végső megoldás: Halál"-é? Csak találgathatunk. Ez mindenesetre jó választás volt, így legalább a látványvilág mellett egyéb pozitívum is akad a filmben.

         Van abban valami határozottan rokonszenves, amikor egy kreatív komponista annyira nem törődik az akcióműfaj korlátaival, mint azt Elliot Goldenthal is tette a "Mindörökké Batman" esetében. Félreértés ne essék, ez nem akciózene a szó szoros értelmében. Ezek a darabok zenei stílusgyakorlatok Goldenthal módra. A széles skálát felölelő motívumrendszer a barokktól kezdve Richard Wagnerig idéz a zenetörténetből, ezzel is bizonyítva, hogy Goldenthal minden egyéb excentrikussága ellenére a komponisták táborának zenetörténetileg legképzettebb tagjai közé tartozik.
         Az újonnan írt főtéma valamilyen szinten sikeresen tölti be az Elfman-főtéma által hagyott űrt. Bár a zeneszerző állítása szerint sosem hallgatta meg elődje munkáját - mondván, nehogy a hatása alá kerüljön - úgy tűnik, mégis egy rugóra jár az agyuk. Mindkét téma hasonló eszközökkel és zenekari váltásokkal működik, ezért az átlag hallgató első hallásra még több rokonságot fedez fel a két darab között, mint amennyi a valóságban van. A főtéma önállóan is megállja a helyét, de sajnos több ponton kénytelen kiszolgálni a főcímet; míg Elfman zenéje szabadon repült a sötét háttér fölött, Goldenthalénak illeszkednie kell a képhez. Ilyen például, amikor a főcím alatt a zene helyét fémes csörgés veszi át pár pillanatra, amíg a denevérember magához veszi halálos játékszereit. Szerencsére a tétel nagyon sokféleképpen alakítható és variálható, így Goldenthal szabadon alkothatott - elvégre ezért szeretjük.
         A darabok sokszínűsége ellenére ebben a score-ban is megjelenik egy erős tematizáció. A Batman-főcímzenét leszámítva a legfeltűnőbb téma egy rusztikusan sötét szimfonikus motívum, ami egyszerre jeleníti meg Batman és Gotham sötét oldalát - egyben a gonoszpáros zenéje is. Ennek vannak fenyegető ("The Perils of Gotham"), bohókás ("Two-Face Three Step") és hátborzongatóan erőszakos ("Spank Me! Overture") változatai is. Emellett minden szereplőnek jut egy többé-kevésbé kiforrott motívum, ami a népes szereplőgárda miatt meglehetősen nagy kihívás. A leggyengébb valamiért megint az aktuális "Batman-lánynak", Chase Melodynak szánt romantikus darab, ami nem túlságosan emlékezetes, és ráadásul teljesen elhalványul a többi, sokkal érdekesebb track mellett.

         A soundtrack legfőbb értékei a más stílusokra történő különféle utalások, melyek következtében az egész egy sima akciózenénél jóval többé válik. A két fontos ihlető forrás közül az egyik Richard Wagner - a német géniusz műveiből Goldenthal szabadon idézget és a mestert idéző nagyzenekari hangzással szeretné "Istenek alkonya" szintű küzdelemmé emelni Batman legújabb kalandját.
         A score másik összetartója a tánczene, amelyből számtalan változat megtalálható az albumon. Ebből a szempontból a legnagyobb teljesítmény a "Mr. E's Dance Card (Rhumba, Foxtrot, Waltz & Tango)", mely ebben a négy stílusban dolgozza fel a főtémát. A táncok azonban az akciótételekben is megjelennek, például az autósüldözés alatt ("Gotham City Boogie") vagy Kétarc rablóakciói során is ("Two-Face Three Step"). Ezek mellett számos apróbb utalás található, az egyik legmegmosolyogtatóbb pillanat a John Barry korai Bond-zenéit idéző "Chase Noir" című tétel.
         Goldenthal számára ez a munka olyan, mint egy hatalmas játszótér, és minden szám egy különböző menet, amit kipróbálhat az ember. De ahogy az minden vidámparkban is lenni szokott, van egy-két játék, ami kevésbé élvezetes, mint a többi. Pár középszerű tétel még nem lenne nagy gond, de a "Mindörökké Batman" esetében túlságosan is nyilvánvaló, melyik szám tölti be a rosszullétet okozó hullámvasút szerepét. Az album első harmadánál elterülő, több mint hatperces "Nygma Variations (An Ode to Science)" ártatlanul indít rajzfilmzenés klisékkel, de hamarosan a totális káosz veszi át benne a hatalmat, kakofónia hatja át minden mennyiségben. A folyamatosan nyüstölt elektromos orgonára egyre rakódnak rá az újabb hangszerek, ami a második percnél már - Paul Shure thereminjátékát követően - egyszerűen túl sok lesz, Edward Nygma áldozataihoz hasonlóan a hallgató érzékei is túltöltődnek. Ez amolyan goldenthali sajátosság, amellyel a szerző képes akár pillanatokon belül a zseniálisról a hallgathatatlanra váltani.

         Hála a film sikerének, a Warner a kötelező betétdalalbum megjelenése után a filmzenét is kiadta. Goldenthal szerzeményeiből erős negyven perc került kiadásra, és itt van minden lényeges darab - ebből a zenéből több tényleg kevesebb lett volna. A trackek nagyjából sorrendben kerültek fel a CD-re, így a különféle témák fejlődéséről sem marad le a hallgató. Egyetlen darabot hiányolok: a zárótétel "Batterdammerung" ugyan erős és katartikus mű, de a film végén szereplő Batman-fanfárt (vagy bármi más feldolgozást) szívesen hallgattam volna meg a lemez végén mégegyszer.


    Hubai Gergely
    2006.05.06.




    Tracklista:

      1. Main Titles & Fanfare (1:50)
      2. Perpetuum Mobile (0:54)
      3. The Perils of Gotham (3:01)
      4. Chase Noir (1:45)
      5. Fledermausmarschmusik (1:15)
      6. Nygma Varations (An Ode to Science) (6:02)
      7. Victory (2:37)
      8. Descent (1:07)
      9. The Pull of Regret (2:50)
    10. Mouth to Mouth Nocturne (2:14)
    11. Gotham City Boogie (2:02)
    12. Under the Top (5:42)
    13. Mr. E's Dance Card
          (Rhumba, Foxtrot, Waltz & Tango) (3:21)
    14. Two-Face Three Step (2:20)
    15. Chase Blanc (1:23)
    16. Spank Me! Overture (2:46)
    17. Holy Rusted Metal (1:51)
    18. Batterdammerung (1:21)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Batman & Robin

    Batman Begins

    Mindörökké filmzene: a "Mindörökké Batman" zenéje (DVD)

    További kritikáink
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series
  • London Has Fallen

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja
  • Edmund Choi: A kezdetektől az Apolló 11-ig

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam