FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Shaft (2019)  Alien: Resurrection  Alien 3  Aliens  Alien  Godzilla: King of the Monsters  Outland  Children of Dune  Only the Brave  Under Siege 2: Dark Territory
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Éjjeli nyitány: a "Batman" zenéje    NOCTURNAL OVERTURES: THE MUSIC OF BATMAN   (1989)
       Éjjeli nyitány: a "Batman" zenéje




       zene: Danny Elfman
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Warner Home Video
       játékidő: 7:04






         A Batman-antológia újabb DVD-kiadásának extrái között helyet kaptak az egyes részek komponistáival (Danny Elfman, Elliot Goldenthal) készített interjúk is - ez alól kivétel a "Batman és Robin". Minthogy a Tim Burton rendezésével készült, a világ talán legsikeresebb szuperhős-mozija immáron több mint 15 éves, a werkfilmek között megbúvó Danny Elfman-dokumentumfilm csupán a visszaemlékezésekre, illetőleg egy-egy zeneileg kulcsfontosságú jelenet bemutatására szorítkozik. Ez elsőre szomorúan hangozhat, ám nem szabad figyelmen kívül hagyni a tényt, miszerint akkoriban nem volt nagy divatja a zenei felvételeken történő filmezésnek. De az ilyen bejátszások hiánya nem feltétlenül vonja maga után az informativitás hiányát.
         "Nem értem, mitől olyan népszerű a "Batman". Amikor a filmen dolgoztam, nem hittem, hogy ilyen jól teljesít. Az ilyen dolgok mindig meglepnek." - nyilatkozza egy széken üldögélve Danny Elfman, aki 1989-ben a "Batman"-hez szerzett zenéjével pályafutásának egyik legismertebb darabját írta meg. Mikor Tim Burton felkereste ezzel a projekttel, átnyújtott neki pár képregényt, hogy nagyjából körvonalazódjon számára, milyen fajta filmről lenne szó. "A kezdeti ötleteim akkor jöttek elő, amikor körbesétáltam Gotham díszletei közt." - emlékszik vissza a komponista. A kisfilmben nem említik meg azt, hogy a készítők eleinte John Williamst szerették volna megbízni, ám ő az "Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag" munkálatai miatt nem vállalta el. További érdekesség, hogy a betétdalokat Prince helyett Michael Jacksonra bízták volna, aki szintén elfoglalt volt. Elfman olyan sokszínű mű megírása előtt állt, melyben egyaránt szükség volt a sötét elemek, a komikus témák, és persze a lelkesítő heroizmus felvonultatására. Mindezek sikeres ötvözéséből született meg az a muzsika, amivel a készítőket sikerült kellően meglepnie.
         Bár az ilyen stílusú filmeknél a főhősnek, és a gonosznak egyaránt markáns téma szokott íródni, a "Batman" esetében ez kicsit másként történt. Míg feketeruhás hősünk önálló tételt kapott, addig Joker minden egyes felbukkanása során a nagyzenekari tételek helyett könnyed hangvételű betétdalok hangoznak el. Ezalól két jelenet kivétel - az első színre lépés, illetve az utolsó -, ahova egy keringőszerűséget komponált a szerző, mellyel a gonosz lelkivilágát tükrözte.
         "Nem olyan zenét akartam csinálni, amire az emberek úgy emlékeznek majd, mint ami csak a felvételeket kíséri." - nyilatkozta Elfman. Ezen munkájával egyaránt sikerült elkápráztatnia a közönséget, és bekerülnie Hollywood ismert művészei közé. Három évvel később pedig megszületett a "Batman visszatér", melynek szintén Elfman szerezte a zenéjét, és mindemellett Tim Burton házi-zeneszerzőjévé lépett elő.


    Kulics László
    2005.11.20.



        Vissza

    További kritikáink
  • Under Siege
  • Pet Sematary (2019)
  • Stepmom
  • Pet Sematary
  • Witness
  • Oscar
  • Captain Power and the Soldiers of the Future
  • Mary Shelley
  • Battlefield Earth
  • Krypton
  • Captain Marvel
  • Bless the Child
  • Cold Pursuit
  • Joe Versus the Volcano

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam