FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Batman (Danny Elfman)    BATMAN   (1989)
       


      

       zene: Danny Elfman
       vezényel: Shirley Walker
       kiadás éve: 1989
       kiadó: Warner Brothers
       játékidő: 54:47




         Tim Burton 1989-es "Batman" filmjének jelentősége mára túlnőtt a film tényleges érdemein, amit elkészülte óta számos kritika ért. A történetben Batman (Michael Keaton) rögtön egyik legnagyobb ellenségével, a balesete után szörnyen deformálódott Jack Napierrel (Jack Nicholson) küzd meg, aki Joker néven mér sorozatos csapásokat Gotham városára. Az ellenfeleket összeköti még Vicki Vale fotóriporter (Kim Basinger) is, aki szerelmes Bruce Wayne-be, de kéretlen rajongója akad az ellenfél személyében is.
         Minden kritika ellenére a film hatása vitathatatlan - a képregényadaptációk és szuperhősfilmek tíz év szinte teljes kihagyás után visszatértek a mozivászonra, és kisebb nagyobb megszakításokkal ott is maradtak. Danny Elfman kísérőzenéje hasonló szerepet játszik a filmzenék történetében - score-ja nem csupán stílusteremtő lett, de rengeteg új rajongót szerzett a műfajnak. Pedig a kezdet nem volt ilyen egyszerű.
         Ha igaz a legenda, Elfmant először egy repülőgépen szállta meg az ihlet, ahol aztán a WC-be zárkózva diktafonra fütyülte a "Batman Theme" legelső, demo verzióját. A filmhez ekkor már leszerződtették Prince-t, aki körülbelül egy tucat dalt írt a filmhez, amik az eredeti ötlet szerint sokkal nagyobb szerepet játszottak volna. Elfman muzsikája azonban a producerek tetszését is elnyerte, így már az első felvételi nap után garanciát kapott egy külön score album kibocsátására is - ezzel a "Batman" lett az egyik legelső film, ahol egy betétdalos lemez mellé az instrumentális zenét külön kiadták.
         Mielőtt elmerülnénk Elfman zenéjében, gyorsan tisztázzuk Prince szerepét is a kész műben. A nevét gyakran váltogató előadóművész kilenc dalát külön lemezen adták ki, de ezek közül a legtöbb elbújik a film történetében. Fontosabb szám a "Partyman" (Joker vandalizmusának aláfestése), a "Trust" (Joker pénzosztó hadművelete alatt), és a "Scandalous", ami a film végén hallható - a dal ritmusszekcióját azonban Elfman is felhasználta színesítésként, elsősorban hogy legyen egy kis kapocs Prince és saját munkája között. Ezeket leszámítva azonban a szerzemények nagy része nem szerepel a filmben.

         Elfman score albuma mindjárt a Batman-témával kezdődik, amibe a szerző megpróbálta belesűríteni a karakter összes jellemzőjét: sötétség, titokzatosság és természetesen hősiesség. A főcím alatt szabadon szárnyaló főtéma igazi sláger lett, melynek filmbeli sikere két másik okra is visszavezethető. Míg számos képregényadaptációban a zeneszerzők szerencsétlen módon összemossák a főtémát és az akciózenét, Elfman mértékkel használja a denevérember sötét motívumait. A legtöbb jelenethez eredeti, a képsorokhoz alkalmazkodó akciózene íródott, a Batman-témából eredő fanfárok csupán a felbukkanás és az eltűnés pillanatában hallhatóak. Ilyen eredeti témák találhatóak a "First Confrontation"-ben vagy a "Descent into Mystery"-ben. A téma másik sikeres jellemzője a könnyű variálhatóság: a filmben többször felbukkan egy eléggé elfelejtett, lírai verzió is. Ez a kezdetlegesebbnek hangzó hangszerelés Batman születésével kapcsolódik össze, állandó jelképeként a Wayne szülők halálának - ez hallható a "Flowers" és a "Photos" tételekben.
         Mivel a film elsősorban Batman és Joker párbajára összpontosít, természetes, hogy a denevérember sötét témáját valamivel ellenpontozni kell. Jack Napier rövid szereplése alatt igen visszafogott (mondhatnánk sablonos) kíséretet kapott. Ez a megoldás azonnal megszűnik, mikor először felvillan a kísérteties fehér arc, onnantól kezdve teljes a zenei káosz. Jokernek nincs különálló témája, de hozzátartozik minden olyan beteg hangzású muzikális elem, ami nemcsak Elfman score-jából, hanem az egész környezetből kilóg. A leghatározottabban felfedezhető motívum egy régi keringő adaptációja, ami a mániákus bűnöző első és utolsó akciója során hangzik el ("Face-Off" és "Waltz to the Death"). Jokernek romantikus motívum is jut, ez Stephen Foster "Beautiful Dreamer" című altatódala, aminek hegedűre átírt változata édesebb, mint Jack Nicholson mosolya. A giccsesség csúcspontja azonban az albumon nem szereplő szám, Max Steiner "A Summer Place" című szerzeménye, Percy Faith előadásában. A darab egy jól ismert relaxációs zene, amit a filmben a legfelkavaróbb jelenet alatt használtak, amint mosolygó gonoszunk bemutatja saját arcképére formált teremtményét. Amennyiben ezek nem bizonyítékok Joker elmebajára, idézzük fel, hogy ez az ember mindig óriási kazettásmagnót cipeltet maga után, amiből állandóan Prince-dalok szólnak.

         A zene ellen felhozható összes apróbb kritika a filmből ered, így inkább érdekességként említem meg, mint panaszként. A lassan induló narratíva miatt a zene is lassan kap szárnyra, a "Charge of the Batmobile"-tól kezdve azonban megállás nélküli akció sodorja magával a hallgatót - a lemezen legalább sorrendben találhatóak a számok. A score másik gyengébb pontja a szerelmi téma, ami egyrészt elég sötétre sikeredett, másrészt a filmben látható kidolgozatlan kapcsolat mellett kifejezetten "soknak" hat; szerencsére Joker túlcukrozott "prütykölés"-zenéje elhomályosítja ezt a problémát.
         A pozitív oldalon azonban szerepeljen egy apróság, amit hiányolok a mai filmzenékből - egy apró kacsintás a múltba. A film végén Joker és Vicki szinte kockáról kockára újrajátssza Alfred Hitchcock "Szédülés"-ének végét, amire a közismerten Herrmann-rajongó Elfman rájátszik. A főtéma mellett így számomra csúcsteljesítmény az "Up to the Cathedral", ahol a klasszikus jelenetet zeneileg is lemásolják azzal a lépcsőfokonként megszakadó főtémával, ami a szereplőkkel együtt egyre magasabbra kúszik, de feltűnik az egymásnak keresztbemenő lantjáték is, amint Joker egyik verőlegénye lezuhan a mélybe. A technika lényege, hogy egy lanton a játékos két irányba penget; az atonális zene ezen elemét szintén Herrmann használta a "Szédülés"-ben, ami a film zenei védjegyévé vált. Az ilyen apró trükkök jelentik a különbséget egy jó zene és egy mestermű között.

         A filmzenék elfelejtett hősei a karmester és a zenészek, itt azonban talán a szokásosnál is több szerepet kapnak, ezért illik róluk említést tenni. Hollywood egyetlen női akciózeneszerzője, Shirley Walker vezényli a londoni szimfonikusokat, akik fantasztikus játékukkal járulnak hozzá a sikerhez. A zenekar fontossága csak a "Batman visszatér" ismeretében érthető meg, amelyben a nagyszabású, operajellegű zenét a Warner stúdió zenekara nagy sikerrel töpöríti össze kamara méretre.
         Elfman "Batman"-jét 1989 óta nem adták ki újra, így a lemezt minden egyes év elteltével egyre nehezebb megszerezni, de szerencsére egyelőre nem igazi ritkaság (leszámítva a különféle limitált kiadásokat), úgyhogy ez a klasszikus még jó áron beszerezhető és kötelező darab.


    Hubai Gergely
    2006.04.11.




    Tracklista:

      1. The Batman Theme (2:38)
      2. Roof Fight (1:21)
      3. First Confrontation (4:45)
      4. Kitchen, Surgery, Face-Off (3:09)
      5. Flowers (1:51)
      6. Clown Attack (1:45)
      7. Batman to the Rescue (3:57)
      8. Roasted Dude (1:01)
      9. Photos / Beautiful Dreamer (2:30)
    10. Descent Into Mystery (1:32)
    11. The Bat Cave (2:34)
    12. The Joker's Poem (0:58)
    13. Childhood Remembered (2:42)
    14. Love Theme (1:29)
    15. Charge of the Batmobile (1:43)
    16. Attack of the Batwing (4:46)
    17. Up the Cathedral (5:06)
    18. Waltz to the Death (3:58)
    19. The Final Confrontation (3:49)
    20. Finale (1:46)
    21. Batman Theme Reprise (1:27)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman

    Batman Returns

    Batman Begins

    Éjjeli nyitány: a "Batman" zenéje (DVD)

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam