FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Adventures of Baron Munchausen (Michael Kamen)    THE ADVENTURES OF BARON MUNCHAUSEN   (1988)
       Münchausen báró kalandjai


      

       zene: Michael Kamen
       vezényel: Michael Kamen
       kiadás éve: 1988
       kiadó: Warner Bros.
       játékidő: 53:31




         A nagyotmondó és a történeteit erős túlzásokkal kiszínező báró történetéből a Monty Python egyik meghatározó alakja, Terry Gilliam készített látványos filmet. Gilliam erős vizuális érzékkel megáldott rendező, ezen a téren kétségkívül egy zseni, de szakmájának más fortélyában sajnos korántsem ennyire kiemelkedő. Jelen filmjét is főként a díszletek, a makettek, a látvány és a különleges képi világ emeli ki a fantasyk sorából, ezek meg annyira emlékezetesek és egyedülállóan jók, hogy méltán zengtek annak idején dicshimnuszokat róluk. A rendező szinte minden filmjében jelen vannak különböző grafikai megoldások, érdekes montázsok, és mindezt a "Münchausen báró kalandjai"-ban megismételhetetlenül tökélyre is fejlesztette. A főnemes kalandozásának minden egyes állomásához pazar látványvilág, páratlan vizuális orgia született, persze mindezt ne vessük össze a mai kor technikájával kivitelezettekkel. A színészek között feltűnik a fiatal Uma Thurman, a stáblistán álnéven szereplő, a filmbe az utolsó pillanatban beugró Robin Williams, illetve a Monty Python-os Eric Idle is, míg a címszerepben John Neville látható. Azonban hiába volt minőségi munka, a filmet semmi sem tudta megmenteni az anyagi bukástól.

         A mozi egy kis városkában, egy vándortársulat színielőadásával veszi kezdetét. A társulat a kalandos életű báró történeteit adja elő látványos, mozgó, monumentális díszletek között. A darab közepén azonban betoppan maga Münchausen is, és a színpadi ripacskodást megszakítva belekezd életének egyik valódi történetébe, bizonyítva, hogy a vele megtörtént események sokkal színesebbek voltak annál, amit egy szedett-vedett társulat elő tudna adni. Ezáltal a képzelet szárnyán utazva először a török szultán udvarába csöppenünk. Ez a jelenet azonban csak arra szolgál, hogy megismerjük a címszereplőt, valamint különleges képességekkel megáldott kis csapatát. A múltba révedést aztán felváltja a jelen, mivel a regélést megszakítja az a nem mellékes tény, hogy az iménti meséből megismert szultán csapatai éppen a várost ostromolják, és a színház is a támadás célpontja lett. A báró így gyorsan elveszti hallgatóságát, ez pedig egy olyan embernél, mint ő, rendkívüli tragédia. Többek között ez is motiválja őt abban, hogy nekiinduljon a világnak, és megkeresse régi barátait, akikkel aztán felszabadíthatja a várost. Nem számít azonban arra, hogy az ostromlott településből való léggömbös szökésében egy útitársa is lesz, a színidirektor kislányának személyében. A képzelet és a valóság teljesen elmosódik kalandos utazásaik folyamán, mely során bejárják a felhők birodalmát, eljutnak a Hold királyához, Vulcanus istenhez, és egy cet gyomrában is látogatást tesznek, a kis csapat újbóli összeállása után pedig felveszik a harcot a török szultán hadaival. Gilliam bravúrosan szőtte bele saját víziójába a báróval kapcsolatos közismert történeteket, ezáltal egy izgalmas és rendkívül látványos mesevilágot hozott létre. Az európai kultúrkör regéi, meséi, fantazmagóriákkal kiszínezett történelmi eseményei elevenednek meg Münchausen barangolásai során, s talán ettől is lesz olyannyira különleges ez a film.

         Terry Gilliam az 1985-ös "Brazil" esetében dolgozott először Michael Kamennel, és a "Münchausen báró kalandjai"-hoz is őt kérte fel a score megkomponálására. Kamen igen sokoldalú zeneszerző volt, a komolyzenével éppúgy elboldogult, mint a könnyűzenével, műfajok tucatjaiban mondhatta járatosnak magát, s talán ezen képessége miatt eshetett rá Gilliam választása is. A báró kalandozásai ugyanis nagyon különböző tájakon játszódnak, ehhez pedig az aláfestésnek is igazodnia kellett, így a keringőtől a gépzenéig, a kamaramuzsikákon át az ambientig mindent bevetett a szerző. Azonban a játékosság, a meseszerű hangulat egységessé tette a muzsikát, így igazából egyetlen tétel sem lóg ki az összhatásból. Érdekessége a kiadványnak, hogy a filmbeli rövid zenerészleteket nem egy-két perces egységenként pakolták fel az albumra, hanem a báró történeteinek megfelelően rendezték egy-egy hosszabb trackbe. Így minden tétel a sztori egy-egy főbb állomásának a nevét viseli, míg ezen belül több alcímmel pedig a különálló kis zenerészletek vannak jelölve.
         Az első tétel ("In the Town") leginkább egy opera nyitányára emlékeztet, a film kezdő képsorai után ez festi alá a szedett-vedett színielőadást is, a track ezen részlete pedig már hamisítatlan barokk hangzásvilág jegyeit hordozza magán. Igazából az egész zene olyan, mintha egy barokk opera zenéje lenne. A második és harmadik tétel stílusában erősen hasonlatos egymással. A "The Sultan" első harmadában a ripacs színész tolmácsolásában megszólaló dal (melyet Eric Idle-vel írt Kamen) kissé idegtépő ugyan, de kárpótlásul csodás nagyzenekari kompozíciók követik. Ez főként a "The War Begins" első részére illik, mely hangzásvilágában a nagy történelmi filmek ("Ben Hur", "Arábiai Lawrence"), vagyis a Silver Age komponistáinak stílusát idézi meg - ez a hangzás aztán a továbbiakban is fel-felbukkan, hol erősebb jelleggel, hol kiegészítőleg. A jellegzetes főtéma első feltűnése a negyedik trackhez ("Wednesday") köthető. Rezesek szólaltatják meg a vezérmotívumot, mely először csak a háttérben bújik meg, majd a kürtök hirtelen felcsattanva kiteljesítik a dallamot. Ez a tétel az album legegységesebb szakasza, azaz nem érezhető, hogy külön részekből lett volna összegyúrva.

         A "The Ballon" az első olyan track, mely a báró és a kislány utazását megjelenítő történetszálhoz íródott. Ebben a tételben a légballon város feletti utazását és a felhők birodalmát ismerhetjük meg. Itt is a barokké a főszerep, a nagyzenekar a főtéma variációját, illetve egyéb csicsergő dallamokat játszik, majd a track harmadában hatalmas stílusbeli fordulattal a kortárs komolyzene még az átlagember számára pont befogadható megoldásainak világába kalauzol el a szerző. Ezt folytatja az utazás második nagy állomásának helyszínén, vagyis a Hold király világában történő cselekmények aláfestésénél is ("On the Moon"). A tétel főként gépzenei elemekből építkezik, szinte dallam nélküli kakofon megoldásokból fejlődik ki középtájt egy dallamos, bohókás induló, mely tökéletesen festi alá a nem teljesen normális uralkodó csetlését, botlását. A track vége azonban, mely a "Leaving the Moon" alcímmel van jelölve, már egy teljesen új zenei világba kalauzolja a hallgatót. A film nézése közben itt tudatosult bennem, hogy Kamen milyen zseniálisan igazította alkotását a képekhez. A tételben tapasztalható addigi fejetlenség megszűntével ugyanis egy csodás zongoraszólamot kapunk, mely számomra a Holdról való szökés amúgy is pazar vizuális megjelenítésével egy örök filmélménnyé vált.
         Az utazás harmadik állomása a Vezúv mélyére, Vulcanus isten birodalmába vezet. Ezt a "Vulcan and Venus" festi alá, amiben a szerző ismét a populárisabb vénáját vette elő. A báró és Vénusz istennő légbeli keringője alá hamisítatlan bécsi valcer-hangulatot teremtett ("The Munchausen Waltz"). Az utazás utolsó állomásaként a kis csapat egy cet gyomrában köt ki, a jelenetben pedig a zene és a kép ismét tökéletes egységgé olvad össze. Az óriási bálna gyomrában rekedő emberek, és az állat által lenyelt hatalmas ódon hajótestek látványa újfent megbizsergetik a vizuális megoldásokra fogékony nézőt, és az ehhez született dallamok is méltóak a képekhez. Ezek alatt egy vegyeskórus tolmácsolásában hallunk egy végtelenül szomorú siratót, mely a score egyik leggyönyörűbb részlete ("In the Bally of the Whale").
         A hátralévő részek már a kis csapat és a szultán seregei közötti összecsapást festik alá, itt újfent a Silver Age zenéinek stílusa elevenedik meg. A "The Final Battle" egy igen harcias és mozgalmas tétel, mely több korábban bemutatott témát vázol fel újra, csak dinamikusabb változatban - az én tetszésemet főleg a keringő erőteljesebb hangzású feldolgozása nyerte el. Münchausen utazását végigkísérte a halállal való küzdelem, a halál angyalától való menekülés, de a sorsát ő sem kerülhette el. Mindezt a zenében Kamen egy rekviemmel jelenítette meg, mely a "The Baron Dies and Lives Again" végén hallható, és szövege a lánya nevéhez fűződik. Az album végén pedig egy hősies, epikus hangvételű lezárást kapunk ("Victory").

         Érezhető ugyan, hogy a komponista nem minden történetszál esetében volt képes a megfelelő hangulat elkapására, viszont amikor konkrét elképzelései voltak a zenéről, akkor pazar muzsikát produkált. Kissé elfeledett ez a score, mint maga a film is, pedig mindkettő alkotója emlékezetes teljesítménye. A film Gilliam egyik legbefogadhatóbb, legpopulárisabb mozija, míg Kamen zenéje, szerzőjének egyik legösszetettebb, legkigondoltabb, igazán nagyszabású műve.


    Gregus Péter
    2010.04.17.




    Tracklista:

      1. In the Town (In the Theatre) (3:30)
         The Statue in the Square / The Land of Cheese /
         Beautiful Ladies
      2. The Sultan (4:29)
         The Torturer's Apprentice / A Enuch's Life is Hard /
         Play Up and Win the Game
      3. The War Begins (5:27)
         The Baron Starts the War / Sally Runs
      4. Wednesday (2:37)
         Cannonball Ride / Twinkling of an Eye
      5. The Balloon (7:35)
         Escape in the Balloon / Tattletale / Ascending on
         Bloomers / On the Way to the Moon / Storm
      6. On the Moon (7:34)
         The Sea of Tranquility / Moon King Chase /
         Leaving the Moon
      7. Vulcan and Venus (7:58)
         My Wife / A Little Fodder / Venus Rising /
         The Munchausen Waltz
      8. In the Bally of the Whale (The Gang Together
         Again) (3:40)
         What Will Become of the Baron / Death and Bucephalus
      9. The Final Battle (4:28)
         To The Sultan's Tent / The Battle Begins /
         Gustavus Blows / The Rt. Ordinary Horatio Jackson
         Takes Tail / Berthold Chases the Bullet / Albrecht
         and the Boats
    10. The Baron Dies and Lives Again (3:18)
         The Baron Shot / Requiem
    11. Victory (2:55)
         Forward the Players / Open the Gates / Baron Rides
         Off into the Sunset



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Brothers Grimm

    Licence to Kill

    Stardust

    Tideland

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam