FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Avengers: Age of Ultron (Brian Tyler, Danny Elfman)    AVENGERS: AGE OF ULTRON   (2015)
       Bosszúállók: Ultron kora


      

       zene: Brian Tyler, Danny Elfman
       vezényel: Brian Tyler
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 77:29




         2015-ben már eddig is számtalan közkedvelt alkotás folytatása vagy továbbgondolása került a mozikba, melyek közül májusra a Mad Max - A harag útja, a Torrente 5. - A kezdő tizenegy, valamint a legjobban várt blockbusterek sorába tartozó a Bosszúállók: Ultron kora jutott. Az 1963-ban útnak indított Marvel-képregény, A Bosszú Angyalai műfajának egyik legnépszerűbb darabja, így nem az volt a kérdés, hogy tagjainak kalandjait az újságok hasábjai, illetve a rajzfilmszériák mellett a vásznon is figyelemmel kísérhetjük-e vagy sem, hanem az, hogy mikortól. A sort Hulk nyitotta 2003-ban, majd Vasember, Thor és Amerika Kapitány következett, első közös színrelépésüket pedig a 2012-es Bosszúállókban élvezhettük, mely alkotás hatalmas sikert könyvelhetett el, ezért egyértelmű volt a Marvel vezetői számára az, hogy az önálló karaktertörténetek mellett ezt a vonalat is folytatni kell. A Bosszúállók: Ultron korában Vasember (Robert Downey Jr.), Thor (Chris Hemsworth), Hulk (Mark Ruffalo), Amerika Kapitány (Chris Evans), Fekete Özvegy (Scarlett Johansson), Sólyomszem (Jeremy Renner), valamint a S.H.I.E.L.D.-re keresztelt szervezet vezetője, Nick Fury (Samuel L. Jackson) a mesterséges intelligenciával bíró robot, Ultron ellen küzdenek az emberiség megmentése érdekében. A direktori széket az első Bosszúállókat is jegyző Joss Whedon foglalta el, aki emellett a forgatókönyvért is felelt, és többek között neki köszönhetjük A SHIELD ügynökei című tévésorozat beindulását is.

         A Bosszúállók univerzumának tizenegyedik mozis felbukkanásához kapcsolódó aláfestés az év egyik legérdekesebb háttértörténetével rendelkezik, melynek főszerepében két A-listás komponista, Brian Tyler és Danny Elfman található - ugyanilyen érdekes párost alkot Marco Beltrami és Philip Glass is az újrainduló Fantasztikus Négyesnél. A sort Tyler nyitotta meg, amikor tavaly márciusban aláírta a szerződést a Bosszúállók folytatásához, amivel párhuzamosan az előző kalandot jegyző Alan Silvestri teljes mértékben kikerült a Marvel-világból, mivel korábban Amerika Kapitány kapcsán is hasonlóképpen járt (a hős önálló története második felvonásához Henry Jackman szolgáltatta a dallamokat). Az alkotók döntése logikusnak nevezhető, hiszen az elmúlt időszak Marvel-mozijait tekintve eddig egyedül Tylernek sikerült minőségi duplázással előállni a Vasember 3.-nak, illetőleg a Thor: Sötét világnak köszönhetően - ráadásul utóbbi muzsikájával párhuzamosan a Marvel-fanfár elkészítésére is őt kérték fel. A rajongók várták, mi fog kisülni ebből a munkából, a fokozott figyelemre pedig Tyler rá is tett egy lapáttal akkor, amikor egy interjú során azt nyilatkozta, hogy olyan John Williams-darabok hangulata előtt kíván majd tisztelegni, mint a Superman, a Csillagok háborúja vagy Az elveszett frigyláda fosztogatói score-ja, és úgy, hogy közben Thor, Amerika Kapitány és Vasember már ismert motívumait is felhasználja.
         A zeneszerzői poszton történő változások manapság már nem meglepőek (pláne a Marvel esetében), az azonban igen, hogy minderről a moziplakát révén értesül az ember: jelen esetben így derült ki, hogy Tyler mellett Elfman is ringbe szállt. Hogy pontosan mi is történt, és kitől ered a bővítés ötlete, nem ismert, ráadásul írásom elkészültéig mindkét fél csak a közös munkafolyamatról beszélt a médiában, s arról is ilyen előzékenyen: "Hozzájárultam az új Bosszúállók-mozi kíséretéhez. Abban vettem részt, hogy az általam nagyon kedvelt Alan Silvestri-témát egy új motívumba olvasszuk, s ezáltal egyfajta hibridet hozzunk létre. Nagyon élveztem a munkát." Ez volt Elfman első nyilatkozatainak egyike, később azonban kiderült, hogy ennél jóval többet tett le az asztalra, sőt bizonyos információk szerint egyórányi zenét szállított a projekt számára. Elfman korábban olyan képregénykaraktereknek írt dallamokat, mint Batman, Pókember, Dick Tracy vagy Hulk, e világ tehát cseppet sem állt tőle távol, ám ilyen szintű felosztásban még nem volt része. Ugyanakkor a már késznek vélt muzsikák produceri és direktori döntésekre történő drasztikus változtatásában mindkettejüknek volt része: míg Tyler a Constantine - A démonvadász kapcsán járt így, ahol Klaus Badelt lett a társa, addig Elfman a Pókember 2.-nél, ahol Christopher Youngnak kellett pár kidobott tétel helyett újat írnia. A Bosszúállók: Ultron kora párosa azonban nemcsak duóban dolgozott, hanem három kiegészítő komponistával is: a Bates Motel - Psycho a kezdetektől című sorozat révén ismertté vált Chris Bacon, Paul Mounsey (aki olyan alkotásokban volt Elfman segítségére hasonló szerepkörben, mint például a Mr. Peabody és Sherman kalandjai vagy az Óz, a hatalmas), illetőleg T.J. Lindgren állt melléjük, aki szintén számtalan Elfman-muzsikánál működött közre a 2007-es A királyság óta. Így állt össze tehát a csapat, melynek munkája az Abbey Road Studios falai között kelt életre a brit Philharmonia Orchestra közreműködésével.

         "A score-on az utolsó pillanatban kezdtünk el dolgozni. Nem jutott időnk a pihenésre! A végsőkig történtek változtatások, mindig módosítottak valamit az alkotók, hogy jobb legyen a film, nemegyszer új jeleneteket tettek bele, s ezért nekünk is folyamatosan új ötletekkel kellett előállnunk még az utolsó percekben is" - mesélte Tyler, aki saját stílusát keverte a korábbi interjújában ígért klasszikus megközelítéssel, ezáltal szerencsére eltávolodott attól a Remote Control-szerű stílustól, amihez az elmúlt időszakban oly sokszor nyúlt. Az új dallamok mellett az általa készített Thor-, illetve Vasember-motívumok is felcsendülnek (Silvestri is hasonlóan tett az előző részben Amerika Kapitány fanfárjával), melyek közül utóbbié Ultron megszületésének kíséretében szimbolikus jelentőséggel bír. A történet szerint Stark és Banner jó szándéktól vezérelve igyekeznek életre kelteni Ultront, ám ez balul sikerül, a teremtmény ugyanis a Bosszúállókat és az emberiséget tekinti ellenségnek. E folyamatot rendkívül jól érzékelteti a "Birth of Ultron" című tétel, ahol a Vasember-utalás, az új védelmi rendszer reménye és a balul sikerült kísérlet zenei szimbólumai remek perceket biztosítanak, a negatívum mindössze annyi benne, hogy a zongoraszólam nagyon hasonlít Tylernek a Szemfényvesztőkhöz készült nyitányából ismert klimpírozásához. Ám nemcsak Tyler nyúlt Stark dallamaihoz, hiszen Elfman is felhasználta azokat az "Inevitability-One Good Eye" esetében.
         A Hollywood Records által először digitálisan, majd CD-n is elérhetővé tett kiadványon feltüntették, melyik tétel kihez tartozik, ám ez enélkül is könnyedén kitalálható. Elfman sokkal karakteresebb darabokkal állt elő, és ez nem csupán a kiváló Silvestri-átiratoknak köszönhető. A szerzőre jellemző vonósmegoldások hatására a "Heroes" közben megelevenednek a hősök (hasonlóan érzek egyébként a Tyler jegyezte "Rise Together" első felénél is), az ő kézjegyei miatt vált markánssá az "It Begins", az "Avengers Unite", illetve szerez kellemes perceket a "Nothing Lasts Forever", valamint a gitárszólammal tarkított "The Farm". "Vannak részek, melyek jobbá váltak az ő stílusától" - vélekedett Tyler, aki bár nem hozta a Thor: Sötét világnál nyújtott színvonalat, de azért hallhatunk tőle néhány energikus darabot. Itt van például a végül lágy dallamokba torkolló "Breaking and Entering", a "Sacrifice", az egymást követő "The Vault" - "The Mission" - "Seoul Searching" trió, a "The Battle", az "Uprising", illetőleg az "Outlook", melynek utolsó percében Silvestri Bosszúállókhoz íródott "Helicarrier"- je is felcsendül.

         Az imént felsoroltakon kívüli tételek azonban kissé középszerűre sikerültek, és jó lenne tudni, hogy ennek a feszített munkatempóból eredő "gyorsan csináljunk valamit"-metódus volt az oka, vagy az, hogy az olyan jelenetek félvállról lettek véve, ahol a muzsika nem hangsúlyosan van jelen. A Bosszúállók: Ultron kora score-ja az általam legjobban várt 2015-ös zenék egyike volt, s kíváncsiságomat tovább fokozta, mikor megtudtam, hogy a zeneszerzői poszt megosztásra kerül. A végeredmény ismeretében azonban sokkal inkább a Brian Tyler-Danny Elfman duó kollaborációja miatt marad emlékezetes ez a projekt, mintsem a kíséret magas színvonalától (bár még mindig inkább ezt részesítem előnyben, mint mondjuk Jackman Amerika Kapitány: A tél katonája ihlette céltalan muzsikáját). S ahogy olvastam más rajongók vélekedéseit, nem maradok egyedül azon véleményemmel, miszerint e mű inkább akkor kerül majd terítékre, ha az olyan párosokra terelődik a szó, amilyet például Trevor Jones és Randy Edelman (akik egymástól függetlenül dolgoztak Az utolsó mohikánon) vagy Hans Zimmer és James Newton Howard (Batman: Kezdődik) is alkotott.


    Kulics László
    2015.05.24.




    Tracklista:

      1. Avengers: Age of Ultron Titles (0:44) *
      2. Heroes (2:07) **
      3. Rise Together (2:23) *
      4. Breaking and Entering (3:04) *
      5. It Begins (2:42) **
      6. Birth of Ultron (3:05) *
      7. Ultron-Twins (4:13) **
      8. Hulkbuster (4:32) *
      9. Can You Stop This Thing? (1:03) **
    10. Sacrifice (2:42) *
    11. Farmhouse (4:03) **
    12. The Vault (2:58) *
    13. The Mission (2:48) *
    14. Seoul Searching (2:49) **
    15. Inevitability-One Good Eye (5:07) **
    16. Ultron Wakes (1:43) **
    17. Vision (3:47) *
    18. The Battle (4:24) *
    19. Wish You Were Here (1:36) *
    20. The Farm (1:14) **
    21. Darkest of Intentions (2:26) *
    22. Fighting Back (2:33) *
    23. Avengers Unite (1:08) **
    24. Keys to the Past (1:48) *
    25. Uprising (2:32) *
    26. Outlook (2:38) *
    27. The Last One (2:14) *
    28. Nothing Lasts Forever (1:57) **
    29. New Avengers - Avengers: Age of Ultron (3:09) **

    * zene: Brian Tyler
    ** zene: Danny Elfman





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Bosszúállók zenéi

    The Avengers

    Constantine

    Spider-Man

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam