FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Avengers (Joel McNeely)    THE AVENGERS   (1998)
       Bosszúállók


      

       zene: Joel McNeely
       vezényel: Joel McNeely
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Silva Screen
       játékidő: 61:43




         A filmzenék világában sajnos egyre gyakoribb az a jelenség, amikor szinte nézhetetlen filmhez készülnek páratlanul jó zenék. Olyan zeneszerzők is akadnak, akik ebből kész hobbit űznek, így számukra sosem sikerül a nagy áttörés, munkásságukat pedig tényleg csak a rajongók ismerhetik meg. Ilyen tehetség Joel McNeely is, aki elsősorban hangszerelőként és karmesterként vált ismertté, és elveszettnek hitt klasszikus score-ok megmentésével és újravezénylésével írta be magát a filmzenék történetébe. Emellett természetesen aktívan komponál is, biztos állása van a Walt Disney stúdiónál, ahol legfőbb feladata a futószalagon gyártott folytatásokhoz ("Mulan 2.", "Lilo és Stitch 2." és a "Micimackó és a Zelefánt") zenét szerezni. Remélhetőleg ezek mellett hamarosan lehetősége lesz Joelnek egy, a tehetségéhez méltóbb munkát kapnia.
         1999-ben a "Bosszúállók" ilyen ötletnek tűnhetett, hiszen a film alapjául szolgáló sorozat a '60-as évek egyik legnépszerűbb brit szériája volt. A Patrick Macnee és Diana Rigg által alakított ügynökök, John Steed és Emma Peel hétről hétre küzdöttek meg ördögi gonosztevőkkel, és amíg a Beatles a zenében, James Bond pedig a mozivásznon biztosította a brit inváziót, a "Bosszúállók" a televízió képernyőjén töltött be hasonló szerepet. Amikor leporolták az ötletet, semmi sem jósolta meg a katasztrófát, az új Ralph Fiennes / Uma Thurman páros mellé igazi sikernek számított Sir Sean Connery szerződtetése - ő játszotta a film főgonoszát, aki az időjárás manipulálásával akarta sakkban tartani a világ kormányait. Az igazi retroutazásnak ígérkező mozi azonban félúton teljesen kisiklott, és a nem éppen pengeéles forgatókönyvön alapuló filmet kétszer átvágták, hogy kidobják a felesleges részeket. Az eredményt nézve azonban kérdéses, hogy vajon véletlenül nem az utóbbi adagból állították -e össze a végterméket.

         A film előkészítése meglehetősen sok ideig tartott, és ez alatt az idő alatt Michael Kamen volt a kiválasztott zeneszerző, akit azonban pár ötlete bemutatása után leváltottak a producerek - a hírek szerint a komponista ezeket az ötletpatronokat durrogtatta el a későbbi "X-Men - A kívülállók" során, szintén korlátozott sikerrel. A filmkészítők elsősorban a retrohangulatot és a '60-as évekből történő idézeteket hiányolták a zenéből, ezért fordultak a szűkös határidő miatt egy olyan szerzőhöz, aki kellően járatos a korszakban. McNeely azért lett ideális jelölt, mivel korlátozott zeneszerzői múltja mellett éppen a korszak zenéinek újrafelvételével foglalkozott, és hála képzettségének, a korszak hangulatát képes volt sikeresen ötvözni a modern zenével. Ez a fúzió a score sikerének titka, és bár a feladat nem tűnik nehéznek, eddig keveseknek sikerült eltalálni az arany középutat. Van, aki elfelejti felturbózni a hatvanas évek hangzásvilágát, az eredmény pedig a CGI-robbanás alatt szóló bongo dob - ilyen például Michael Giacchino "Mission:Impossibe III." zenéje. Mások viszont éppen túlzásba viszik a technót, mint David Arnold pár rosszabb napján. McNeely azonban megtalálta az egyensúlyt.
         Ez rögtön az első számban hallható, ami a fülbemászó főcímzene lenne. A sorozat-adaptációknál gyakran elvárják a rajongók, hogy a tévében sikeres széria zenéje szólaljon meg a filmváltozat elején is, de McNeely ráérzett, hogy ez több szempontból is előnytelen, így új témát írt a "Bosszúállók"-nak. Ez több okból is nagyszerű ötlet, elvégre így a score-ban saját alapanyagból dolgozhat, másrészt az eredeti tévés főtéma (Laurie Johnson munkája) nem felel meg erre a célra, és a legmodernebb hangszerelés ellenére is őskövületnek hat. Végül valljuk be, hogy ennek a filmkezdeménynek nem sok köze van a sikeres sorozathoz, John Steed kalapján és Emma Peel feszülő bőrruháján kívül vajmi kevés maradt meg az alapanyagból - így természetes, hogy a zenét is új alapokra kellett helyezni.

         Ami a hatvanas évekből maradt, az a hangulatvilág és az erősen tematikus megoldások. Példa erre a "Prospero Lab Destruction", ahol a főtéma csábító változata szaxofonon előadva köszön vissza, mielőtt elszabadul a teljes őrület a címben szereplő laboratórium elpusztítása során. De természetesen a pusztulás is szabályos rendben zajlik, szépen kidolgozott melódiákkal, nincsen kapkodás és csörgés, ahhoz az a modern akciózenékben gyakran előfordul. McNeely szerencsére a csúnya kliséket is rendre elkerüli. Az egyik ilyen a bongo dob, ami a hatvanas években népszerű hangszer volt (a filmvászontól kezdve a hippikig mindenfelé), és a retrozenéket szerző modern komponisták gyakran túlhasználják, lévén ez a legegyszerűbb módja a korszak hangulatának visszaadásához. A kis dobok szerepét - egy adott ritmus biztosítását - McNeelynél alig észrevehető technoalapok veszik át, melyek sosem lesznek tolakodóak, mivel a szerző következetesen használja őket a főcímzenétől a záróakkordokig.
         A film témája ellenére a zene végig erős, és nem tör olcsó poénokra. Az akciózenék kedvelőinek ajánlható tételek az előbb említett "Prospero Lab Destruction", az "Emma's Balloon Escape" és a zavarbaejtő című "Chasing Teddy Bears" - ez utóbbi szám alatt Sir Sean Connery szaladgál a képernyőn színes plüssjátéknak öltözve. A komponálás szempontjából csúcspontnak számít a film vége felé szereplő két hosszabb tétel, az "Avenging Crimes" és a "The Final Conflict", ám sajnos azt már nem tudom megmondani, mihez íródtak, ugyanis a film ezen részéig még nem jutottam el. Az album végén szerepel ráadásként a "The Avengers Theme", ami Laurie Johnson a tévésorozathoz írt főtémájának feldolgozása, ami a stáblista alatt próbál igazi "Bosszúállók"-hangulatot varázsolni, sajnos már túl későn.

         A lemeznek két változata van. A filmpremier nyarán az Atlantic Records kiadott egy dalválogatást, amiből tényleg szinte semmi nem hallható a filmben, a film bukása után pedig félő volt, hogy a kisebb piaci értékkel rendelkező score örökre az enyészeté lesz. A zene kiadói jogát azonban megvette az azóta sajnos csődbe jutott Compass III kiadó, és még ősszel megjelent a McNeely anyagát tartalmazó kiadvány. Európában a Silva Screen vette át a terjesztés feladatát, és a másik cég megszűnése miatt mára ez a gyakoribb változat. Az európai CD ráadásul egy extra számot is tartalmaz, az eredeti Johnson-főtéma koncertváltozatát. Bár nincs sok köze McNeelyhez vagy a score-hoz, azért mégis három perc bónusz zenét jelent, és egy kis időutazást abba a korba, amikor a "Bosszúállók"-nak még volt jövője.


    Hubai Gergely
    2006.07.08.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:52)
      2. Prospero Lab Destruction (3:51)
      3. Meet Emma Peel (1:09)
      4. John Steed, I Presume? (2:51)
      5. DeWinter Castle (2:08)
      6. Sir August's Garden (4:22)
      7. Chasing Teddy Bears (4:22)
      8. Flight of the Mechanical Bees (3:04)
      9. Into the Love Maze (3:56)
    10. DeWinter's Waltz (1:25)
    11. Stairway to Madness (2:41)
    12. Invisible Jones (3:53)
    13. Emma's Balloon Escape (4:18)
    14. Are You All Right? (2:30)
    15. Avenging Crimes (5:09)
    16. The Final Conflict (7:22)
    17. Aftermath (1:05)
    18. The Avengers Theme (1:25) *
    19. The Avengers (Concert Version) (3:20)

    * eredeti főtéma: Laurie Johnson



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman & Robin

    Mission: Impossible III

    Moonraker

    Thunderball

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam