FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Avatar (James Horner)    AVATAR   (2009)
       


      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Fox Music / Atlantic Records
       játékidő: 78:51




         Az 1981-es "Piranha 2. - Repülő gyilkosok" című, finoman szólva sem maradandó horror láttán ki gondolta volna, hogy a rendezői szerepet részben betöltő James Cameron később öles léptekkel halad majd a népszerűség felé, hogy aztán végül fenekestül felforgassa Hollywoodot? Az eleinte még kis költségvetés mellett is nagyot alkotó direktor idővel az álomgyári diktátorok körében találta magát, aki bármit megtehetett, hiszen amihez csak nyúlt, az arannyá változott. A stáb által megalománnak és hajcsárnak is gyakran titulált Cameron karrierjének csúcspontja a "Titanic" volt, amellyel eleinte nem kis riadalmat okozott a gyártó stúdió fejeseinek, majd a tizenegy Oscar-díj és tömérdek más elismerés besöprését követően a gigaprodukció császára Csipkerózsika-álomra szenderült, hogy tizenkét évvel később egy újabb, filmtörténeti szempontból jelentős alkotással rukkoljon elő, s megmutassa: a "Titanic" toronymagas bevételi adatait is felül lehet múlni (ezt tizenkét év alatt senki sem tudta elérni).
         Az "Avatar"-t nemcsak hogy sokan várták, hanem jó páran minden előzetes képkocka ismerete nélkül mérföldkőnek titulálták - ennek oka a teljesen új filmezési eljárás volt. Ugyanakkor voltak olyan vélemények is, hogy az elmúlt évek során számos nagysikerű és grandiózus alkotás született, amellyel Cameron lehet, hogy már nem lesz képes versenyre kelni. Aztán jöttek az első képkockák, az interjúk hada, s az Avatar-nap, ahol néhány percnyi ízelítőt kaphattunk a készülő alkotásból. Ez utóbbit követően a "filmtörténeti mérföldkő" jelző használatának gyakorisága egyenes arányban nőtt a rajongók pulzusszámával, s egyre nagyobb felhajtás övezte a mozit.

         Kétség sem fér hozzá: a film lenyűgöző, csodálatos látványt tár elénk, amely az Imaxnek köszönhetően szó szerint bevonja nézőjét az eseményekbe. Ez számomra is vitathatatlan és megkérdőjelezhetetlen érdem, a többi azonban már korántsem az. Cameron munkái sosem az agysebészi diplomával rendelkezőknek szóltak, de úgy tudott szórakoztatni az olykor végletekig egyszerű történetekkel, hogy mindig találtam benne valami pluszt a technika és a megvalósítás mellett, az "Avatar" esetében azonban ezt hiányoltam: a szép látvány mellett a fim végén úgy éreztem, minden egyéb másodlagos szerepet kapott, ami mindenképpen hátrány. A nagy csoda tehát részemről elmaradt, s még ha a technikai érdemeket messzemenőkig el is ismerem, akkor sem maradt meg bennem többnek egy átlagos filmnél. Cameron pályafutása során nemegyszer csinált már ennél jobb alkotást.

         Ugyan a score jobban vizsgázott nálam, mint a film, azért arról sem tudok szuperlatívuszokban beszélni. James Horner munkája megosztja a hallgatóságot, amivel nincs is semmi gond. Ezt némiképp tetézi, hogy a komponista a filmzene világának olyan alakja, akin előszeretettel köszörülik nyelvüket a kritikusok és a filmzenerajongók, s majd minden újabb szerzeményénél felreppennek azok a gondolatok, miszerint nem képes túllépni önmagán, hogy újból és újból ismétli dallamsorait stb. Ehhez jönnek a pro és kontra érvek, és a két tábor közötti kisebb fajta nézeteltérések, holott ugyanezen dolgokat több más szerzőnél is fel lehet hozni. Ráadásul ezekről éppúgy napestig lehet vitázni, mint a Media Ventures háromhangos harmóniáinak előnyeiről/hátrányairól, vagy arról, hogy ki mennyire túlértékelt komponista.

         A score közel nyolcvan perce lassan, fokozatosan vonja be hallgatóját a szerző ezen világába, s hozzávetőlegesen az album közepe felé válik letisztulttá, világossá mindaz, amit addig hallhattunk - nemegyszer megfigyelhető az első néhány tracknél, hogy számon belül is hirtelen stílus- és hangszerelésváltás történik, ami elsőre úgy hat, mintha Horner kereste volna a helyes utat. Ez a folyamat leginkább ahhoz hasonlítható, ahogy Jake megismeri Neytiriék kultúráját: először mindenből csak egy kis ízelítőt kap, hogy aztán végül összeálljon a kép. A Pandora bolygón élő na'vi néppel történő kapcsolatfelvétel azonban nem a kutatásról szól, hanem a pénzről: az "Avatar" történetének középpontjában az emberi kapzsiság és a mesés gazdagság utáni vágy áll, melynek minden alárendelődik - ahogyan ez a valóságban is történik.
         Az "Avatar" aláfestését három részre lehet bontani: lágy muzsikára (itt különösen szeretném kiemelni a "The Bioluminescence of the Night"-ot), akcióra, valamint a Pandora világát érzékeltető egzotikus hangzású kísérőre, ami egyébiránt ugyanazon elgondoláson, illetve hangszerelésen alapul, mint a "Joe, az óriásgorilla" score-ja. Az album legértékesebb részeit az utóbbi csoportba tartozó tételek képviselik, illetve adják. Az, hogy mennyire jól el van találva a zenekarban a különféle ütősök, a fafúvósok, valamint a kórus aránya, a "Climbing Up Iknimaya - The Path to Heaven" és a "Gathering All the Na'vi Clans for Battle" tételekben mutatkozik meg leginkább.
         Az albumon található hanganyagból két track lóg ki: az "I See You (Theme from Avatar)" című dal, melyet nem érzek olyan erősnek, mint a "Titanic" vagy "A kétszáz éves ember" betétdalát. A másik a "Shutting Down Grace's Lab", amivel tulajdonképpen semmi bajom sem lenne, ha az énekhangot nem emelték volna ki ennyire - ez a film alatt is zavaró volt.
         Az események a "Quaritch" című tracktől kezdenek felpörögni, ahonnan kezdve kifogástalannak tartom a score-t - a korábban említett két track kivételével persze. Az eddig hallottak összekovácsolódnak, és letaglóznak még akkor is, ha tökéletesen kihallom az elsüllyeszthetetlennek vélt hajó kifutását és halálát, az álarcos hős és a skót harcos csatáját, vagy az óriásgorilla szökésének talpalávalóját. A "War" a filmben elhangzottakhoz képest némileg meg lett nyirbálva, ám ebben a verzióban is kerek egészet alkot, és szépen felidézi az emberek és na'vik közötti harc momentumait, amit az imént említett, a többi klánnal való közös ellenállásra, s élőhelyük megvédésére buzdító "Gathering All the Na'vi Clans for Battle" vezet fel. A küzdelem felidézését megkönnyíti Horner azzal, hogy az embereket katonásabb, menetelősebb dallamokkal, a na’vikat pedig az eddig hallott témák hősies átiratával jellemzi.

         Az "Avatar"-t éppúgy lehet szeretni vagy nem szeretni, mint James Hornert. Világmegváltó megoldásokat nem foglal magában, az azonban vitathatatlan, hogy egy remekül megkomponált, összetett szerzemény, ami ha képes elvarázsolni hallgatóját, akkor az a hibákon is könnyedebben átsiklik majd - ahogyan más score-ok esetében is. Jelen állás szerint azonban e muzsika egy darabig vitatéma marad azok között, akiknek nagyon tetszik, és azok között, akik értetlenül állnak a piedesztálra emelés előtt, mert ők nem hallanak ki belőle semmi különöset.
         A Fox Music / Atlantic Records közös gyermekeként napvilágot látott album elegendő mennyiségű zenét tartalmaz, s nem feltétlenül ad teret a bővített kiadás iránti hiányérzetnek. A koronghoz tartozó füzetecskében a filmből éppúgy találunk néhány képkockát, mint a zenei felvételről, s a zenészek, illetve a zenei stáb felsorolása mellett elolvashatunk pár sort a szerzőtől is.


    Kulics László
    2010.02.12.




    Tracklista:

      1. "You Don't Dream in Cryo..." (6:09)
      2. Jake Enters His Avatar World (5:24)
      3. Pure Spirits of the Forest (8:49)
      4. The Bioluminescence of the Night (3:37)
      5. Becoming One of "The People"/Becoming One
          With Neytiri (7:43)
      6. Climbing Up "Iknimaya - The Path to Heaven" (3:18)
      7. Jake's First Flight (4:50)
      8. Scorched Earth (3:32)
      9. Quaritch (5:01)
    10. The Destruction of Hometree (6:47)
    11. Shutting Down Grace's Lab (2:47)
    12. Gathering All the Na'vi Clans for Battle (5:14)
    13. War (11:21)
    14. I See You (Theme from Avatar) (4:20) *

    * előadja: Leona Lewis


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Congo

    King Kong

    The Mask of Zorro

    Titanic

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam