FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Arthur Christmas (Harry Gregson-Williams)    ARTHUR CHRISTMAS  (2011)
       Karácsony Artúr


      

       zene: Harry Gregson-Williams
       vezényel: Harry Gregson-Williams
       kiadás éve: 2011
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 46:50




         A családi filmekre, illetve vígjátékokra különösen érvényes a stúdiók azon tudatossága, miszerint a siker reményében még azt is figyelembe veszik, hogy adott produkciójuk bemutatóját lehetőség szerint az aktuális évszaknak vagy éppen a közelgő ünnepeknek megfelelően időzítsék. A nyáron játszódó mozikat (mint például az "Amerikai pite"-szériát, vagy a komolyabb hangvételű "Super 8"-at) a nyári szünetre, az iskoláról szólókat általában őszre, a téliket pedig az ünnepek köré igyekeznek időzíteni (ez történt például az "Igazából szerelem"-nél, "A Grincs"-nél, illetve a "Holiday"-nél is) és így tovább. Ezen premierigazodás olyan fontos szabály Hollywoodban, mint a nagyobb produkciók esetében az Oscar-díjra való törekvés miatti év végi premier, vagy a blockbustereknél a tavaszi-nyári időzítés.
         A legkiszámíthatóbbnak mind közül a szeretet ünnepe minősül, melynek közeledtével borítékolható, hogy a karácsonyról szóló vagy ahhoz szorosan fűződő filmek érkeznek a mozikba. 2011-ben a Sony Pictures és az Aardman Studios közös alkotása, a "Karácsony Artúr" került a fa alá, melynek nagy erénye, hogy végre nem csupán a klisékre épülve igyekszik szórakoztatni az ünnepekkor moziba látogató családokat, hanem bizonyos mértékű újítással próbálja megközelíteni a témát. Az egyik ilyen, hogy a Télapó már nem a hagyományos, rénszarvas-meghajtású faszánkó segítségével osztja szét az ajándékokat, hanem a kor technikai vívmányait kihasználva egy, leginkább az űrhajókhoz hasonlító szerkezettel teszi mindezt. A másik, hogy a Télapó már nem egyszemélyes intézményként, hanem manói segítségével osztja szét az ajándékokat egy precízen összehangolt folyamat közepette. Ezúttal azonban hiba csúszik a hadműveletbe, s egy gyermek kimarad, akit járulékos veszteségként írnak le, ám a Télapó legkisebb fia, Artúr kezébe veszi a dolgot, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a kislány ne maradjon ajándék nélkül. S bár Artúr szíve nagy, esetlenségéből, tapasztalatlanságából eredően rögös úton keresztül jut el a kislány házához, amiben segítségére van nagyapja, az előző, immár nyugdíjas éveit töltő Télapó (hangját Bill Nighy kölcsönzi, aki az "Igazából szerelem"-hez hasonlóan ezúttal is dalra fakad a "Make Someone Happy" című szám erejéig), akinek nem mellesleg a film legtöbb poénját köszönhetjük.

         A produkció zenéjét Harry Gregson-Williams jegyzi, aki tavaly emellett az "I Am Bad" című thriller, a Ridley és Tony Scott nevével fémjelzett "Life in a Day", valamint a "Cowboyok és űrlények" akció-sci-fi aláfestése révén hallatott magáról. A szerző korábban két, az Aardman háza tájáról származó produkciónál is közreműködött már (John Powell-lel közösen a "Csibefutam"-nál, önállóan pedig az "Elvitte a víz"-nél), s bár ebből eredően első olvasatra kézenfekvő döntésnek tűnhet, hogy ismét az ő neve tűnik fel a stáblistájukon, az augusztus közepi felkérésében volt egy kanyar. Az alkotók első elképzelése ugyanis az volt, hogy az animációs produkciók terén manapság igen népszerű, s pont egy ilyen ("Fel!") okán Oscarral jutalmazott komponistát, Michael Giacchinót nyerik meg a projektre, ám mivel nem sikerült közös nevezőre jutniuk egymással, Gregson-Williams ajtaján kezdtek el kopogtatni szkriptjükkel.
         A komponistának négy hét állt rendelkezésére művének megírásához, illetve további egy annak feljátszására, kikeverésére. Ezen határidővel nem is lett volna különösebb gond egy zeneileg átlagosnak. ígérkező animációs produkció esetében, ám ezúttal nem a megszokott negyvenpercnyi score és harmincpercnyi betétdal aránya volt előirányozva, ez ugyanis a betétdalok mennyiségének szűkössége okán az átlaghoz képest több instrumentális művet, összesen hetvenöt percnyit igényelt. Ez persze egyúttal előny is volt Gregson-Williams számára, hiszen teret biztosított egy olyan aláfestés elkészítésének, amely tematikus felépítéssel bír. Hátrányt jelentett azonban az, hogy a rendező kezdeti instrukciói eléggé zavarosak voltak, és a szükséges játékidő okán a szerzőnek nem volt sok ideje arra, hogy elmélyedjen a kísérletezgetésben, így felidézte a korábbi, hasonló jellegű produkcióknál, valamint a két Narnia-mozinál is alkalmazott megközelítését, és vegyítette azokat a karácsony szellemét érzékeltető hangszerekkel, hangulatelemekkel.

         Míg a "Trelew, Cornwall, England" felcsendülésekor még csak arra lettem figyelmes, hogy végre fülbemászó, összeszedett dallamokat hallok tőle egy olyan tételben, amelynek íve van, addig az ezt követő "Operation Christmas" már teljes mértékben lekötötte figyelmemet azzal a fajta játékossággal és hangszereléssel, amelyet például - hogy saját portáján maradjak - az első Shrek-film "Dragon! / Fiona Awakens" tételében hallhattunk. Már ezen két track után levontam a következtetést, miszerint mostanában a számomra emészthetetlen Scott-mozik és a tengernyi Shrek-folytatás aláfestései mellett lehetőségként jelentkező nagyobb ziccerek (mint például az "X-Men kezdetek: Farkas", a "Perzsia hercege - Az idő homokja" vagy a legutóbbi "Cowboyok és űrlények") kihagyása ellenére a komponista nem felejtette el a zeneszerzést és azt, hogy annak idején mivel is tűnt ki a megannyi Hans Zimmer-tanítvány közül. Az "Operation Christmas"-hez hasonló megoldásokkal operáló muzsika hallható a "Bring Them Home"-ban, a "Race to Gwen's House"-ban, valamint a "Serengeti Escape"-ben is, melyek közül a komponista első elképzeléséhez képest a "Race to Gwen's House" esett át a legtöbb változtatáson, ennél ugyanis, bár alapjában véve elnyerte a rendezők tetszését, újabb és újabb változtatásokat kértek annak érdekében, hogy a jelenet hangulata még ünnepiesebb legyen. A track ennek eredményeként vérteződött fel kórussal, triangulummal, illetve csőharanggal.
         Az albumot a 2011-es karácsonyi hangulatom megmentőjeként tartom számon az olyan értékes pillanatai okán, mint a "Christmas Morning", a végére vadnyugatias hangulatba forduló "The Wrong Trlew", valamint a "One Missed Child", mely utóbbit az egész kompozíció koronájának vélek. A Narniáknál megismert megoldások felhasználása ezeknél érződik leginkább, mivel a zenekar itt nem tempós és összetett muzsikákat játszik, hanem visszafogottabb, érzelmesebb, meghitt darabokat, így jobban kitűnik a klarinét, illetve a tradicionális finn pengetős hangszer, a kantele jelenléte. Az ehhez a score-hoz felsorakoztatott különleges hangszerek tárházába tartozik még a theremin is, amely a "Paris Zoo?"-ban hallatja magát.

         Kétségtelen, hogy Harry Gregson-Williams muzsikáján könnyedén észrevehetőek a korábbi műveinek árnyékai (illetve a "Waker!"-nek köszönhetően olyan pontja is akad, amit simán betudhatnánk egy Alan Silvestri-műnek is), összességében véve azonban mégsem tudok rossz szájízzel gondolni erre a kompozícióra. Egyrészt azért, mert a képsoroktól elkülönülve is képes remek hangulatot teremteni, másrészt mert igényesen vegyíti a kalandot az ünnep szellemével, miközben nem tolja minden percben elénk a "We Wish You a Merry Christmas" vagy a "Jingle Bell" dallamait. Amellett, hogy jelen kompozíciónak köszönhetően jött meg a karácsonyi hangulatom, a "One Missed Child" című tétel okán érzem annyira erősnek e score-t, hogy az olyan klasszikusokhoz hasonlóan, mint például John Williams a "Reszkessetek betörők"-höz írt score-ja, minden évben szívesen veszem majd elő. Ugyanakkor azt is belátom, hogy ha valakit nem fog meg elsőre e muzsika, akkor ez a remekül belőtt játékidővel bíró album semmivel sem fog többet jelenteni számára más animációs score-okhoz képest.


    Kulics László
    2012.05.21.




    Tracklista:

      1. Trelew, Cornwall, England (1:48)
      2. Operation Christmas (4:54)
      3. "Waker!" (2:51)
      4. Mission Control (2:55)
      5. One Missed Child (3:00)
      6. Bring Them Home (1:43)
      7. Dash Away (3:46)
      8. Paris Zoo? (2:29)
      9. The Wrong Trlew (1:54)
    10. Race to Gwen's House (2:09)
    11. Arthur's Sadness (2:22)
    12. Serengeti Escape (2:24)
    13. "Worry Me!" (1:37)
    14. Space Travel (2:48)
    15. Goodbye Evie (2:48)
    16. Christmas Morning (4:00)
    17. We Wish You a... (0:48)
    18. Make Someone Happy (2:34) *

    * előadja: Bill Nighy




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Chronicles of Narnia:
    The Lion, the Witch, and the Wardrobe


    Elf

    Karácsonyi filmzenék

    The Polar Express

    További kritikáink
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam