FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Arrow - Season 1 (Blake Neely)    ARROW - SEASON 1  (2013)
       A zöld íjász


      

       zene: Blake Neely
       vezényel: Blake Neely
       kiadás éve: 2013
       kiadó: WaterTower Music
       játékidő: 77:35




         A képregények mozis diadalát látva a tévétársaságok is szerették volna kivenni a részüket a sikerből, s becsempészni kínálatukba valamely szuperhőst. A DC Comics képregény-univerzumába tartozó Zöld Íjász 2012 októberében debütált a képernyőn az USA-ban, s a nevével fémjelezett széria nem sokkal később a világ számos országában is népszerűvé vált. Az idén a harmadik évadjánál járó sorozat Oliver Queenről, az éjjel álarcos igazságosztó szerepében tündöklő, ám nappal unatkozó milliomosról szól. A playboyként élő Olivert mindenki halottnak hiszi, ám a hajószerencsétlenségét követő ötödik évben véletlenül mégis megtalálják egy távoli szigeten a Csendes-óceánon. Olivert azonban megváltoztatták az ott eltöltött évek, testét és lelkét is megedzették a zord körülmények és a sziget rejtélyes lakói, így a korábban semmivel sem törődő szépfiúból időközben ádáz, kérlelhetetlen férfi lett, akinek szeme előtt egy cél lebeg, hogy megmentse városát, Starling Cityt a bűnözőktől. A helyi rendőrség azonban nem fogadja kitörő örömmel az önbíráskodót, így a Zöld Íjász is egy lesz az üldözött bűnözők közül, ám az álarcos hőst ez nem tántorítja el attól, hogy megtisztítsa a várost a mocsoktól, s később ebben néhány társra is talál. A széria sikerében nem kevés szerepe van annak, hogy nem egy szimpla akcióorgiát képzeltek el a készítők, hanem egy ármánnyal, szerelemmel, árulással, összeesküvéssel teli világot, ahol ráadásul rengeteg meglepő fordulattal is bombázzák a nézőt. A sorozatban kulcsszerepet kapnak azon jelenetek is, melyekben Olivernek a szigeten eltöltött éveibe pillanthatunk bele, ezek a flashback szcénák pedig tovább színesítik a történetet. Sőt ezek révén szinte két sztorit láthatunk, egyet a jelenben, egyet pedig a múltban, a második évadban ráadásul e két történetszálat ügyesen össze is kötötték.
         Egy szuperhősös alkotásban mindig kulcsszerep hárul a főszereplőt megformáló színészre, aki jelen esetben a kanadai születésű Stephen Amell lett, akit korábban kevésbé ismert sorozatok kevésbé jelentős mellékszerepeiben láthattunk csak, ám tapasztalatlansága ellenére jól megbirkózik a démonaival küzdő, zord igazságosztó és szépfiú kettős szerepével. Szerelmét, Laurel Lance-t egy tévés fronton már kipróbált színésznő, Katie Cassidy alakítja, a főgonoszt, Malcolm Merlynt szintén egy ismertebb tévés színész, John Barrowman formálja meg, és a gárda tagja még az NCIS-en edződött Susanna Thompson, vagy az a Colton Haynes, aki a Teen Wolf - Farkasbőrben okán a tinilányok egyik legfőbb poszterfiúja lett.

         A sorozat zenéjét Blake Neely komponálta, akit - lévén Klaus Badelt egykori asszisztense - Hans Zimmer körébe szokás sorolni, bár karrierjét a kilencvenes években Michael Kamen mellett kezdte. A kétezres évek elején olyan zenéken dolgozott hangszerelőként, mint Az utolsó szamuráj, az Atomcsapda vagy az Artúr király. Eközben elkezdett kiegészítő zenéket is komponálni, olyan filmekhez, mint A sziget vagy A Da Vinci-kód. A kétezres évek végén Neely már inkább James Newton Howard alkotásainál segédkezett, a nevesebb zeneszerzővel olyan műveken dolgozott, mint a King Kong, a Michael Clayton vagy A Bourne-hagyaték. A szerző érdekes munkái közé tartozik még Vangelis nagyszabású kórusműve, a Mythodea hangszerelési és karmesteri munkája is. A komponista nevéhez számos jól ismert sorozat muzsikája is kötődik. Olyan szériákon dolgozott, mint A mentalista, a PanAm, az Everwood, a Dr. Vegas, a Testvérek vagy a The Pacific - A hős alakulat. Ezen munkáival három Emmy-jelölést is kiérdemelt. A szerző stílusán érezni is mesterei hatását, meg nem is. Zimmer elektronikus zenei vénája egyértelműen nyomott hagyott benne, de nem kevés az eltérés sem a germán mesterhez képest - Remote Control-hangzást például ne keressünk nála. Howard befolyása azonban már egyértelműbb, a drámai és a katarzist hozó zeneisége Neely stílusában is jelen van, s a ritmusok, a dobok terén is komoly a hasonlóság, ám Neely haladni tudott a korral, hiszen az újszerűség az egyik nagy jellemzője, s egyáltalán nem más lemásolása, ismétlése az, amit tőle hallunk.

         A zöld íjász esetében a keze meg volt kötve, hiszen a televízió esetében jóval szerényebb költségvetéssel dolgozhatnak a zeneszerzők, így nagyzenekar szóba sem jöhetett. A szerző ugyanakkor több részhez is szimfonikus muzsikát képzelt el, amit viszont kénytelen volt szintetizátorok és szoftverek segítségével sample-gyűjteményekből előállítani. Noha másfél tucat vonóssal és pár rézfúvóssal egy kisebb zenekar azért a rendelkezésére állt, ám a megfelelő hangzás elérése miatt mesterségesen kellett duzzasztani a hangszerek számát. Kiemelt szerepet kapnak még a különféle dobok is, néhány autentikus, főleg távol-keleti ütőhangszer, illetve különböző gitárok. A szerző az aláfestésében nagy teret szánt az elektronikus megoldásoknak, illetve az elektronikus és a szimfonikusnak ható részek keverésének. Ezek vegyítése példaértékű, jól illeszkedik abba a sorba, ami pár éve indult el a filmzenék világában, így olyanok mellé rakható a score, mint a Feledés, az Elysium - Zárt világ vagy a Gravitáció muzsikája. "Igyekeztem egyesíteni a nagyzenekari és az elektronikus hangzásvilágot, de megpróbáltam elkerülni azt is, hogy túl hagyományos vagy túl mesterséges legyen a zene, egyfajta hibrid dolgot akartam elérni, ahol nem tudod, hol ér véget az egyik, és hol kezdődik a másik módszer. Az ilyen történeteknek szükségük van egyedi hangzásra, ezt számos mozifilm megmutatta már, így igyekeztem én is kialakítani ilyet" - jellemezte muzsikáját a szerző.
         Az egyedi zenei hangzás pedig abszolút jellemzője a sorozatnak. Elég ritka, amikor a néző egy televíziós széria esetében a képek alatt felfigyelhet az aláfestésre, jelen esetben azonban erre nagyon jó esély van, hiszen Neely score-ja tele van valóban egyedi megoldásokkal. Ez megmutatkozik témákban, torzításokban, gitárriffekben vagy éppen a szintetizátoros megoldásokban, melyekben igen gazdag a score. "Engem az új hangok inspirálnak. Lehet egy Britney Spears-dal a rádióban, vagy egy teherautó gumijának csikorgása, miközben visít egy mentőautó, s közben egy másik kocsiból kemény hip-hop szűrődik ki, ezek az új hangok, és ezeknek a kombinációjai visznek előre engem. A legjobban azonban az adott jelenet inspirál, nem is szeretek addig zenét íni, míg nem láttam a képeket, amelyekhez komponálnom kellene".

         Egy ilyen sorozatban, ahol rengeteg karakter lép színre, a zeneszerzőre is nagy szerep hárul, hiszen a legtöbb fő- és mellékkarakternek a zene nyelvén is meg kell jelennie. A komponista egy interjúban elárulta, hogy kifejezetten szomorú, amikor egy-egy karakter meghal, hiszen így az ő témáját is el kell ilyenkor engedni, sőt éppen ezért igyekezett a rosszfiúkat téma nélkül hagyni. A dallamok mellett a gyakran változó történet is kihívás elé állította a szerzőt, hiszen akció, dráma, romantika és rejtély váltja egymást. A főszereplő Oliver, azaz a Zöld Íjász motívuma a sorozatban igen sokszor hallható, például a főcím alatt is. Jellegzetes zenei megoldása, hogy a főcím felvezető jelenete alatt hallható aláfestés kötődik át a vezérdallamba, mely egy exponenciálisan növekvő dinamikus motívum. Az albumon a "Five Years" tétel szolgál erre a legjobb példával. Néhány akciótrack azonban kifejezetten erre épül, ilyen a "Setting Up the Lair", a "Damaged" vagy a torzításokkal kifejezetten ütőssé varázsolt, taiko dobos "Chasing the Hood", a főtéma variálásában azonban a "Train and Hunt" jár az élen, melynek egy széttorzított gitár ad érdekes színt. A Zöld Íjásznak azonban több dallama is van, mivel altémákkal kívánta bemutatni Neely a karakter összetettségét, ezek néha a vezérmotívummal keverednek ("Vigilante Justice"), de olykor önmagukban is megmutatkoznak, mint a "Returning Home/Scars" esetében, ahol a családjához visszatérő aranyifjú örömöt és sötétséget egyaránt hordozó zenéjét hallhatjuk. Szerelmi témát is kapott a főhős, mely olykor a szerelme, Laurel dallamává is válik ("Loss and Regrets"). A főgonosz sötéten heroikus dallamát a "The Dark Archer / It Is I Who Failed This City" elején halljuk, ennek alkalmazását viszont nem vitte túlzásba a szerző.

         A lágyabb részek esetében jön elő igazán, hogy James Newton Howard mellett tevékenykedett Neely. Képzeljük el az "I Forgot Who I Was"-t valódi vonósokkal, hiszen még így, mű hangzással is gyönyörű a tétel, úgy azonban kifejezetten emlékezetes, nagy kompozíció lehetne. A score drámai vénáját olyan trackek erősítik, mint a "Honor Thy Father", a "Sins of the Father" vagy a "Sacrifice". A legjobb drámaibb részek azonban azok, melyekben a csendesebb kezdés katartikus kifutást kap, ilyen például a "Trust But Verify", a "Join Us", illetve az "I Can't Lose You Twice", vagy éppen említhető ennek ellentéteként az, amikor a dinamikus kezdés után futnak ki drámai végjátékba a tételek ("Trusting a Friend / Saving an Enemy"). A mély, érzelmes melódiák mellé olykor pedig a kétely zenei hangjai is csatlakoznak ("Working Together But Alone", "Shado Sees an Emerging Hero"). Kiemelésre érdemes track még az elektronikus zene terén kiválóan teljesítő "Search for Salvation", illetve a "The Count", melyeket torzított hangokkal való ritmikus játszadozás tesz emlékezetes kompozíciókká. Az album végén egy hosszabb összefoglaló szvit ("Oliver Queen Suite") is helyett kapott, mely jól tálalja a széria legfontosabb témáit.

         Neely muzsikája a tévés mezőnyben egy határozottan tízpontos score, mely csupán azért kap kevesebbet a fenti értékelésben, mert a televíziós fronton nem biztosított nagyzenekar azért több tételben is erősen hiányzik. A szerző többre hivatottsága azonban teljesen egyértelmű, mivel A zöld íjász aláfestése lealáz sok, az elmúlt pár évben kijött akciófilmhez és képregény-adaptációhoz született muzsikát. A sorozat idén ősszel debütált spin-offja a DC Comics másik népszerű karaktere, Flash története köré épül, természetesen itt is Neelyre esett a készítők választása, aki az Íjász után a villámgyors szuperhős zenei világát is megalkothatja, mindamellett, hogy A zöld íjász harmadik évadjának muzsikáját is ő göngyölíti tovább.


    Gregus Péter
    2014.10.05.




    Tracklista:

      1. Five Years (1:54)
      2. Returning Home / Scars (2:53)
      3. City in Ruin (1:20)
      4. Setting up the Lair (2:27)
      5. Loss and Regrets (2:38)
      6. On the List (1:40)
      7. Vigilante Justice (2:10)
      8. Honor Thy Father (1:45)
      9. Inhospitable Island/Deathstroke (2:09)
    10. I Forgot Who I Was (4:00)
    11. Train and Hunt (2:38)
    12. Betrayed by Those You Love (1:51)
    13. Chasing the Hood (2:27)
    14. Damaged (1:39)
    15. The Dark Archer / It Is I Who Failed This City (3:31)
    16. Working Together But Alone (1:53)
    17. The Count (2:02)
    18. Friends in Arms (2:36)
    19. Trust But Verify (2:37)
    20. Join Us (1:55)
    21. Trusting a Friend / Saving an Enemy (1:57)
    22. Sins of the Father (1:27)
    23. I Can't Lose You Twice (3:17)
    24. Search for Salvation (3:29)
    25. Shado Sees an Emerging Hero (1:57)
    26. Unfinished Business/Saving Walter (2:29)
    27. A Way off the Island (2:15)
    28. Sacrifice (4:52)
    29. Oliver Queen Suite (9:47)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Elysium

    Gravity

    The Last Samurai

    Oblivion

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam