FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Armageddon (Trevor Rabin)    ARMAGEDDON   (1998)
       


      

       zene: Trevor Rabin
       kiegészítő zene: Harry Gregson-Williams
       vezényel: Gordon Goodwin
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Columbia / Sony Music
       játékidő: 50:13



         1998 nyarán Földünknek kétszeres aszteroida-fenyegetettséggel kellett szembenéznie: míg a DreamWorks által készített "Deep Impact" (a főbb szerepekben Robert Duvall-lal, Elijah Wooddal, Morgan Freemannel és Téa Leonival) elsősorban drámai oldalról mutatta be a közelgő katasztrófát, addig a Touchstone-féle "Armageddon" (a Bruce Willis, Billy Bob Thorton, Ben Affleck, Liv Tyler, Steve Buscemi alkotta gárdával) heroikus akciómoziként prezentálta nézői számára a veszélyt, illetve annak megoldását. A filmeket közel egyszerre mutatták be (ami nem volt túl szerencsés döntés), s kettejük versenyéből az "Armageddon" került ki győztesen, amely elsősorban gyorsabb tempójának, valamint szebb kivitelezésének volt köszönhető. Én is ezt tartom jobb mozinak (ugyan csak hajszálnyival), aláfestő muzsikáikat azonban azonos értékűnek vélem, s egyúttal jó példának arra vonatkozóan, miként lehet egy adott témát más-más oldalról, de hasonló minőségi eredménnyel megközelíteni.
         Miután Michael Bay Miamiban lefülelt egy drogkereskedő bandát ("Bad Boys - Mire jók a rosszfiúk?"), és kiszabadította a zsoldosok által ejtett túszokat az Alcatrazból ("A Szikla"), úgy döntött, harmadik rendezésében az egész Földet menti meg egy, az űrhajósiskolát gyorstalpaló tanfolyam keretén belül elvégző olajfúrócsapat (élükön Willisszel), valamint a NASA szakemberei (Thorton vezetésével) segítségével. Bár világkatasztrófáról beszélünk, a becsapódások egyik színtere (több nagyváros mellett) New York, amelyet talán a legtöbb pusztítás ért, mióta Hollywood létezik: ugyanebben az évben Roland Emmerich Godzillát küldte a Nagy Alma lakóira (nyomdokaiba pedig Peter Jackson King Kongja lépett), pár évvel később ugyanez a rendező először vízzel áraszotta el, majd jégpáncéllal borította be az épületeket. És ez csak néhány, hirtelen kiragadott példa az elmúlt évek filmterméséből...

         Trevor Rabin a kilencvenes évek (és nyugodtan írhatom: eddigi pályafutásának) egyik legnépszerűbb akciózenéjét tette le az asztalra. A komponistát Kathy Nelson, Bill Green és Bob Badami zenei rendezők ajánlották be a projektbe, akit nem kellett nagyon bemutatniuk Jerry Bruckheimer producernek, mivel a "Con Air - A fegyencjárat", valamint a "Különleges kommandó" című tévésorozat révén már jól ismerték egymást. Rabint a készítők arra kérték, hogy először a szinopszis ismeretében készítsen demót a filmhez, s csak ezután mutatták meg neki a már elkészült jeleneteket. A képsorok új megvilágításba hozták Rabin addigi elképzeléseit, így a leadott anyaghoz (mellyel elnyerte a készítők tetszését, s ezzel együtt a megbízást is) képest némileg eltérő szempontok szerint kezdett hozzá a feladathoz, s a kulcsfontosságú jeleneteket kiragadva, azokra alapozva látott neki a munkának. A zenésznek azonban előtte még két problémát kellett áthidalnia: az egyik, hogy stúdiója ekkor még nem volt felszerelve egy ilyen méretű projekt kivitelezéséhez (ezért erre az időre Hans Zimmer Santa Monica-i komplexumába költözött), a másik, hogy ekkor még nem látta át igazán a nagyzenekar működését, illetve az általuk nyújtott lehetőségeket, így ebben Harry Gregson-Williams volt segítségére, aki emellett néhány kiegészítő muzsikát is készített. A mintegy kétórányi score elkészítése összesen három hónapot vett igénybe, amelyből a zenekari felvételek (melyek a Culver Cityben fekvő Sony Scoring Studiosban zajlottak a közel száz zenész és hatvan kórustag közreműködésével) tizennyolc napig tartottak, a munkafolyamat végeredménye pedig a filmhez hasonlóan erős dinamikájú, heroikus akciódömping lett.

         A score megjelentetésére a film bemutatója után öt hónappal került sor (idén Steve Jablonsky "Transformers" filmzenéje járt így), addig csupán egy betétdalokat tartalmazó válogatásalbum volt elérhető, rajta többek között az Aerosmith "I Don't Want to Miss a Thing" című slágerével (s annak dialógussal tarkított változatával, az "Animal Crackers"-szel), illetve a "Theme from Armagaddon" című instrumentális tétellel Rabintól.
         Bár jelen kiadványról valamely oknál fogva lemaradt az általam oly kedvelt nyitótétel, kellemes pillanatokban így sem szenvedünk hiányt, hiszen felkerült rá egy fülgyönyörködtetően szép "Harry & Grace Make Peace", valamint egy "Leaving", egy "Armageddon Piano", és a mindezek stílusát magasztossággal ötvöző "Long Distance / Goodbye", ami az az olajfúrók maréknyi csapatának visszatérését kíséri. Aki a drámai vonal helyett inkább a Rabin rockosabb oldalát tükröző zenerészletekre kíváncsi, annak elsősorban az "Oil Ring" - "Finding Grace" - "Armadillo" - "Demands" négyest ajánlanám figyelmébe, ahol jobban előtérbe kerülnek a dob- és gitárjátékok, melyek a score többi részén is megfigyelhetőek, csak szépen, amolyan rabinosan olvadnak bele a zenekar, a kórus, és az utólagosan hozzájuk kevert szintihangok közé.
         A fennmaradó részek (melyek mindegyike az akciójelenetek alá íródott) közül elsősorban a "Harry Arrives at NASA"-t, a "Back in Business"-t és a "5 Words"-öt emelném ki, melyekben a Willisék megérkezését kísérő rövid, de jellegzetes, indulóhoz hasonló motívumok csendülnek fel. Ha valaki esetleg még nem ismerné a szóbanforgó művet, és elsőre inkább csak a velejét szeretné megtapasztalni, annak a "Long Distance / Goodbye" mellett elsősorban az "Evacuation"-t, és a "Launch"-ot (melynek felvezetése bizonyos mértékig kárpótol a nyitány elhagyásáért) ajánlanám figyelmébe, ugyanis ezen hármas remek körképet biztosít Rabin munkájáról, mivel ezekben a szerző nemcsak a különféle témák, hanem a hangulatelemek között is ugrál.

         Trevor Rabin művén meglehetősen érezni a Zimmer-hatást, ám ezt a komponista legtöbb szerzeményéhez hasonlóan itt is az elektromos gitár és az ütősök (főleg a pergődob, amely jelen esetben remek katonai hangulatot kölcsönöz a zenének) használata változtatja némileg egyedibb hangvételűvé. S bár akkoriban a zenész sikeres filmzenei pályafutására sokan fogadtak volna (főleg az "Armageddon" hallatán), mára jobbára korábbi szerzeményei révén maradt meg élénken emlékezetünkben.
         A Columbia és Sony (ez utóbbi jelen témakörben biztosra ment, ugyanis a "Deep Impact" aláfestésének megjelentetésében is szerepet vállalt) egy meglehetősen korrekt kiadvánnyal állt elő, mely ugyan jól összefoglalja a zene lényegét, a film ismeretében azonban azt kell mondjam, elkelne belőle egy bővített (vagy netán complete score) kiadás - még ha csak limitált példányszámban is, de biztos elkapkodnák a rajongók.


    Kulics László
    2007.12.10.




    Tracklista:

      1. Armageddon Suite (5:20) *
      2. Harry & Grace Make Peace (1:43)
      3. AJ's Return (4:27)
      4. Oil Rig (1:59)
      5. Leaving (2:30)
      6. Evacuation (3:43)
      7. Harry Arrives at NASA (1:00)
      8. Back in Business (1:37)
      9. Launch (7:54)
    10. 5 Words (1:37)
    11. Underwater Simulation (2:10)
    12. Finding Grace (1:06)
    13. Armadillo (1:15)
    14. Short Straw (3:46)
    15. Demands (1:26)
    16. Death of MIR (1:32)
    17. Armageddon Piano (0:33)
    18. Long Distance / Goodbye (6:33)

    * bónusz szám, a filmben nem hallható



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bad Boys

    Enemy of the State

    National Treasure

    Transformers

    További kritikáink
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory

  • Filmzenékről röviden
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam