FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Appointment (Michel Legrand, John Barry, Stu Phillips)    THE APPOINTMENT   (1969)
       A találkozó


      

       zene: Michel Legrand, John Barry, Stu Phillips
       vezényel: Michel Legrand, John Barry, Don Walker, Stu Philips
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 79:14 (18:59 + 26:19 + 31:48)




         Sidney Lumet Olaszországban forgatott drámája a rendező kedvelői számára egyike volt a legnagyobb csalódásoknak: "A találkozó"-ból egyszerűen hiányzik az a szexuális feszültség, ami a témából egyenesen következne. A film főszereplője, a jól menő római ügyvéd, Federico Fendi (Omar Sharif) rájön, hogy felesége, Carla (Anouk Aimée) titokban Róma legdrágább prostituáltja. És a történet nagyjából ennyi is. Ebben a karakterközpontú drámában meglehetősen érdektelenek a szereplők, a kevés dialógus nem viszi a cselekményt se előre, se hátra. A jó rendező rossz filmje a filmet támogató MGM-producereket is meglepte, a százszor átírt és többször átvágott filmekbe pedig csak egyetlen módon lehet belenyúlni utólag - egy új zenével!
         "A találkozó"-n összesen négy zeneszerző dolgozott a legelső és a legutolsó változat között, és hála a Film Score Monthly áldásos tevékenységének, most mindhárom elkészült zenéből bőséges ízelítőt kapunk, ami elsősorban nem a zenék értéke miatt érdekes, hanem azért, mert így elsőkézből tapasztalhatjuk meg, hogyan lehet ugyanazt a témát különböző mentalitással, más szemszögből feldolgozni. Történetünk hőse a francia Michel Legrand ("Cherbourgi esernyők"), a brit John Barry (James Bond-filmek), valamint az amerikai Stu Philips ("Knight Rider"). Mindhárman keményen megszenvedtek a zenével, de elsősorban a producerekkel, akik Lumet kezéből kitépve a filmet szaladtak Párizsba, Londonba és Amerikába, hogy a zene gyógyító erejével javítsák fel a vérszegény történetet. Előre lelövöm a poént: ez sajnos egyiküknek sem sikerült, de a próbálkozások azért érdekesek.

         Az első zenét Michel Legrand írta, aki a "Zebra kutatóállomás" és "A Thomas Crown-ügy" score-jaival francia kollégái közül elsőként tört be az amerikai piacra. A producereket ez utóbbi műve győzte meg, és valami hasonlót kértek tőle. Az abban a filmben használt kísérleti jazz-megoldásokat azonban még tovább vitte Legrand. Zenéjében Sharif karakterére koncentrált, egy igen egyszerű melódiát ismételget a minimalizmus eszközeivel. A tizenkét hangjegyből álló motívum zongorán, hárfán és kis csengettyűkön fejlődik tovább, ahogy a mániákus ügyvéd is egyre mélyebbre süllyed. A zene Legrand párizsi otthonában született, a zongoránál maga a mester ült, a többi hangszeren pedig barátai játszották fel az egyszerű darabokat. Az első bemutató után azonban az MGM kiküldött munkatársai megköszönték a munkát, és egyben a szerzőt is kirúgták. Az albumon a teljes visszautasított zene két szvit formájában van bemutatva, mivel a darabokat soha nem vágták fel kisebb szeletekre, hiszen a muzsika sosem került a film alá. De igazi minimalista kompozícióhoz ez a prezentálás illik, hiszen az egyetlen kis motívum fejlődését így lehet a legjobban végigkísérni.
         A második zene Londonban készült. John Barry egy kis pihenőt tartott az éppen aktuális Bond-film, az "Őfelsége titkosszolgálatában" kényszerű szünetében, és gyorsan megírta a szükséges zenét, de a hangszerelésre és a felvételre már nem maradt ideje - ezeket a munkákat Don Walker végezte el. A komponista itt már komplexebb melódiákat szállított, egy standard romantikus zenét és pár olaszos dallamot, amit itt-ott felhasználtak a háttérben. Az elkészült score-ból Walker a legtöbbet hozta ki, viszont a darabok meghallgatása után tipikusan az az érzés alakult ki bennem, hogy mintha eredetileg nagyobb zenekarra írták volna, és csupán a sietség, meg a költségek miatt vették fel ennyi emberrel. A kamarajelleg illik is a filmhez, de akkor egy visszafogottabb zenét kellett volna írni nekik. Sidney Lumet a film ezen változatára bólintott rá, és a mozikba is így került a film, de még Barry tehetsége sem menthette meg "A találkozó"-t a bukástól. Az albumra a teljes zenéből csak egy válogatás került fel; elsősorban a főtéma fejlődésére koncentrálva szelektáltak a lemez készítői. Ezek mellé ízelítőként az egyik olasz dallamot is felrakták a CD-re, ami épp egy kávéházban hangzik el ("Café Music").
         A harmadik zene három évvel a premier után készült, szerzője pedig Stu Philips volt, akit a hazai olvasók elsősorban a "Knight Rider" sorozat háziszerzőjeként ismerhetnek, de ekkor még elsősorban a popszakmában dolgozott - ez a munka a legkorábbi publikált műve. Történt, hogy 1972-ben a CBS televízió bemutatta a filmet, azonban a csatorna vezetőinek korábban támadt pár remek ötlete, amivel feljavíthatták a nézettséget. Elsősorban teljesen átvágták Lumet munkáját, sőt még direkt reklámszüneteket is kialakítottak a mozifilm mindegyik negyedénél. A másik ötlet egy teljesen új zene szerzése volt, ami jobban megfelelt az amerikai átlagnéző ízlésének. Stu Philips Culver Cityben vette fel az új zenét, minimális költségvetésből, a score azonban még így is többe került, mint az eredeti zenék. Az új kompozíció tartalmazott két dalt is, melyekhez Bob Stone írta a szöveget, és elsősorban a film reklámozása során használták őket. A végeredményen nem hallatszik, hogy tévés zene, a dalok pedig kifejezetten kellemes balladák. Mai szemmel (füllel) talán érthetetlen, miért ölt ennyi energiát egy tévécsatorna egy késő esti film levetítésébe, de zenehallgatóként csak örülhetünk neki, mivel a három megközelítés közül Stu Philips visszafogott score-ja nyújtja a legkellemesebb élményt, és azt se bánjuk, ha emiatt az újravágott film körülbelül egy sztárparádéval feldobott Playboy-találkára emlékeztet.

         Önmagában "A találkozó" egyik zenéje se túlságosan erős, mindegyik súlyos teherként cipeli a korszak jellegzetes hibáit, és a szerzők apró monomániáit, együtt azonban páratlan leckével szolgálnak a filmzenék világában. A francia minimalista, az angol legenda és az amerikai popzenész együtt járulnak hozzá az album végső pontszámához, és jó esetben mindenki talál magának valami érdekeset a három szerző megközelítéseiben. Természetesen nem feledkezhetünk meg az album körítéséről sem, ami az FSM kiadványoknál szokásos igényes füzetkét takarja, ami még a fentieknél is részletesebben beszámol a film bajos forgatási körülményeiről. A lemez a Film Score Monthly Silver Age Classic sorozatában jelent meg 3000 darabos limitált kiadásban, és az utolsó percig fel van töltve igazán kellemes melódiákkal.


    Hubai Gergely
    2006.07.12.




    Tracklista:

      1. The Appointment - Suite Part 1 (11:18)
      2. The Appointment - Suite Part 2 (7:34)
      3. 1M1 (Revised) (1:19)
      4. 3M2 (4:20)
      5. 4M1 (1:00)
      6. 6M2 (1:32)
      7. 7M1 (1:24)
      8. 9M1 (8:39)
      9. Cafe Music (3:09)
    10. 12M1 (4:20)
    11. 13M2 (1:37)
    12. 14M4 (1:33)
    13. Solo e Triste (2:40) *
    14. Carla / Help Me (2:32)
    15. Partly Sunny (1:34)
    16. Nothing (2:58)
    17. The Beauty Of Beginning (Instrumental) (2:20)
    18. Train To Milan / The Ride Back (1:46) **
    19. Beginning Of Love / To The Island (3:00)
    20. The Beauty Of Beginning (2:09)
    21. Federico Waits / I Give You Everything /
          The Glasses (5:53)
    22. Run To Emma's (2:28)
    23. The Long Wait / Thank God / Carla Dies /
          The Moment of Truth (4:09)

    * előadja: Eric Karl of Bodine
    ** előadja: Laura Creamer



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover

    Knight Rider - The Stu Phillips Score

    The Man with the Golden Gun

    A Very Long Engagement

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam