FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Apocalypto (James Horner)    APOCALYPTO   (2006)

     

      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 60:39




         A maja civilizáció végnapjai idején járunk. Jaguár Mancs, a törzsfőnök fia törzsével együtt vadászatból tartja fent magát. Intő jelek felbukkanását követően egyszer csak rajtuk üt egy ellenséges törzs, és egy részüket lemészárolják, míg a többieket fogságba ejtik. A fiúnak sikerül ugyan egy verem időszakos biztonságába juttatni terhes asszonyát és gyermekét, ám kijutásuk önerőből lehetetlenné válik. Az ifjú harcosnak ki kell szabadítania magát a fogságból, hogy visszamehessen értük, annál is inkább, mert egy hosszú menetelés legvégén rá és társaira csak a biztos halál vár.
         Sokan rótták fel Mel Gibsonnak eredeti maja nyelven rögzített filmjével kapcsolatban, hogy túl naturális szcénákat tartalmaz, csak a brutalitásra helyezve a hangsúlyt (valószínűleg szerződést köthetett az amerikai művérgyártók szövetségével...), pedig a valóságban sem a selyemkesztyűs felpofozások jellemezték azt a korszakot, amikor játszódik a cselekmény. Hogy tudatos volt -e a félrevezetés, miszerint a produkció a maja civilizáció bukását kiváltó okokat mutatja be, vagy pedig valahol valamit valakik nagyon félreérthettek, az most már nem is fontos, de tény, hogy nagy csalódás várt arra, aki főleg ennek tudatában nézte meg. A hírekkel ellentétben egy olyan káprázatos díszletekkel teli filmet láthatunk, amire nem feltétlenül hitelessége miatt fogunk később visszagondolni, inkább csak úgy, mint egy egyszerű történetre, amely nagyon látványos történelmi háttérbe bújtatva álcázza, hogy igazából egy üresjárat nélküli, eléggé szokatlan akciómozi.

         Úgy vélem, a zeneszerzőről szóló kötelező köröket ezúttal már felesleges lefutni, ha másképp nem, hát a "Titanic" óta mindenkinek mond valamennyit James Horner neve, ha "A rettenthetetlen" (mely "Az arcnélküli ember"-t követően a második munka volt Mel Gibsonnal) valamiért ki is maradt volna. Ugyanúgy mellőzném az önismétlésére vonatkozó megjegyzéseket is, elégszer írtam már a szerző ezen hajlamáról, a legtöbbször ráadásul elnézően. James Horner mindig James Horner marad, akinél általában sejthetjük, hogy mire számíthatunk, és ezt azért bizonyos mértékig tekinthetjük megbízhatóságnak is.
         Az "Apocalypto" (mint harmadik, Gibsonnal közös film) esetében leginkább attól lehetett tartani, hogy a pánsíp használata, ami a komponista korábbi munkáiban annyira rendszeres volt, egy ilyen témájú mozinál már-már azt kívánta volna meg, hogy még a neve is James "Pánsíp" Hornerként szerepeljen a plakátokon. Szerencsére az eredmény ismeretében alaptalannak tűnt a félelelem.

         Az "Apocalypto" egy igen érdekes score, önmagában ugyanis nehezebben emészhető, mint a jelenetek közben, ám onnantól valahogy nem tűnik jogosnak bármiféle bírálat, ha a film közben tökéletesen működik - hisz alapjában véve ez lenne a filmzene szerepe. Ám mivel a műfaj térhódítása és növekvő népszerűsége megkövetelte, hogy az aláfestések ki is legyenek adva, a CD-kre került szerzeményeket már elsősorban zenei élményként kell értékelni, természetesen annak figyelembevételével, hogy miként állt helyt a mozgóképben. E rövid kitérő okkal született meg, ugyanis most azzal a speciális esettel van dolgunk, amikor mindenféleképpen szükséges a film ismerete ahhoz, hogy a score-t teljes mértékig megérthessük, sőt befogadhassuk.
         Kevin Costner volt a producere az 1994-es "Rapa Nui - A világ közepe" című mozinak, mely a húsvét-szigeteki kőszobrok történetét mesélte el, két ellenséges törzs közötti harc hátterében. Zenéjét az egykori Police-tag, Stewart Copeland szerezte, és az "Apocalypto"-ét ehhez tudom hasonlítani. Az ütőshangszerek dinamikus használata akkor is ki lett pipálva, csak míg Copeland előnyben részesítette a törzsi kórusok kántálásait is, és dallamosabb alappal látta el muzsikáját, addig mindez ebből a szempontból jóval visszafogottabban jelenik meg Horner munkájában. Elsőre szokatlannak hathat a szerzőtől, de nagyon minimalista felfogásban közelítette meg a hasonló témát.

         Ahogy előzőjénél, "Az új világ" filmzenéjében, a nyitótrackben ("From the Forest...") itt is madárcsicsergés szerepel, ami újrahasznosított ötletként már némileg visszatetsző, még akkor is, ha ez a film jóval inkább megköveteli a természeti hangok beillesztesét. Ez és a hasonló zárás ("To the Forest...") foglalja keretbe a többi tételt, amelyek lényegében két kategóriába sorolhatóak.
         A visszafogott bevezető után szembetűnően a hatalmas elánnal püfölt törzsi dobok és a fafúvósok veszik át az uralmat, néhol elektronikus effektekkel kiegészítve ("Tapir Hunt", "The Games and Escape"). A dobok erőteljes használata lehet a legfőbb probléma a score befogadásában, de aki látta a produkciót, az megértheti, hogy a természet gyermekeinek küzdelmeit mennyire elementáris erővel képezi le az ütőhangszerek zabolázhatatlan ritmusa. Néhol sivító, szinte kakofonikus hangzású duda szól ("Sacrificial Procession"), és persze a horneri pánsíp is rengetegszer felbukkan (például: "Entering the City with a Future Foretold"), de nem a jól ismert módon - mint ahogy az egész score sem nevezhető tipikus Horner-műnek.

         Amikor néha megpihennek a dobok, sejtelmes dallamok veszik át szerepüket, előtérbe kerülnek bennük a lágyabb motívumok ("The Storyteller's Dream"), és mintha a hajnali, ködben úszó dzsungel ébredne fel lassan álmából, úgy morajlik a szintetizátor ezoterikus hangzása is ("Captives"). De még ha az ilyen trackekben háttérbe is szorulnak az ütősök, mégsem beszélhetünk békéről, az csak időszakos, és az erőszak árnyéka mindvégig ott lebeg a kompozíciók felett.
         Szót kell ejteni még az emberi hangokról is. Egyrészt ott van az a hátborzongató, hörgésre emlékeztető torokének és a pattogós vokál, amelyek sokszor felbukkannak (például a "Frog Darts"-ban), és még valaki, akinek hangja számtalan ponton felcsendül. Ő Rahat Nusrat Fateh Ali Khan, annak a már elhunyt Nusrat Fateh Ali Khannak az unokaöccse, akit például ismerhetünk Jerry Goldsmith "The Ghost and the Darkness" albumáról. Vele együtt született meg tehát a képlete annak, hogy milyen alkotóelemekkel lehet megvalósítani egy különleges film még különlegesebb aláfestését.

         James Horner művénél nem is annyira dallamokról kell beszélni, mint inkább ritmusokról. Elsősorban a hangulatteremtésben jeleskedett a szerző, amit igazán azok érezhetnek át, akik az album meghallgatása előtt megismerkednek a filmmel is. Ha a score-t film alatt hallott zeneként értékelném, még egy plusz pont járna neki, az értékelhetővé csak többszöri meghallgatás után váló lemez esetében pedig arra támaszkodtam, hogy felidéztem a trackekhez kapcsolódó jeleneteket, és már össze is állt a kép. Mivel ráadásként még eredeti munkának is tartom, zárásként csak annyit írnék, hogy még sok olyan feladatot kívánok a zeneszerzőnek, ami kreativitását legalább ilyen mértékben igénybe veszi.


    Bíró Zsolt
    2007.02.18.




    Tracklista:

      1. From the Forest... (1:55)
      2. Tapir Hunt (1:31)
      3. The Storyteller's Dream (3:41)
      4. Holcane Attack (9:28)
      5. Captives (3:06)
      6. Entering the City with a Future Foretold (6:05)
      7. Sacrificial Procession (3:40)
      8. Words Through the Sky - The Eclipse (5:11)
      9. The Games and Escape (5:15)
    10. An Elusive Quarry (2:15)
    11. Frog Darts (2:45)
    12. No Longer The Hunted (5:50)
    13. Civilisations Brought by Sea (3:20)
    14. To the Forest... (7:41)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Cell

    The Forgotten

    The Ghost and the Darkness

    Orion

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam