FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Ant-Man (Christophe Beck)    ANT-MAN   (2015)
       A Hangya


      

       zene: Christophe Beck
       vezényel: Christophe Beck
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 65:04




         A Marvel idén a Bosszúállók: Ultron kora, A Hangya, valamint a nyolc évvel ezelőtt parkolópályára került formáció, a Fantasztikus Négyes visszatérésével igyekezett moziba csábítani a közönséget. Míg a Bosszúállók folytatásának elsöprő sikere borítékolható volt, addig A Hangya debütálását számtalan negatív jóslat előzte meg, melyeket a karakter viszonylagos ismeretlensége táplált. A Marvel illetékesei azonban hajthatatlanok voltak a képregényvilág ikonikus alakja, Stan Lee által ötven éve életre keltett hőssel kapcsolatosan, s olyannyira biztosra kívántak menni vele, hogy az önálló film mellett előrevetítették: a jövőre érkező Captain America: Civil Warban Amerika kapitány, Vasember, Pókember, Fekete Özvegy, valamint Sólyomszem mellett ő is felbukkan majd. Mivel A Hangya a befektetett összeg háromszorosát termelte vissza, elmondható, hogy a stúdió megérzése nem volt olyan rossz, ahogyan azt a szakma és a közönség sejteni vélte - csúfos kudarcot vallott viszont A Fantasztikus Négyes, melynek bevétele alig nyúlt túl a gyártási költségen.

         A karakter megfilmesítésén Edgar Wright (Scott Pilgrim a világ ellen, Haláli hullák hajnala) kezdett dolgozni, aki fiatalkora óta nagy rajongója. A Marvellel a szuperhős-adaptációk sikereinek egyre kibontakozóbb időszakában, 2006-ban állapodott meg erről, barátja, Joe Cornish (Tintin kalandjai) közreműködésével pedig rövidesen három forgatókönyv-tervezettel is előrukkolt. Miután azonban a Disney megszerezte a Marvel Studiost, Wrightnak új főnökei is lettek, akikkel olyannyira nem értett egyet, hogy végül 2014 májusában kreatív nézeteltérésekre hivatkozva kihátrált a projektből. Ily módon került képbe Peyton Reed, aki hasonló alkotást ugyan még nem rendezett, Az igenember, a Szakíts, ha bírsz, valamint a Pokolba a szerelemmel révén azonban már ismertebb direktornak számított. Emellett a főszereplő vonatkozásában is történt némi módosítás, az eredeti elképzelés ugyanis az volt, hogy a Hangyaként először színre lépő Hank Pym áll majd a középpontban, ám mivel az alkotók érdekesebbnek ítélték meg a ruhát másodjára magára öltő Scott Langet (akit a 40 és annyiban, illetve A híres Ron Burgundy legendájában is játszó Paul Rudd alakít), utóbbit címszereplővé, a Michael Douglas által megformált Pymet pedig mentorrá tették.

         Amíg a projekt Wright neve alatt futott, az aláfestés elkészítése a 2013-ban bemutatott Világvégénél vele dolgozó Steven Price-ra volt bízva, a direktor távozását követő harmadik hónapban azonban Price is hasonló döntésre szánta el magát, s fél éven keresztül nem is lehetett hallani arról, kinek a kezében landol majd a staféta. A csöndet egy idén januári bejelentés törte meg, melyben a Marvel ismertette, hogy a kíséretről Christophe Beck gondoskodik majd, aki Reeddel ezt megelőzően a Hajrá csajok című vígjátéknál működött együtt, a stúdióval pedig az Elektránál. Beck neve azonban nemcsak ezeknek köszönhetően merült fel, hanem a Marvel-mozik zenei vezetőjének, Dave Jordannek közbenjárása révén is, hiszen munkásságuk megannyi alkotásnál (a sportfogadásról szóló Pénz beszél, a Vakszerencse című krimi, illetőleg olyan filmek, mint a Gyakornokok vagy a Tucatjával olcsóbb) keresztezték már egymást, s A galaxis őrzőihez is beajánlotta barátját, a producerek azonban akkor még megvétózták elképzelését.
         Reed és Beck nagyjából egy hónapig elektronikus megközelítésben gondolkodtak, Kevin Fiege producer azonban a tesztvetítésen jelezte nekik, hogy bár a hallottak elnyerték tetszését, ehhez a filmhez egyáltalán nem passzol ez a stílus, s így a zenekari világ felé terelte őket. Mivel azonban Beckék a score-ral nem akartak beállni az elmúlt időszak Marvel-muzsikáinak sorába, a komponista - Lang betörő múltjából eredően - egyfajta rablófilmként kezdett tekinteni a projektre, aminek okán előtérbe hozta a ritmikus hangszereket (hasonló jellegű zenei világot teremtett egyébként a Hogyan lopjunk felhőkarcolót?-hoz is), fűszerezte azokat azték fuvolával, valamint Dél-Amerikára jellemző etnikus ütősökkel, az elektronikus elemeket pedig leginkább háttérelemként alkalmazta.

         Amikor elkezdtem megismerkedni a score-ral, a "Theme from Ant-Man" vége felé előítélet fogalmazódott meg bennem, a vezérmotívumból ugyanis hiányoltam a markánsságot és a változatosságot. Ám ahogy haladtam a játékidővel, úgy vált egyre fülbemászóbbá számomra, ami annak köszönhető, hogy Beck rendkívül ügyesen bánik vele. Amellett, hogy többször előveszi, igyekszik mindig játszadozni vele, variálgatni egy kicsit, s ezzel a téma üde színfolttá válik - a hetvenes évek aláfestéseit idéző, Hammond-orgonára, elektromos gitárra, trombitára, ütősökre és beates hangulatra építkező "Tales to Astonish!"-ra keresztelt átirat pedig zseniálisra sikerült. Összességében véve e művet a játékosabb akciózenék kategóriájába tudom sorolni, mivel rendkívül dinamikus és szépen megszólaló tételek sorakoznak fel benne, ám szerzőjük mindegyikbe belecsempészett egy kis könnyedséget, amely a már említett rabló-pandúros megközelítésből ered. Az "Ant 247"-ben, az "I'll Call Him Antony"-ban vagy a "Scott Surfs on Ants"-ben például az előtérbe helyezett jazz-zongora, erőteljes rezesek, brácsa, valamint bongó dobok biztosítják a megfelelő hangulatot, az "Escape from Jail", az "Old Man Have Safe", az "Antfiltration", a "CrossTech Break-In", az "Into the Hornet's Nest", az "Insecticide", a "Fight of the Bumblebee", az "Ants on a Train", valamint a "First Mission" esetében pedig az erőteljes zenekari jelenlétnek lehetünk fültanúi. Utóbbi track esetében érdemes még kitérni arra, hogy Beck Alan Silvestri Bosszúállók-témáját éppúgy adaptálta, mint Henry Jackman Sólyom-motívumát az Amerika Kapitány: A tél katonájából, aminek eredményeként A Hangya nemcsak a karakter, hanem a score szempontjából is csatlakozási pontot jelent a Marvel-világhoz. Döntően az imént felsorolt darabok révén bizonyítja be Beck, hogy igenis képes arra, amire karrierje hajnalán a tömérdek középkategóriájú vígjátékhoz írt zenéi okán egyáltalán nem láttam esélyt: olyan ügyesen bánik a zenekarral és a szekciókkal, mintha egy veterán szerző lenne (e score egy újabb emlékezetes ponttá vált munkásságában a Jégvarázs és a Több, mint sport dallamai mellett).

         A Marvel-muzsikák közül eddig Craig Armstrong A hihetetlen Hulkhoz, John Debney Vasember 2.-höz, valamint Brian Tyler Thor: Sötét világhoz szállított aláfestéseit tartottam a legkiemelkedőbbnek, mely listához immáron Christophe Beck A Hangya-score-ját is hozzá tudom sorolni. A szerző a drámaibb vonalon mozgó megoldások terén (ilyen például a "San Francisco, 1987" és a "Your Mom Died a Hero") is igyekezett helytállni, az akciódúsabb megmozdulásai azonban sokkal gyorsabban képesek megfogni a hallgatót, a magam részéről pedig kíváncsian várom, hogy a jövőben milyen, ehhez hasonló munkával rukkol majd elő.


    Kulics László
    2015.09.22.




    Tracklista:

      1. Theme from Ant-Man (2:46)
      2. Honey, I Shrunk Myself (2:29)
      3. Escape from Jail (1:51)
      4. Ant 247 (1:13)
      5. Paraponera Clavata (1:24)
      6. San Francisco, 1987 (2:37)
      7. I'll Call Him Antony (2:50)
      8. Tiny Telepathy (2:02)
      9. First Mission (3:03)
    10. Signal Decoy (0:51)
    11. Old Man Have Safe (2:29)
    12. Pym's Lab (1:26)
    13. Antfiltration (1:20)
    14. Your Mom Died a Hero (2:03)
    15. Scott Surfs on Ants (1:11)
    16. The Water Main (1:14)
    17. CrossTech Break-In (1:47)
    18. Into the Hornet's Nest (3:00)
    19. Become the Hero (1:52)
    20. Insecticide (2:51)
    21. A Center for Ants! (1:15)
    22. Cross Gets Cross (1:52)
    23. Fight of the Bumblebee (1:44)
    24. Ants on a Train (1:43)
    25. Small Sacrifice (3:36)
    26. About Damn Time (0:39)
    27. Tales to Astonish! (1:47)
    28. Borombon - Camilo Azuquita (2:49)
    29. Escape - Roy Ayers (2:14)
    30. I'm Ready - Commodores (3:20)
    31. Pink Gorilla - HLM (3:46)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Avengers: Age of Ultron

    A Bosszúállók zenéi

    Edge of Tomorrow

    Elektra

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam