FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Annapolis (Brian Tyler)    ANNAPOLIS   (2006)
       Annapolis - Ahol a hősök születnek


      

       zene: Brian Tyler
       vezényel: Brian Tyler
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 64:24




         Az amerikai hadsereg valamennyi egységéről készült már kisebb-nagyobb film, vagy tévésorozat. Nincs ez másként a haditengerészettel sem, ahol elég csak a világszerte nagy sikert aratott "JAG - Becsületbeli ügyek"-et említeni. A témakör boncolgatásának legújabb eredménye az "Annapolis - Ahol hősök születnek" című dráma lett, mely a híres Haditengerészeti Akadémia falain belül játszódik, ahol Jake Huard kadéton (James Franco, akit legtöbben a "Pókember" Harry Osbornjaként ismernek) keresztül ismerkedhetünk meg a hollywoodi filmesek által kreált kiképzési időszakkal.

         Bryan Tyler neve az "Annapolis"-szal 2005 júniusának első napjaiban fonódott össze, amikor is leszerződött Justin Lin rendező mellé. A szerző ekkor már nagyjából készen volt a "The Greatest Game Ever Played" zenéjével, és legújabb megbízatásával párhuzamosan készült a július végén megrendezésre került ubedai konferenciára. A zene megírását követően ő, és a mostanság legtöbb filmzenét feljátszó Hollywood Studio Symphony nyolcvanhat zenésze - élén a magyar származású Endre Granattal - augusztus 22-én elfoglalták az Eastwood Scoring Stage-et, hogy pár nap alatt felvegyék, és kikeverjék a score-t.

         Az album ismertetőjét páran az egyiptomi piramisoknál kezdik, pontosabban Roland Emmerich ("A Függetlenség napja") és David Arnold első közös munkájánál, a "Csillagkapu"-nál. És bár tény, hogy a korongot nyitó "Annapolis" című tétel - mely a főbb motívumokat hivatott bemutatni - egyes részei hangszerelésileg, dallamvilágilag hasonlítanak az 1994-es Arnold-zenéhez, teljes egészében mégsem szeretnék párhuzamot vonni vele. Mindezek ellenére természetesen magam is elismerem, hogy Tyler ismét beleesett abba a csapdába, amibe a "The Greatest Game Ever Played" esetében is, ahol ugye James Horner "Legends of the Fall"-jának egy részlete került feldolgozásra. Ha már egyes helyeken párhuzamot kell, vagy lehet vonni korábbi alkotásokkal, akkor én inkább másik, kézenfekvőbb hasonlatokkal tenném. A kulcsszó: "tylerológia".
         A Varése Sarabande lemezén fellelhető hanganyaghoz visszatérve a "The Brigades" és a "Showdown" - főként az ütőshangszereknek köszönhető - dinamikája, elsöprő ereje az, ami folyton arra késztet, hogy mindig újabb és újabb Tyler-muzsikával ismerkedjek meg. Bár legutóbbi zenéiben sok újdonságot nem mutatott - ennek okán kicsit félek is, ugyanis emiatt egyre többen kezdik szépen lassan leírni őt - azért amiket eddig véghez vitt, azt remekül tudja reprodukálni. Ugyan a heroikus témákon még van mit csiszolnia, az elektronikus elemekkel vegyített nagyzenekari részek (mint például a "Progression" vagy a "Run in Place") nagyon is rendben vannak - írom ezt annak ellenére, hogy nem rajongok túlzottan az ehhez hasonló tételekért. Ilyen jól ötvözött pillanatokat fellelhetünk a 2004-es "Paparazzi"-ban is, s ha már párhuzam: az "I'll Do It" első felének bámulatos tematikussága, motívumának fokozatosan történő kibontása a szerző "Timeline" score-jának "Enter the Wormhole"-jára emlékeztet. A trackeket tovább hallgatva elérkezünk a "Four Seconds"-hez, ami a 2002-es "Bubba Ho-tep"-re jellemző lassú gitárszámokat juttatja eszembe. Íme, máris felsoroltam három olyan albumot, amit korábban Tyler írt, és az ottani víziók most ismét visszaköszönnek. Az iménti példákkal arra szerettem volna rámutatni, hogy ha már másolásokról, átmentésekről beszélünk, nem kell feltétlenül a szomszédra való utalásokkal kezdeni, ha a saját házunk táján is szétnézhetünk.
         A drámai momentumok legszebb pillanatait a "Twins' Theme" hallgatása során élhetjük át, ahol a lassú folyású, keserű zongorahangokat lágy vonósok támasztják alá. Ennek továbbgöngyölített, több hangszer játékának bevonásával előadott változata a "The Offer". A csodálatos dallamokat egy fölöslegesen túlpörgetett tétel, "A Little Jog" dönti romba, hogy aztán ismét a lágyabb vizekre evezzünk vissza. Gondolom ezzel az imént hallott "zene" okozta élményt szerették volna elfeledtetni a hallgatóval...

         Lassan elérkeztünk az album feléhez, s innentől kezdve már nem igazán találunk új motívumokat: inkább az eddigi témákat variálja tovább a komponista. Hol a nagyzenekar játékára támaszkodik, hol pedig örömzenél pár ember társaságában. Ez utóbbi olyan tételekre vonatkozik, mint az imént említett "A Little Jog", vagy a később hallható "Math Problems", amelyet egy maréknyi zenész - köztük Tyler - ad elő. Természetesen nálam a prímet szokás szerint a drámai-, illetve akcióelemek viszik, valamint az eddig nem említett, játékosabb pillanatok (mint a "Training Begins"). Emellett azt is elismerem, hogy az album hibájaként felróható a két-három fő motívum örökös előtérbe helyezése, a köztes megoldások, átkötő részek viszonylagos elhanyagolása, azonban a hangszereléssel történő apró variálásoknak köszönhetően szerintem ezt a hibát jobbára kiküszöbölte a szerző.
         Már megszokhattuk, hogy a filmzenealbumok többségének végén visszaköszönnek a legemlékezetesebb motívumok. Jelen esetben ezt a szerepet a "Holiday Leave", a "Find Out Who You Are", az "Annapolis Finale", illetve az "Annapolis End Title" tölti be. Ha egy röpke bemutatót kellene tartani ebből a zenéből, én ezeket választanám a már említett "Twins' Theme"-mel kibővítve.

         Az "Annapolis"-szal egy újdonságoktól mentes, dinamikus, erőteljes zene került ki Brian Tyler kezei közül. A hanganyagot végighallgatva, illetve az ifjú reménység munkásságára visszatekintve egy tény biztosan megállapítható: a szerző éjszakánként dobverőkkel álmodik. Ezt az "Annapolis" is alátámasztja, hiszen a score-on összesen három olyan tétel található, ahol az ütősszekció tagjai nem voltak jelen. Ergo jogosan ítélhetjük oda neki "Az év legütősebb albuma" címet.
         A Varése Sarabande Records kiadványának bő egyórás játékidejével felvette a versenyt a BKV Rt. 7-es járatának vonalhosszabbodásával, Tyler pedig a sofőrök budai oldalon rendezett rodeójával tartja az ütemet. Most már csak azt sajnálom, hogy nem utazok olyan gyakran ezen a vonalon. A viccet félretéve, a manapság születő filmzenék között az "Annapolis" remekül megállja a helyét, elkövetőjének csupán arra kellene figyelnie, hogy ne ragadjon le itt, hanem minél előbb fejlessze magát tovább.


    Kulics László
    2006.04.02.




    Tracklista:

      1. Annapolis (2:31)
      2. The Brigades (1:28)
      3. Showdown (4:13)
      4. Progression (2:08)
      5. Turning Point (1:36)
      6. I'll Do It (3:08)
      7. Run in Place (1:47)
      8. The Naval Academy (2:16)
      9. Jake (2:29)
    10. Four Seconds (1:55)
    11. Twins' Theme (1:59)
    12. Tank Drill (1:28)
    13. The Offer (2:21)
    14. A Little Jog (2:50)
    15. Second Chances (3:45)
    16. Brigade Training (2:33)
    17. Eye Opening (1:12)
    18. Gates of Annapolis (1:53)
    19. Jake and Ali (1:41)
    20. Cole (1:28)
    21. I Have Nowhere Else to Go (1:41)
    22. Training Begins (1:52)
    23. Near First Kiss (1:05)
    24. Math Problems (0:51)
    25. Sleepless Night (1:32)
    26. Holiday Leave (1:47)
    27. Wakey Wakey (2:20)
    28. Find Out Who You Are (1:56)
    29. Annapolis Finale (1:07)
    30. Annapolis End Title (5:20)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Final Cut

    The Greatest Game Ever Played

    Paparazzi

    Timeline

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam