FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Anaconda (Randy Edelman)    ANACONDA   (1997)
       Anakonda


      

       zene: Randy Edelman
       vezényel: Randy Edelman
       kiadás éve: 1997
       kiadás: Cinerama / Edel Records
       játékidő: 34:01




         "Sikolts, mielőtt összeroppant a félelem!" - olvasható az egykori moziplakáton, illetve a DVD-kiadás borítóján. A sztori alapján még ígéretesnek tűnő film ismeretében azonban ez a mondat már inkább mosolyfakasztó, mintsem félelmetes, ugyanis a tagadhatatlanul csodálatos helyszínen játszódó alkotás a rendezés, a színészi játék és a forgatókönyv tekintetében egyaránt hagy némi kívánnivalót maga után.
         Luis Llosa ("A specialista") filmjének alapötlete, miszerint az óriáskígyók családjának egyik legveszélyesebb faja, a valóságban akár 7-10 méter hosszúra is megnövő, Brazília és Guinea erdejeiben és vizeiben élő anakonda okozzon kellemetlenségeket egy dokumentumfilmes csapatnak (Eric Stoltz, Ice Cube, Jennifer Lopez, Owen Wilson, Jonathan Hyde és Kari Wuhrer) és egy, az óriásanakonda elejtése érdekében bármit és bárkit feláldozni képes vadásznak (Jon Voight), nem is olyan rossz. A probléma a film kivitelezésében és a trükkök egy részében rejlik, amin persze a szakma kritikusainak is megakadt a szeme. Így történhetett meg, hogy az "Anakonda" hat kategóriában kapott Arany Málna-jelölést, amit a fenti véleményem ellenére némi túlzásnak érzek, ugyanis nemegyszer készültek már ennél rosszabb mozik, melyeket ez a "kitüntetés" valahogy messze elkerült...

         A festői helyszínen, és Jennifer Lopez jelenlétén túl a produkció érdemei közé sorolható Randy Edelman hangulatos aláfestése is. A zenei világban eleinte dalszerzőként, majd vígjátékok komponistájaként ismertté vált művésznek a kilencvenes évek során az olyan komolyabb alkotások zenéi révén, mint amilyen például "Az utolsó mohikán", a "Gettysburg", "A Sárkány: Bruce Lee élete" vagy az "X polgártárs", alkalma nyílott arra, hogy a könnyed műfajokhoz kapcsolódó muzsikák készítése mellett addig ismeretlen oldaláról is megmutatkozzon. Akkoriban ezen újdonságok sorába tartozott az "Anaconda" is, melynek elvállalása azért volt kézenfekvő Edelman számára, mert - saját elmondása szerint - mindig is érdekelte az Amazonashoz hasonló helyszínek zenei ábrázolása.

         Az "Anaconda (Main Title)"-ben hallható dobok, vonósok és a lágy fuvoladallam segítségével Edelman annak idején egyik pillanatról a másikra idézte a Sony Scoring Stage falai közé az esőerdő és az azt átszelő folyók misztikus, csodálatos hangulatát. A tétel vége felé haladva ízelítőt kapunk a későbbi akciórészekből is, amely a szerzőre oly jellemző vonósfutamokra, illetve a szintén Edelman-védjegynek számító szintis dobokra épül. Az azt követő "Watching and Waiting" az anakonda jelenlétét érzékeltető hegedűszólam kíséretében vezeti fel a kígyóvadászatot, amely az albumon a "Night Attack"-kel veszi kezdetét.
         A muzsika hallgatása során több alkalommal is találkozunk egy, a korhadt ajtó nyikorgásához hasonló effekttel. Ennek magyarázata abban keresendő, hogy komponistánk előszeretettel szerződik le olyan produkciókhoz, ahol lehetővé válik számára az, hogy zenéjébe némi különlegességet vigyen. Esetünkben ezt, illetve a "Night Attack"-ban hallható, kakukkos órára emlékeztető megoldást, melyek elsőre furának tűnhetnek, ám könnyedén olvadnak bele az összképbe.
         A filmhez készült kellemes romantikus harmóniákat a "This Must Be Heaven" és az Edelman zongorajátékát rejtő "My Beautiful Anna...(Condá)"-n keresztül ismerhetjük meg, a csapat kezdeti lelkesedését, kalandvágyukat pedig a játékos "Travelouge" adja vissza. A fenyegetettség folyamatos jelenlétét, illetve Jon Voight karakterének kétszínűségét olyan tételek érzékeltetik, mint a "Down River" és a "Seduction", amelyek a főtéma lassú előadása révén egyúttal némi nyugalmat is sugallnak. Ugyanez azonban már nem mondható el a "The Totem's Sacred Ground"-ról, illetve az albumzáró "Sarone's Last Stand"-ről, ahol már a ragadozó kígyó nem éppen áldásos tevékenykedése végett megcsappant szereplőgárda élete a tét. Míg az előbbi a végkifejlet impozáns felvezetése, addig ez utóbbi egy, a végső összecsapást kísérő dinamikus akciódömping, amelyet az összes, eddig hallott stílusjegy alkot.
         Bár az "Anakonda" meglehetősen egyszerű kivitelezésű borítóval rendelkező score-ja a maga félórás játékidejével kevésnek tűnhet, a lemezen szereplő, a film kronológiáját egyébként nem követő tételek elegendőek ahhoz, hogy tükrözzék a film hangulatát, illetve, hogy Randy Edelman bebizonyítsa: kántáló afrikai kórus felhasználása nélkül is lehet hangzatos dzsungelmuzsikát készíteni.


    Kulics László
    2007.06.19.




    Tracklista:

      1. Anaconda (Main Title) (4:45)
      2. Watching and Waiting (4:43)
      3. Night Attack (2:47)
      4. This Must Be Heaven (1:39)
      5. Down River (2:43)
      6. Seduction (3:27)
      7. Travelogue (2:45)
      8. Baiting the Line (2:47)
      9. My Beautiful Anna...(Conda) (2:54)
    10. The Totem's Sacred Ground (2:26)
    11. Sarone's Last Stand (3:00)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Anaconds:
    The Hunt for the Blood Orchid


    Congo

    Daylight

    Tears of the Sun

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam