FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - An American Werewolf in London (Elmer Bernstein)

    Filmek alatt hallott zenék



       AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON   (1981)
       Egy amerikai farkasember Londonban


      

       zene: Elmer Bernstein








         1981-ben a horrorok rajongói hosszú mellőzöttség után pár hónap eltéréssel három filmben is találkozhattak a vérfarkas karakterével - a filmzenegyűjtők pedig négy zeneszerző ötleteit is meghallgathatták. Pino Donaggio a "Piranha" után farkasemberes alkotáshoz írt zenét ("Üvöltés"), akárcsak Craig Safan, akinek elutasított műve után végül James Horner készítette el a "Wolfen" score-ját. A legsikeresebb filmnek azonban a műfaj paródiája, John Landis "Egy amerikai vérfarkas Londonban" című horrorvígjátéka bizonyult, melynek zenéjét Elmer Bernstein szerezte, kinek munkája nem lett különösebben maradandó, elkészültének története és szerkezete azonban annál inkább említésre méltó. A zene egyszerre áll betétdalokból és instrumentális kísérőzenéből, de mindkettő különleges módon állt össze, és a történet tanulságokkal szolgálhat jövőbeli filmeseknek.
         John Landis rendező 1969-ben megírta a horrorkomédia forgatókönyvét, melyhez már ekkoriban elkezdett dalokat is válogatni egy kritérium alapján - a címben szerepeljen a "moon" szó, ezzel utalva a Hold szerepére. A kiszemelt dalok tehát már 1969-ben léteztek, de Landis csak 1980-ban kezdett el tárgyalni a jogtulajdonosokkal, nem sok sikerrel. Cat Stevens például nem engedélyezte a "Moon Shadow" című dalát kommersz célokra felhasználni - ironikus módon "Peace Train" című száma később autóreklámokban szerepelt. Elvis Presley "Blue Moon"-jának jogai éppen egy per tárgyát képezték, ezért Landis kénytelen volt különféle előadók feldolgozásait felhasználni - a felvétel végül három különféle változatban is hallható a filmben. A dalok felhasználásának joga azonban annyira drága volt, hogy a film költségvetésébe már csak a kevésbé ismert "Moondance" és a "Bad Moon Rising" fértek bele. A zene egyik felének összeállítása ennyivel be is volt fejezve.
         A score a hollywoodi legenda, Elmer Bernstein nevéhez fűződik, aki ekkor második virágkorát élte - korai westernjei után most mint vígjátéki zeneszerzőt könyvelte el a köztudat. Ehhez a filmhez kereken hétpercnyi anyagot szerzett, amit egy londoni templomban vettek fel, mivel a mű nagy része az ott található különleges orgonára íródott. Bernstein itt került a legközelebb a horrorhoz (ez a műfaj egyébként teljesen kimaradt az életművéből), de az itt használt ötletek mindenképpen érdekes lehetőségeket vetnek fel. Az orgona használata kétségtelenül jó befektetés volt, a sötét erdőben hallható vészjósló vonósfutamok pedig bármelyik igazi horrorfilmben megállnák a helyüket. Ez a hét perc talán túlságosan kevés lehetne egy értékeléshez, az azonban ennyiből is jól hallható, hogy itt tényleg a legjobb értelemben vett funkcionális horrorzenéről van szó, ami csörömpölés és szintetizátoros ijesztgetések helyett igazi melódiákat használ az atmoszféra megteremtéshez.


    Hubai Gergely
    2006.03.18.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Amityville Horror

    End of Days

    Land of the Dead

    Secret Window

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam