FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - American Ninja (Michael Linn)

    Filmek alatt hallott zenék



       AMERICAN NINJA   (1985)
       Amerikai nindzsa


      

       zene: Michael Linn
       kiadás éve: 1990
       kiadó: Silva Screen
       játékidő: 74:56





         A nyolcvanas évek VHS-korszaka számos olyan másodvonalbeli akciófilmet juttatott el hozzánk, melyekről akkori tinédzserként szuperlatívuszokban beszéltünk, és kínos volt nem ismerni ezen remekeket, ám mai szemmel újranézve már erősen megmosolyogtatják az embert - többek között a "Delta Kommandó", az "Ütközetben eltűnt", illetőleg jelen írásom tárgya, az "Amerikai nindzsa" gyarapítja ezek sorát. A Sam Firstenberg által rendezett alkotás fénye mára igencsak megkopott nálam: míg annak idején tökéletesen elhittem, hogy a Michael Dudikoff által alakított Joe Armstrong egy amnéziával küszködő katona, aki minden nindzsát képes kenterbe verni keleti harcművészeti tudása révén, mára már csupán a nosztalgikus érzés, illetőleg a megannyi szembetűnő hiba felfedezésének élménye maradt meg. Bármennyire is szeretném, nem tudom olyan szemmel nézni, mint mondjuk az akár konkurensnek is nevezhető Rambo-trilógiát, mely napjainkban éppúgy kövületnek számít már, mégis kivitelezése okán jóval időállóbb az "Amerikai nindzsá"-nál - akár azt is mondhatnám, hogy mostanra minden, anno közkedvelt B-mozi erre a sorsra jutott. Dudikoff helyett az alkotók először Chuck Norrist szerették volna megnyerni a címszerepre, ami azért lett volna előnyösebb, mert ő harcművészként már sok mindent letett az asztalra, szemben Dudikoff-fal, aki a forgatás miatt sajátított el bizonyos fogásokat - egy későbbi interjú alkalmával a filmbéli barátját, Curtis Jacksont alakító, a küzdősportok terén jobban jártas Steve James meg is jegyezte, hogy ez lassította a forgatási munkálatokat.

         Az eredeti elképzelés szerint "American Warrior" címen futott projekthez Michael Linn szállította az aláfestő muzsikát, aki Firstenberg révén került bele ebbe a projektbe két évvel korábbi együttműködésük, a "Breakin' 2: Electric Boogaloo" során kialakult munkakapcsolatuk eredményeként. A musical-drámához képest ezúttal egy teljesen más feladat elé állította őt direktor barátja, hiszen ezúttal egy akcióscore-t kellett készítenie, ráadásul a történet két alappillérének, az amerikai hadseregnek, valamint a keleti harcművészetnek egyaránt ki kellett tűnnie belőle. Előbbi megközelítés két okból is rutinmegoldás elé állította a komponistát: egyrészt a katonákat gyakorlatilag minden esetben ütősökkel és trombitával szokás szimbolizálni (azaz nem volt szükség új út kijelölésére), másrészt pedig utóbbi a szerző egyik kedvenc hangszere volt. Armstrong hősies főtémája tehát főként rezeseken alapul, ami egészen jóra sikerült, ugyanakkor némely esetben a trombitaszólam olyan magas hangon tűnik fel, hogy nemcsak elnyomja a vele párhuzamosan játszó zenészeket, hanem kissé idegesítővé is válik. A japán harcmodor érzékeltetésére pedig olyan tradicionális hangszereket vont be Linn, mint a koto és a shakuhachi, mely pengetős instrumentum, illetve bambuszból készült fúvós számtalan olyan aláfestő muzsikában helyet kapott már, ahol szükséges volt e világ zenei megjelenítése. Mindezek kellemes hangulatot kölcsönöznek az elsősorban nagyzenekari kompozíciónak, de természetesen nem maradhatott el a korszakra oly jellemző szintis megoldásokkal való ötvözés sem, amit főként a feszültebb jelenetek, illetve valamilyen küzdelem előrevetítésekor helyezett jobban előtérbe a szerző.
         A score egészen addig nem volt elérhető, míg a trilógia elkészülte okán 1990-ben a Silva Screen "American Ninjas and Fighters" címen ki nem adott egy válogatásalbumot. A korongra egyvelegként kerültek fel az adott részek aláfestései (az 1986-os "Lőj a vadászra" kíséretével egyetemben), s mind közül a nyitó kaland muzsikája kapta a leghosszabb játékidőt. Ezen több mint húsz perc kellő mértékben enged betekintést az alapvetően nagyzenekarra támaszkodó kompozícióba, melynek akcióelemei és főtémája javarészt a kornak megfelelő szintet hozzák, az érzelmesebb megmozdulások azonban sajnos nem sikerültek túl jóra, s ez nemcsak a film alatt, hanem a korongon is erősen szembetűnik. Mindent összevetve azonban Michael Linn kompozícióját fülbemászóbbnak, maradandóbbnak vélem a folytatásokat jegyző George S. Clinton darabjainál.


    Kulics László
    2013.12.21.




    Tracklista:

      1. The Cobra Strikes (Title Song From "American Ninja 3:
          Blood Hunt") - George S. Clinton (04:15)
      2. American Ninja (Suite) - Michael Linn (23:11)
      3. American Ninja 2: The Confrontation (Suite) - George
          S. Clinton (16:12)
      4. American Ninja 3: Blood Hunt (Suite) - George S.
          Clinton (10:24)
      5. Avenging Force (Suite) - George S. Clinton (20:54)




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Delta Force

    First Blood

    Lone Wolf McQuade

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam