FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Ready Player One  Solo: A Star Wars Story  Looney Tunes: Back In Action  Revenge of the Ninja  Charlie and the Chocolate Factory  Backdraft  In Love and War  Le Sens De La Féte  Black Panther  Henry V
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Altitude (Jeff Tymoschuk)

    Filmek alatt hallott zenék



       ALTITUDE   (2010)
       


      

       zene: Jeff Tymoschuk








         Öt fiatal elhatározza, hogy egy távoli városban zajló koncertre – egyikük friss pilótavizsgáját kihasználva – egy bérelt kisrepülőgéppel jutnak el. Ugyan a felszállással még semmi probléma nincs, azonban egy meglazult csavar miatt a jármű folyamatos emelkedésbe kezd, emiatt kénytelenek behajtani egy nem túl bizalomgerjesztő, sűrű és fekete felhőtengerbe. Fő gondjuk utána nemcsak az lesz, hogy a pilótalány túlzott magabiztossága alaptalannak bizonyul, hanem hogy egy olyan gigantikus lénnyel akadnak össze, amely csápos pillantásokkal veti magát a gépre...
         Az utóbbi idők egyik legvadabb filmes ötlete akkora őrültségnek tűnt, hogy gond nélkül bizalmat szavaztam a csak DVD-re megjelent produkciónak, annak ellenére, hogy az alkotók közt egy, legalább minimálisan ismert név sincs. A szereplők a szokásos érdektelen tinik, akik sorsa abszolút hidegen hagyja az embert, hiszen cseppet sem szimpatikusak, és szinte már a film közben is elfelejtjük azt, akin pont nem időz a kamera. Különösen igaz ez arra az irritáló karakterre, melyet nevetséges módon még egyetlen olyan amerikai filmből se hagytak ki, amelyben diákok a szereplők. Bizonyára mindenkinek ismerős a baseballdzsekis jópofi, aki akkora gyökér, hogy hasra esik benne az ember, mégis minden társaságban megtalálni, noha mindenki rühelli. Nos, ő itt is rontja a levegőt.

         Hőseink tehát inkább antihősök, de a valódi főszereplő úgyis a vad sztori, ami akár egy pofás „Alkonyzóna”-epizód is lehetne. Ami azt illeti, hossznak is bőven megfelelt volna szűk egy óra, mert a plakáton is látható (és ott bizonyos szemszögből a távozó gép után integetőnek tűnő) szörny feltűnése, mint fő esemény, annyira késleltetett, hogy már nem is a feszültség fokozódása végett vártam, hanem mert végre a film végének közeledtét jelezte. Lényünkkel más probléma is van, elvégre mibenlétének logikus magyarázata nem sok variációra ad lehetőséget – hacsak a végletekig realisták nem David Attenborough felbukkanására számítanak, aki mellé guggolva tudományos magyarázatot ad az eddig rejtőzködő életformára. A leginkább kékben és feketében pompázó látványra egyébként nem lehet komoly panasz, mivel az alacsony költségvetés ellenére sem áraszt magából szegényszagot, és egy percig sem érezni azt, hogy a hírhedt Asylum stúdió barkácsolását látom. Összességében tehát az elsőfilmes (korábban csak rövidfilmeket rendező, eredetileg képregényíró és -rajzoló) Kaare Andrews alkotása hibái ellenére is érdekes képet mutat, de feszesebbre vágva, kedvelhető hősökkel jobban működött volna.

         A zeneszerző bizonyos Jeff Tymoschuk, aki a videojátékok és rövidfilmek birodalmából érkezett, és legalább akkora bajban lennék, ha meg kéne említeni tőle valami ismert produkciót, mint alkotótársai esetében. A rendezőhöz hasonlóan ő is rövidfilmekkel kezdte az ipart, ezek közül például a közepesen érdekes „Latchkey's Lament” több helyen is megtekinthető az interneten. Mivel az „Altitude” igazi B-mozi, nagyszabású (és költséges) aláfestésre nem kell számítani. A még a földön játszódó bevezető jelenetek néhol lazább, néhol pedig szebb misztikus darabokat kaptak, ami speciális hangulatot ad a filmnek. A lénnyel való találkozás előtt feszültségfokozó ütemek is belépnek a képbe, aztán a megszokott késpenge-effektet is egyre többször halljuk, az események felpörgésével pedig a zene eltűnik. Azaz ott van, de teljesen beépül a jelenetekbe, alig észlelni. És Tymoschuk aláfestésének gyengéjét is itt lehet keresni, hiszen éles a kontraszt a film eleji, és az elszabaduló pokol aláfestése közt; míg kezdetben érdekes, a végére jelentőségét veszti. Azonban az is igaz, hogy amikor valakit épp egy monstrum üldöz, a nézőnek teljesen mindegy, mi szól közben. A szerző igyekvése azért értékelendő, így már csak a megfelelő filmre kell, hogy rátaláljon, melynél jobban kibontakoztathatja tehetségét.
         Jómagam pedig örülök annak, hogy a korábban az olcsóbb mozgóképekre jellemző igénytelen, műanyag zenei hangzás lassan kezd eltünedezni, talán kínossá vált a használata. Köszönhető ez annak, hogy egyre több zenész számára válnak elérhetővé olyan programok (Tymoschuk esetében például a Pro Tools), melyekkel már épkézláb művek állíthatók elő. Az élő hangszerek elfeledését ugyan egyáltalán nem szeretném, de ahol valódi vonósokra nem jut pénz, legalább ott se lesz a jövőben siralmas a végeredmény.


    Bíró Zsolt
    2011.01.20.








    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Curse of the Komodo

    Flightplan

    The Host

    Sunshine

    További kritikáink
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed
  • The End of the f***ing World
  • Predator 2
  • 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
  • Anomalisa
  • Predator
  • Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone
  • Molly's Game
  • Italian Sexy B-Movies
  • The Haunting
  • Les Granges Brülées

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam