FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Along Came A Spider (Jerry Goldsmith)    ALONG CAME A SPIDER   (2001)
       A pók hálójában


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 34:59




         Alex Cross (Morgan Freeman) nyomozó szakterülete a túszejtés, melyről több könyvet is publikált. Legutolsó akciója sajnálatos módon nem sikerült: elveszítette a társát. Az esemény után nyugdíjba vonul, s megpróbál az emlékektől szabadulni. De hamarosan újabb ügy megoldása vár rá: egy gondosan megtervezett emberrablás keretében Soneji (Michael Wincott) elrabolja Rose szenátor kislányát. Az emberrablót nem a váltságdíj hajtja, hanem hogy az évszázad emberrablását elkövesse, dokumentáltassa. Itt kerül a képbe Cross nyomozó, akit Soneji "meghív" ebbe a kis játékba. Cross nyomozó segítségére lesz Flannigan ügynök (Monica Potter), akinek a feladata Megan védelme volt.
         A film "A gyűjtő" című krimi folytatása, s egyben Lee Tamahori ötödik nagyjátékfilmje. A két film között egyetlen kapocs van: Alex Cross nyomozó és az őt megformáló színész. Sajnos annyira nem volt kiemelkedő film, de a kellemes szórakozás kategóriájába még bőven belefért. Maga a film kivitelezése jó volt, csak a forgatókönyvvel voltak néhol gondok. Morgan Freeman hozta a tőle megszokott stílust, ám Monica Potter hiába erőlködött, továbbra is csak egy kellemes jelenség maradt a mozivásznon, semmi több.

         Tamahori cseppet sem unalmas filmjéhez Jerry Goldsmith szolgáltatott zenei támogatást. Első közös munkájuk "A vadon foglyai" ("The Edge") volt, melyet négy évvel később "A pók hálójában" követett. Az erdőből most a nagyváros forgatagába kalauzolták el a nézőket. Lássuk mi sült ki az újabb kollaborációból.

         Szintetizátoros effektek vegyítése vonósokkal. Ebből áll a "Night Talk", melynek atmoszféráját az album többi részében - ilyen formában - nem fogjuk megtaláljuk. Érdekes szám, amely megmutatja Goldsmith sokrétűségét, ám hogy az egész score-t ténylegesen ő írta, arról teljes bizonyosságot csak a második track elején kapunk: felmordul a zenekar. Kezdésnek kicsit elnyújt, majd belecsap a közepébe: a fúvósok és dobosok előtérbe kerülnek, hogy növeljék az adrenalint. Az egész zenekar bemutatkozik, nincs olyan tag, aki ne dolgozna bele a muzsukába. Ezt követi az "Alone", a maga kis egy percecskéjével, melyben semmi más nincsen, csak zongorajáték. Töprengést, merengést sugallnak az egymást viszonylag lassan, megfontoltan követő billentyűlenyomások. Most, hogy lenyugodtunk, ideje ismét belevágni, s felidézni, milyen is egy igazi Goldsmith-zene. A szenátor lányának elrablását követi nyomon a "Megan's Abduction". A szám alapvetően nem túl hangos, inkább a thriller és akcióstílus által meghatározott sávban mozog, ahonnan olykor kitűnik egy-két hangosabb dallam. A vonósok nagyon szépen dolgoznak, az ütős hangszerek viszonylag mérsékelten vannak jelen, viszont a fúvósok néha zabolátlanul elszállnak. Miután sikeresen kicsempészte Soneji a kislányt, és elmenekült, Cross nyomozót látjuk, miközben épp hajót épít. A zene szintén követi eme éles váltást, s a pergősebb dallamokat a fuvola csodás hangja váltja.
         A "Megan Overboard" két részre bontható. Az első fele akkor hallható, mikor a nyomozók Soneji irodáját kutatják át, és rájönnek, hogy hiányzik egy fénykép. Ezen részt szépen halkan kíséri a zenekar, feszültséggel teljesen, majd a második perchez közeledve felgyorsulnak az események: most vagyunk a hajón, mikor is Megan megpróbál elmenekülni. Azonban eme kísérlet eredménytelenül zárul, amit a zenei hangulat is mutat. Az utolsó pár taktus az "Alone"-ból megismert zongoradallam - immáron csellós támogatással -, mely a nyitótéma szintis hangulatába torkollik. A "Cop Killer"-rel folytatódik a feszültséggel kombinálódó akciódömping. Az albumban Goldsmith-től megszokott módon a kergetődzéseknél ismét az ütős hangszerek uralkodnak. Azonban ha kivárásról van szó, jelen filmzene esetében a zongora tölti be a másik fontos szerepet. Az album számomra egyik legértékesebb és legkellemesebb pontja a 2. perc 56. másodpercétől kezdődik, és egészen a szám végéig tart. Nagyon jól eltalálta a hangokat és a hangszerelést. Az elején egyenletesen, mély hangot csalogatva mozognak a vonósok, majd szépen levezeti zongorával, finom, mérsékelt vonósokkal tűzdelve. Mondhatnánk, hogy ilyen majdnem minden akciózenében jelen van, melyet a Mester komponált, s ebben én is igazat adok, viszont ne felejtsük el, hogy mindig kombinálja, sosem hozza teljesen ugyanazt.

         A "The Ransom"-ot főleg a "Megan's Abduction" dallamai alkotják. Ekkor flangál váltságdíjjal a hóna alatt sugárútról sugárútra Cross nyomozó. Ebben a hét percben minden benne van, amit eme film akciózenés részeiről tudni illik, érdemes. A négy lecsapásból álló motívumot együttesen alkotja a zongora és a dob, ami agresszívvé teszi az egész számot. Az átkötő részekben van minden: feszültség, csüggedtség, bizonytalanság. Gondosan megszerkesztett számot hallunk, mely szépen követi a képsorokat, és nem utolsó sorban az önállóan is tetszetős muzsikákat képviseli. A vége felé közeledve folyamatossá válik az említett zongora-dob egyveleg, és egyre magasabban játszanak a zenekar vonós, valamint fúvós tagjai. Szépen felemelik a hangulatot. Bár a "Profiling" is meglehetősen kuszán kezdődik, szépen lecsillapodik és kellemes, settenkedős dallamokkal kooperál. A második perctől kicsit megváltoznak a dolgok, néhol emelkedett hangvétel van jelen, de még itt is inkább a thriller elemeké a főszerep.
         Az album a "Not My Partner"-rel zárul. Megint effektek és zongora nyitja a sort, amit aztán természetesen a zenekar vált fel. Felcsendül a nyitótéma is, miközben az istállóban Megan életéért folyik a küzdelem. De itt nem hagyományos küzdelemről van szó, hanem tárgyalásról, győzködésről, amit Goldsmith is jelez a zenekaron keresztül. Az üstdob és tuba játéka jelzi, hogy lezárult a túszdráma és a zongoradallamok kellemes lassúságával oldódnak fel a túszdráma résztvevői. A legvégén ismét ott a Goldsmith-től elmaradhatatlan hirtelen lezárás: a dob és zongora alkotta négyes dallammal ér véget az album.

         A filmet többször is láttam. Legelőször magáért a filmért ültem be a moziba, a többi alkalommar már Goldsmith zenéje tartott a képernyő előtt. Nem alkotott önmagához képest kiemelkedő zenét, inkább azt lehetne kijelenteni, hogy amit az ember elvár egy Goldsmith-albumtól, azt itt bőven megkapja. Azt kell mondanom, a film színvonalához jelentősen hozzájárult a zene. Egy korrekt kis művet tarthatunk a kezünkben, amelyről sajna a Varese csak egy alig több mint félórás albumot adott ki. Ennek ellenére korrekt volt tőlük, hogy a lemezre tényleg a főbb számok kerültek.
         A CD nyomata kellemes, nem tudok belekötni. A borító is nyolcoldalas, amiben természetesen fekete-fehér képek vannak. Viszont kellőképpen informatív, mivel a zenekar tagjait is felsorolja. Tudom, legtöbben ezzel nem igazán törődnek, de érdemes őket végigolvasni, mert lehetnek benne érdekes dolgok. Ha itt végigolvassuk a neveket, felfigyelhetünk arra, hogy az elsőbrácsás neve Pamela Goldsmith. Ezen kívül három magyar nevet is felfedezhetünk: Endre Granat (hegedű), Janet Lakatos (brácsa), Victoria Miskolczy (brácsa). A kis füzetecskén kívül az albumhoz mellékelték az arra az évre érvényes Top 200-as Varése listát, hogy zenehallgatás közben lehessen böngészni az újabb albumok után.


    Kulics László
    2004.11.21.




    Tracklista:

      1. Night Talk (3:06)
      2. Testing (2:09)
      3. Alone (1:05)
      4. Megan's Abduction (3:19)
      5. Megan Overboard (4:51)
      6. Cop Killer (3:51)
      7. The Ransom (7:27)
      8. Profiling (3:40)
      9. Not My Partner (5:02)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien

    The River Wild

    U.S. Marshals

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam