FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    London Has Fallen  Don't Breathe  Doctor Strange  The Hobbit: The Battle of the Five Armies  Blair Witch  Aladdin  Love Actually  L'intégrale - Bandes Originales des Gendarmes  Sully  Fantastic Beasts and Where to Find Them
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje
  • A Kodály Filharmonikusok debreceni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Allied (Alan Silvestri)    ALLIED  (2016)
       Szövetségesek


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2016
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 42:26




         Alan Silvestri számára a 2016-os esztendő elsősorban a Back to the Future Live Concert-sorozatról szólt, amely rendezvény állomásainak egy részén ő maga is tiszteletét tette, legyen szó európai, egyesült államokbeli vagy éppen ausztráliai helyszínről. Minden bizonnyal ennek tudható be az, hogy a 2015 októberében bemutatott Kötéltánc óta egyetlen olyan film sem került bemutatásra, amely alatt a művész dallamai csendültek volna fel. Ezt a valamivel több mint egyéves hallgatást töri meg a Robert Zemeckis rendezésében készült, Szövetségesek című, második világháborús, szerelmi szállal átitatott kémfilm.
         A direktor 2015 februárjában szerződött le a produkcióhoz, nem sokkal később pedig arra is fény derült, hogy ki alakítja majd Brad Pitt filmbéli párját: az alkotók Marion Cotillard-t tartották erre a legmegfelelőbbnek, akit olyan mozikban láthattunk, mint az Eredet, A sötét lovag: Felemelkedés vagy a Piaf, mely utóbbiban nyújtott alakításával az Oscar-díjat is sikerült kiérdemelnie. A forgatókönyvet a többek között az Eastern Promises - Gyilkos ígéretek, valamint a Gyönyörű mocsokságok révén ismertté vált Steven Knight szállította, aki egy interjú alkalmával azt is elárulta, hogy a Pitt alakította Max és a Cotillard által játszott Marianne vásznon megelevenedő történetének van némi igazságtartalma.

         Miután kiderült, hogy a projekt Zemeckisnél landol, nyilvánvalóvá vált, hogy a kíséretet Silvestri fogja szállítani, a rendező ugyanis az 1984-es A smaragd románca óta nem hajlandó mással dolgozni, s emellett még az Amazing Stories, valamint a Mesék a kriptából alkalmi munkaként elvállalt egy-egy epizódjánál is kitartott. A Szövetségesek a negyvenes évek idején játszódik, az aláfestésből azonban e korszak azért nem tűnik ki, mert az erre jellemző zenei stílussal Silvestrinek nem kellett törődnie, az ilyen jellegű utalásokat ugyanis Zemeckis egyéb szerzemények bevonásával oldotta meg. Bizonyos jelenetek alá olyan jazzes, valamint dixielandes darabok kerültek, mint például a "The Sheik of Araby", a "Sing Sing Sing", a "Flying Home", a Franciaországban oly népszerű "J'Attendrai" vagy az egykoron a műfaj emblematikus előadója, Louis Armstrong közreműködésével feljátszott "You Are My Lucky Star", amely első ízben az 1936-os Broadway Melody című romantikus musicalben volt hallható. Az pedig, hogy nemcsak az Amerikához, hanem a francia kultúrához egyaránt kapcsolódó tételeket is beválogattak (a "J'Attendrai" mellett egyebek mellett a "La Marseillaise"-t), azért volt fontos, mert Marianne a film elején a francia ellenállás egyik tagjaként tűnik fel. E számok maradéktalanul elkalauzolják a hallgatót a második világháború időszakába, s remekül egészítik ki a döntően romantikus, illetve drámai elemekre épülő score-t. Silvestrinek tehát a korszakábrázolással nem kellett foglalkoznia, ugyanakkor Zemeckisék egy olyan plusz feladattal látták el, miszerint a moziban nem teljes egészében elhangzó Bach-szerzemény, a hatrészes "Csellószvitek", valamint a Haydn által írt "C-dúr vonósnégyes Op. 76" újrafelvételeinél zenei rendezőként működjön közre.

         A Szövetségesek kíséretének felvételeire szeptember utolsó heteiben került sor az Abbey Road Studios falai között, ahol Silvestri - szokásához híven - saját maga vezényelte fel művét. Ennek atmoszférájával könnyedén képes megragadni a hallgatót, stílusát tekintve azonban nem mutat sok újdonságot: leginkább a Kényszerleszállás, a Kötéltánc és a Számkivetett zenéjével rokonítható. Az utóbbi, Tom Hanks főszereplésével készült produkció ihlette aláfestés egyébként a vágások során ideiglenes zeneként is igen sokszor előkerült, hatása pedig olyan trackeknél figyelhető meg, mint az "It's a Girl", a "Best Day Ever" vagy a "The Letter / End Credit", melyek esetében fontos szerep hárul a lassú vonósszólamokra, valamint az oboa szomorkás hangjára. Az album engem az első tracktől kezdve megfogott, azonban pont az imént említett párhuzamra utalva találkoztam olyan külföldi kritikusok véleményeivel, akik szerint a muzsika pont emiatt ellentmondásos. Tény és való, hogy nem ez lett Silvestri legeredetibb, legütősebb darabja az elmúlt évekből, illetőleg hogy egyévnyi hallgatást követően nem biztos, hogy a Számkivetett - Kényszerleszállás - Kötéltánc trió vonalán kellett volna folytatnia munkásságát, ettől függetlenül azonban éppoly zseniálisan, nem utolsósorban pedig biztos kézzel tudja hozni ezt a stílust, ahogyan például Alexandre Desplat is.

         A szerző a lassabb tempót igénylő jeleneteket visszhangszerű dallamot játszó zongorával, hárfával, valamint vonós- és oboaszólamokkal támasztotta alá, a lendületesebb, feszültségteljesebb darabok esetén pedig a különféle ütősökkel és némi szintetizátorral fűszerezett, elnyújtott rezes, illetve vonós megoldásokat helyezte előtérbe. E kettősség már az "Essaouira Desert / Main Title"-ben jelen van, s ugyanazon tételen belül később még a "Trust"-ben találkozhatunk vele. A Max és Marianne kapcsolatát szimbolizáló dallamsorok bensőséges hangulatot sugallnak, csúcspontjaiknak pedig az "It's a Girl", valamint a "Best Day Ever" számítanak, de ide sorolható még a "The Letter / End Credit" című track is, melyet akár a szerző által dallamokra fordított érzelmek egyvelegeként is definiálhatnánk. Az ezeknél alkalmazott dallamvezetése, hangszerelése még ennyi év után is megunhatatlan számomra.
         A score mozgalmasabb részei a nyitány mellett a "German Embassy"-ben, a "Trust" második felében, valamint a "Confession / Escape"-ben hallhatóak, ám itt sem az olyan ízig-vérig akciódarabokat hallhatjuk, amilyeneket például a nyolcvanas-kilencvenes évek során alkalmazott, vagy az olyan kalandfilmeknél vetett be, mint A múmia visszatér, a Van Helsing és az Éjszaka a múzeumban-trilógia, hanem azt a modernebb vonalat, melyhez a Lara Croft: Tomb Raider - Az élet bölcsőjétől kezdve nyúl előszeretettel. Bár az ütősök és a velük karöltve megszólaló vonóshangok a művész régi arcát idézik, az elektronikus alap és az összességében véve visszafogottabb zenekari jelenlét némileg tompítja az összhatást, ami ezúttal sem sült el rosszul, de jó lenne, ha a régi vágású Silvestri-akciózenéket nem csak a korábbi albumai révén hallhatnám.

         A Szövetségesek korongjának nem egészen háromnegyed órás játékidejéből mindössze huszonhét percnyi az Alan Silvestri-féle muzsika. A Sony BMG jóvoltából bakeliten is elérhetővé váló kíséret nem sikerült világmegváltóra, ugyanakkor van egy olyan bája, amely okán az egymás után történő többszöri meghallgatást követően sem tudtam ráunni, de azt is elismerem, hogy szerkezete és stílusa okán ez a közel félóra pont ideális hosszúság.


    Kulics László
    2016.11.27.




    Tracklista:

      1. Essaouira Desert / Main Title (5:21)
      2. "What Are Our Odds?" (2:46)
      3. German Embassy (2:09)
      4. "It's A Girl" (2:16)
      5. Trust (3:07)
      6. "Best Day Ever" (1:51)
      7. Confession / Escape (3:49)
      8. The Letter / End Credit (6:27)
      9. The Sheik of Araby - Harry B. Smith, Francis Wheeler,
          Ted Snyder (2:32)
    10. You Are My Lucky Star - Nacio Herb Brown,
          Arthur Freed, Louis Armstrong (3:06)
    11. J'Attendrai- Dino Olivieri, Nino Rastelli,
          Louis Poterat (2:59)
    12. Sing Sing Sing - Louis Prima (4:09)
    13. Flying Home - Benny Goodman, Lionel Hampton,
          Sid Robin (1:54)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Eastern Promises

    Hacksaw Ridge

    Rendező-zeneszerző párosok:
    Robert Zemeckis és Alan Silvestri


    The Walk

    További kritikáink
  • Frozen
  • Miss Pelegrine's Home for Peculiar Children
  • Allied
  • Cell
  • Inferno
  • Sleeping with the Enemy
  • Hacksaw Ridge
  • The Magnificent Seven
  • The Girl on the Train
  • The Monkey King 2
  • The Monkey King
  • Seven
  • The Man from U.N.C.L.E.
  • The Night of
  • The Legend of Tarzan

  • Filmzenékről röviden
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space
  • Kubo and the Two Strings
  • The Finest Hours
  • The Neon Demon
  • Central Intelligence

  • Filmek alatt hallott zenék
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape
  • Team Knight Rider
  • 2 Guns

  • Interjúk
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja
  • Edmund Choi: A kezdetektől az Apolló 11-ig
  • Tina Guo: Mindig változó egyensúly

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin
  • Alex North
  • Michel Legrand

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2015
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam