FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Aliens - The Deluxe Edition (James Horner)    ALIENS - The Deluxe Edition   (1986)
       A bolygó neve: Halál


      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 75:44




         15 évvel a film megjelenése után Horner nekilátott, hogy elkészítse "A bolygó neve: Halál" zenéjének delux-kiadását. Az album majdnem dupla annyi zenét tartalmaz, mint az első kiadás. A filmből 19 számot tettek az albumra valamint 5 bónusz-zenét. És itt már sorrendben vannak a számok, ami külön öröm.

         A már jól ismert nyitánnyal indít az album. Ezután jön a "Bad Dreams", mely Ripley rémálmainak zenei aláfestése. Az egész zene olyan, mint egy vészjósló elnyújtott szenvedés. Nem sok embert fog megragadni. A következő szám első fele szintúgy rajta van a régi kiadáson, csak a végéhez tettek hét másodpercnyi rémült hangvételű zenét, s annak a "Newt's Horror" címet adták. Az "LV-426" hangulata hasonlít az "Atmosphere Station"-höz, tehát ugyanúgy a főtéma van kicsit átvariálva, és az egész szám nyugodt tempójú űrzene. A "Combat Drop" zenéje során a fő hangsúly ismételten a dobokra tevődik, ezután jönnek a fúvósok, cintányérok, végül a vonósok. Katonás, kimért tempójú és hangvételű tétel, ami a végére szépen felgyorsul, és persze ezzel együtt hangosodik. A "Med. Lab." című szám segítségével ott lehetünk az idegenekkel való ismételt szembesülésnél. Hangeffektek, csellók és apró dobtaktusok teszik halkká és sejtelmessé a zenét, mely nem nő túl a jelenetsoron, sokkal inkább azzal együtt lélegzik. Az ezt követő két szám szintén fellelhető az első kiadáson. A két album hangminőségének különbsége itt vehető észre. Tisztábban szól az új kiadás, és picit mintha élesebbek lennének a riogatásra szolgáló hangok.
         A "Face Huggers" Burke parazitacsempészeti próbálkozása során csendül fel. Ripley és Newt épp pihennek, mialatt Burke sikeresen becsempészett melléjük két arctámadót. A zene alig megfogható és cseppet sem logikus dallamokból épül fel. Folyamatosan váltakozik az akciódús, elborult zene és a rémisztő, idegőrlő halk hanghatások. Mintegy két és fél perc után bejön az alapdallam, mely segíti vezetni a zenét, és összefogni az eddigi szétszórtságot, valamint egyben azt is jelenti, hogy megérkezett a segítség a tengerészgyalogosok személyében. A szintén ismerős "Futile Escape"-et a "Newt Is Taken" követi. Hasonlóan kezdődik, mint az előző, csak sokkal jobban kihangsúlyozódik a fúvósrészleg, s mikor elvesztik Newtot, onnantól keserű trombitahangok keverednek vonósokkal. A "Going After Newt"t-al ahelyett, hogy feszült "jól meggondoltam én ezt?" zenét hallanánk, kimért tempójú, kemény akció üti meg fülünket, mely alatt Ripley felkészül, hogy 57 év után ismét egyedül szálljon szembe az idegenekkel.
         A "The Queen"-nel bajban vagyok. Közel két percig mást sem hallani, csak egyenletes zúgást és néha effekteket. A szörnyekhez a szerző külön nem írt tételt, mindig csak a félelem, a düh és a menekülés témái váltakoztak, keveredtek idáig. Ezt a számot kicsit fölöslegesnek találom, mert nem ad semmi pluszt. Természetesen hozzátartozik a filmhez, de egy harmadik zenei szintet hoz az albumba, és azt is csak egy röpke időre. Az előző elemzés során a "Bishop's Countdown"-nál az írtam, hogy mi már tudjuk, nem menekültek meg teljesen a királynő elől, csak ott ez nem derül ki. Szemben a delux-kiadással, ahol rajta van Bishop és a királynő találkozásának zenéje, valamint Ripley-ék menekülése. Ez a szám is össze-vissza leng, kapálódzik a tételek között, viszont mivel sci-fi horrorról van szó, ezen ne nagyon csodálkozzunk. A "Resolution And Hyperspace"-szel lezárul a filmzene, viszont az albumnak még nincs vége.
         Az öt bónusz szám közül két alternatívát hallhatunk a "Bad Dreams" és a "Hyperspace" számokból. Ami viszont számomra érdekes (és sokra értékelem, mint extra zenei anyag), az a két fő akciózene - "Ripley's Rescue" és a "Combat Drop" - mintegy lemeztelenített, csak ütőshangszerekkel előadott verziója. Így hallgatva a zene teljesen más hatást kelt és más értelmet nyer. Úgy hangzik, mint egy szimpla katonai kiképzéshez írt zene. Nincs benne aggodalom, félelem, csak egyre fokozódó dobpergés, amit cintányérok és más egyéb hangszerek színesítenek. Az "LV-426" alternatív változata mellé jelölték azt is, hogy ez szerepelt a filmben is. Kicsit rejtély akkor, hogy miért nem cserélték fel a negyedik számmal. És (mint egy elégedetlen "Alien"-rajongó) hadd jegyezzem meg, hogy még mindig hiányolok egy számot az albumról. Ez pedig a Sulacón készülődő katonák alatt hallható dobszóló. Persze az albumon néha hallható ez a zene, de csak kis részlete, és akkor is más hangszerekkel tarkítva.

         A kiadás nagyon igényes, mind a cd képe, mind pedig a kis füzetecske, ami taglalja a rendező, valamint a zeneszerző munkásságát. Itt már nem úgy beszélnek Hornerről, mint egy kezdőről, hiszen mostanra befutott zeneszerző lett, s pályája során az "Aliens" egyes részleteit más zenéinél is felhasználta. Ez egy méltó 15. évfordulós kiadás, ami sok új zenét mutat meg és jobban elragadja a hallgatót ebbe a rettegéstől átitatott világba. Nem vitás, hogy Horner legjobb és legismertebb zenéi közé tartozik.


    Kulics László
    2004.02.22.




    Tracklista:

      1. Main Title (5:13)
      2. Bad Dreams (1:22) *
      3. Dark Discovery / Newt's Horror (2:07) *
      4. LV-426 (2:03) *
      5. Combat Drop (3:29) *
      6. The Complex (1:34) *
      7. Atmosphere Station (3:11)
      8. Med.Lab. (2:04) *
      9. Newt (1:14) *
    10. Sub-Level 3 (6:36)
    11. Ripley's Rescue (3:19)
    12. FaceHuggers (4:24) *
    13. Futile Escape (8:29)
    14. Newt is Taken (2:04) *
    15. Going After Newt (3:18)
    16. The Queen (1:45) *
    17. Bishop's Countdown (2:50)
    18. Queen To Bishop (2:31) *
    19. Resolution and Hyperspace (6:27)

    Bonus Tracks:
    20. Bad Dreams (alternate) (1:23) *
    21. Ripley's Rescue (percussion only) (3:20) *
    22. LV-426 (alternate edit - film version) (1:13) *
    23. Combat Drop (percussion only) (3:24) *
    24. Hyperspace (alternate ending) (2:08) *

    * eddig kiadatlan tételek


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien

    Aliens

    Alien 3

    House of Sand and Fog
    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam