FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Aliens (James Horner)    ALIENS   (1986)
       A bolygó neve: Halál


      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 1990
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 40:57




         Ripley hadnagy egyszer már elbánt egy idegennel a Nostromo fedélzetén, és mentőkabinjával elmenekült. 57 év kóborlás után roncsvadászok lelnek rá az űrben. Ezen idő alatt sok minden megváltozott. A leglényegesebb az, hogy az LV-426-ot (ahol a Nostromo ismeretlen jelet fogva leszállt) mára már telepesek próbálják lakhatóvá tenni. Azonban megszakad velük a kapcsolat, és a Társaság egy csapat tengerészgyalogost küld a helyszínre, hogy megnézzék, mi is történt pontosan. Szakértőnek Ripley-t kérik fel, aki elvállalja, de csak azért, hogy végleg leszámoljon velük és rémálmaival, melyeket nekik köszönhet. Mire odaérnek, ráébrednek: sokkal nagyobb a probléma, mint ahogyan azt sejtették. Az idegenek az összes telepest megölték, s csak egy kislány menekült meg, aki a segítségükre lehet.
         Míg Ridley Scott az első részben egy rémisztő horrort vitt a vászonra, addig James Cameron egy akciódömpinget forgatott le. Egy csapat jól felszerelt rohamosztagost állít szembe egy fészeknyi idegennel. Mesterien megoldotta a stílusváltást, és egy megújult filmet sikerült bemutatnia a közönség számára. Ez a film - mint ahogyan a trilógia többi része is - azóta már kultuszfilmé vált. Nem csoda.

         A film nyitótétele hangeffektekkel és dobpergéssel indít, amit egy sikolyszerű fémes hangzás közbeiktatásával vonósok vesznek át. Sok bírálat érte James Hornert, miszerint "A bolygó neve:Halál" főtémája megegyezik a "2001: Űrodüsszeia" témájával. Én bevallom őszintén nem foglalkozom ezzel, bár nem állítom, hogy valótlanok lennének a vádak. Egész egyszerűen ez a tétel olyan jól illik a nyitó képsorokhoz, hogy feledtet minden ilyen tényt (igaz feltüntethette volna, hogy honnan való a felhasznált zenei részlet). A kezdeti melankóliából hirtelen felriadunk, mert a "Going After Newt" egy igazán hangos, cintányérokkal teletűzdelt akciózene. Sajnos a számok össze-vissza vannak, hiszen ez a film vége felé hangzik el. Szédületes tempót diktál, amiért a dobok felelősek. Teljesen katonai fegyelmet követelő zene, ami alatt Ripley szépen felfegyverzi magát, hogy megkeresse Newtot, és kiszabadítsa az idegenek karmai közül.
         A "Sub-Level 3" segítségével ismételten a film első felébe csöppenünk, amikor is a tengerészgyalogosok felderítik a telepesek helyét, és egyúttal az idegenek fészkét. Atmoszférikus hangzásvilága van az egész számnak. Hat percen keresztül bujkálnak és settenkednek a hangok, hogy minél sejtelmesebb, baljósabb zenét kapjunk. Minden hangszer csak egy leheletnyit szólal meg, azt is szinte összefüggéstelenül. A végén azért meg lehet ijedni, mert hirtelen megemelkedik a hangszín, hogy a zenekar frászt hozzon a hallgatóra. A negyedik szám megint egy pörgősebb zene és egyben az a szám, ami megfogott a film alatt. Horner ismételten nagy hangsúlyt fektet az ütőshangszerekre, a többi nagyzenekari elemet pedig igyekszik a lehető legmagasabb hangon megszólaltatni. Ezáltal válik még feszültebbé és izgalmasabbá a meneküléshez komponált szám, aminek a vége ajtónyekergéshez hasonlóan zárul. A fémes hangzás is domináns az egész albumban, ami azért nagyon jó, mert hűen tükrözi azt a rengeteg rideg anyagot, melyet az ember von maga köré az űrben, hogy biztonságban érezze magát.
         Az "Atmosphere Station" ismét egy nyugodtabb, ám rémisztgető rész. A lemez szerkezeti felépítését tekintve úgy tűnik azt a megoldást választották a készítők, hogy "egy ideghúzó, egy adrenalinszint-növelő" összeállításban tálalják a zenét. Ez a sejtelmes muzsika átmászik a "Futile Escape" elejébe is, majd egy hirtelen váltással visszatér majdhogynem ugyanaz a hangulat, mint amilyet a "Ripley's Rescue"-ban tapasztalhattunk. A "Dark Discovery" ismét felidézi számunkra a főtémát. Nyugodt, lágy dallamokkal átitatott zene, ami nem tartogat semmilyen meglepetést számunkra. Az utolsó előtti szám megint felpezsdíti a hallgatók (és a filmet nézők) adrenalinszintjét: vajon sikerül -e meglépni a királynő elől? A nyugodt furulya-, és hegedűdallamokkal kombinált befejezés azt mutatja: igen. De persze mi tudjuk, hogy nem így van, viszont nagyon szépen befejezés ez. A zárótétel dinamikusan kezdődik, de csakhamar alábbhagy, és szép, majdhogynem altatózene nyugodtságával próbálja elfeledtetni az átélt borzalmakat, és sugall katarzist, melyet a film hatása gyakorolt ránk. Szépen visszatér a főtéma, és mintegy elköszön az egész filmzene, ezalatt a valamivel több, mint hat perc alatt.

         A cd megjelenése és arculata eléggé szokványos és sablonos. A borító belső részén Richard Kraft írása olvasható a zeneszerzőről. James Horner akkor ugye még csak szárnyait bontogató zeneszerző volt, de ezzel a zenéjével elismerést vívott ki magának, hiszen az Oscar-jelölést is megkapta. Csak azt sajnálom, hogy rövid az album és kuszán találhatóak meg a számok rajta.


    Kulics László
    2004.02.22.




    Tracklista:

      1. Main Title (5:10)
      2. Going After Newt (3:08)
      3. Sub-Level 3 (6:11)
      4. Ripley's Rescue (3:13)
      5. Atmosphere Station (3:05)
      6. Futile Escape (8:13)
      7. Dark Discovery (2:00)
      8. Bishop's Countdown (2:47)
      9. Resolution and Hyperspace (6:10)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien

    Aliens (The Deluxe Edition)

    Alien: Resurrection

    Clear and Present Danger

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam