FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Alien (Jerry Goldsmith)    ALIEN   (1979)
       A nyolcadik utas: a Halál


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Lionel Newman
       kiadás éve: 1988
       kiadó: Silva Screen Records
       játékidő: 35:32




         A Nostromo űrhajó méltóságteljesen halad hazafelé hét fős legénységével a fedélzetén, miközben ismeretlen jelet fog az űrben. Minthogy az űrhajó fedélzeti számítógépe segélykérő jelnek véli, a mélyálomban nyugvó legénységet felébreszti. Leszállnak az LV-426-on és Dallas kapitány, Lambert, valamint Kane elindulnak megvizsgálni azt az űrhajót, ahonnan a jelet sugározzák. A teljesen kihalt járműben hatalmas fészekre találnak, ahol Kane-re rátapad egy idegen lény. A karantén előírásait megszegve visszaviszik társukat az űrhajóra. Tovább folytatják útjukat, miközben sejtelmük sincs arról, mekkora bajba kerültek...
         Ridley Scott ezzel az alkotással alapozta meg hírnevét, melyet számos későbbi filmjével sikerült megőriznie. Az akkor még majdhogynem ismeretlen Sigourney Weaver is Ripley szerepével futott be. Scott remekül választotta meg a karaktereket filmjéhez. Talán nem is gondolta, hogy filmje ilyen sikert arat majd a nézők között. A zene megírását Jerry Goldsmith-re bízta, aki ekkorra már igencsak sok zenén volt túl (mint pl. az Oscar-díjjal jutalmazott "Omen", vagy a "Star Trek"). Eleinte nem értették meg egymást a rendezővel, de ettől függetlenül remek harmóniát keltettek életre a képi és a zenei világ között.

         Mint a legtöbb albumon, itt is a nyitányt hallhatjuk először. Azonban ez nem az a nyitó tétel, amit Goldsmith először megírt a filmhez, hanem amit Ridley Scott kért tőle. A rendező ugyanis az eredeti verziót túlságosan csillogónak, nyugodtnak vélte, ezért sötétebb hangulatúra változtatta a Mester. Míg az eredetit napokig írta, addig a lemezre felkerült verziót pár perc alatt papírra vetette. Bár a verzió sejtelmesebb, a közepén mégis ott lapul a nyugodt, lágy dallam. A "Face Hugger" már abszolút felkavaró. Goldsmith jellemző vonásai nem szerepelnek sokszor a zenében. Süvítő és kusza hangok keveredésével egy pillanatra feltűnik a szörny témájának alapdallama. A menekülős tempójú dallamok nem kifejezetten az emészthető kategóriába tartoznak. A "Breakaway"-be is átnyúlik ez a világ, csak más dallamokkal kombinálódnak a feszültség és kétségbeesettség jegyei. A szám második felére lenyugszik a zenekar és egy lágy, atmoszférikus zenét kezdenek el játszani, mintha magukat csitítanák a kezdeti hangorgia után.
         Az "Acid Test" az idegen teremtmény témájával kezdődik. A későbbi "Alien"-zenéket tekintve Goldsmith-en kívül csak Elliot Goldenthal írt külön témát az idegennek. Ha a kettőt összehasonlítjuk, akkor Goldsmith beleszőtte az emberi rettegést és a zavart, melyet e lény megjelenése vált ki, ezért lett egy kicsit elborultabb, sokak számára követhetetlenebb, míg Goldenthal egyszerű dallamokkal oldotta meg ugyanezt a kérdést. Rövid időre visszaköszön a süvítő dallam a háttérben, mintha szél fújna keresztül a stúdión, majd átveszik a vonósok, és tovább feszítik idegeinket. A "The Landing" végig nyugodt, olykor kis feszültséget sugalló szám, aminek alapdallama a zseniális nyitótétel.
         Ash lelepleződéséhez, gyilkossági kísérletéhez komponált zene a "The Droid". Idegfeszítő tétel, amit húrpengetéssel, magas hangszínekkel, dobokkal és belecsapásokkal tűzdelt tele Goldsmith. A fúvósok csak úgy kapkodják a levegőt, és az egész zenekari játék olyan hatást kelt, mintha önálló életet élnének a hangszerek. Hirtelen vége szakad és lenyugszik a tétel. A hetedik számnál ("The Recovery") bukkan fel teljes valójában a már kétszer említett "idegen"-téma.
         Grandiózus totálkép jelenik meg a "The Alien Planet" kezdeténél, mikor Kane leereszkedik az idegen űrhajó gyomrába. A komor vonós és fúvós hangokat olykor megszakítja a visszhang hatását keltő taktussor. Önmagában is eléggé rémisztő zene, nemhogy a film képsorai alatt. A dallamok egyszerűségének köszönhetően nem vonja el a nézők figyelmét a képsorokról, hangszíne viszont teljes mértékben rémisztővé teszi a sötét díszletet.
         Nyugodt, settenkedő taktusokkal indul a "The Shaft". A vonósok olykor-olykor kellő idegőrléssel árasztják el a hallgatót, miközben Dallas kapitány a szellőzőjáratban settenkedik. A fúvósok "elbrummognak" magukban, amire vagy vonósok válaszolnak, vagy húrpattogtatás, s ebből adódóan úgy tűnik, mintha hangjegyek segítségével társalognának egymással a zenekar tagjai. Stílusához, valamint az alatta történő eseményhez képest emészthetően ér véget a zene - nincs össze-vissza kapkodás, hirtelen rémisztés -, miközben egyre csak növekszik az ismétlődő dallam hangereje. Az "End Title" a nyitányból ismert tétellel kezdi fokozatosan feléleszteni a zenekart, mellyel párhuzamosan a zene is kiteljesedik, és a felétől kezdve egy igazi űreposz témává kerekedik ki, amit a zenekar teljes odaadással játszik. A lezárásnál természetesen ott van a Goldsmith-től megszokott megkönnyebbülés csúcspontját szimbolizáló lecsapás.

         CD-n csak 1988-ban jelentették meg az "Alien" zenéjét, amit egészen egyszerű csomagolással intézték el. Egy-két képkocka mellett olvashatjuk David Stoner gondolatait a zenéről és a zeneszerzőről, továbbá a producerek és a rendező párszavas véleményét. Sajnálom az album hosszának kurtaságát, viszont ez a feszült, valamivel több, mint fél óra abszolút más világba repíti az embert és lebilincsel dallamaival, hangulatával. Olykor ellágyul, máskor megrettent vagy sejtelmes feszültségbe csal. Nem egy könnyen emészthető albumról van szó, azonban tagadhatatlanul műfajának egyik klasszikusa.


    Kulics László
    2004.04.17.




    Tracklista:

      1. Main Title (3:30)
      2. Face Hugger (2:32)
      3. Breakaway (3:00)
      4. Acid Test (4:35)
      5. The Landing (4:29)
      6. The Droid (4:40)
      7. The Recovery (2:44)
      8. The Alien Planet (2:28)
      9. The Shaft (3:57)
    10. End Title (3:02)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Aliens

    Alien 3

    Along Came A Spider

    Coma

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam