FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Alias (Michael Giacchino)    ALIAS   (2001-2002)
       


      

       zene: Michael Giacchino
       vezényel: Tim Simonec
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 65:54




         Az "Alias" J.J. Abrams és Michael Giacchino, korunk legfiatalabb és egyik legígéretesebb rendező-zeneszerző párosának legelső televíziós munkája, mely alapján nagy remények fűződtek mindkettejükhöz egy esetleges mozifilmes karrier kapcsán is. A sorozat hőse Sydney Bristow ügynöknő (Jennifer Garner), aki egyik küldetése során ráébred, hogy munkaadója, az SD-6 szervezet valójában nem is a kormánynak dolgozik, hanem saját használatra, illetve kereskedelmi célokból szerez be fegyvereket, titkos technológiákat és dokumentumokat. Syd ezért csatlakozik a CIA-hez, hogy ezentúl kettős ügynökként bontsa belülről az áruló szervezetet. A történet természetesen nem ennyire egyszerű, de ennek részletezésére itt nincs lehetőség, csupán annyit érdemes megjegyezni, hogy az "Alias" az öt évadja során eljutott a tűsarok / kung-fu kombinációtól az igazán mély emberi drámák ábrázolásáig, ezáltal az átlagos kémtörténeteket túlnőve igazi mozifilmes élményt varázsolt a tévé képernyőjére.
         A sorozat sikerében nagy szerepe volt a zenének is, mely talán minden idők egyik legkomplexebb és legegységesebb sorozatzenéje - az öt évad alatt vándormotívumok sora bukkan fel, majd tűnik el a karakterekkel együtt, valamint az összes akciójelenethez (amiből epizódonként egy-kettő mindig akadt) új, szórakoztató és ütős zene íródott. Szinte hihetetlen, hogy az addig csak videojátékokhoz zenét zenét szerző Michael Giacchino egy-egy hét alatt képes volt megírni nagyjából félórányi, ilyen minőségű zenét. Az első szezon legjobb pillanataiból a Varése Sarabande adott ki egy igen tekintélyes hosszúságú albumot, mely sajnos nem olyan jó, mint amilyen lehetne, de mindenképp örvendetes kezdeményezés a televíziós zenék ilyen színvonalú kiadása. Lássuk, mi is került az albumra...

         Az album a sorozat főcímzenéjével nyit - ez az egyetlen track, amit nem Giacchino komponált: a szűk félperces darab szerzője J.J. Abrams, a széria producere és alkotója. Az album erős kezdetet vesz, a korai epizódok pár emlékezetes jelenetének zenei aláfestése kerül tálalásra. A szerzemények mind tempósak, és a technoalapokhoz remekül idomulnak az élőhangszeres kiegészítések is. A lemez producerei ekkor még tudják, mely pillanatokra várnak a leginkább a (zene)rajongók a korai részek esetében - Sydney Bristow-nak epizódonként legalább egyszer nagyestélyikben kell menekülnie és elintéznie pár rosszfiút. A tételek erőssége, hogy a világutazó sorozat mindig alkalmazkodik a helyszínekhez, Tunéziát például helyi pengetősök képviselik ("Tunisia"), míg Németországban erősen dübörög a techno ("Badenweiler"). Az ígéretes kezdet ellenére (első hat szám) az album sajnos megtörik, a maradék anyag pedig messze van a tökéletestől. Az alábbi két megjegyzést azonban nem megrovásnak szánom, inkább támpontokat adnék a jövő producereinek, mellyel még élvezhetőbbé tehetnék kiadványaikat.
         Televíziós sorozatok zenéjét nehéz kiadni, elsősorban a hatalmas választék miatt. Ebben az esetben ez nyolc-kilenc órányi score-t jelent, amiből igen nehéz összeválogatni az anyag legjavát - és a Varése kiadónak nem volt mindig biztos keze a választásban, de erről nem (csak) ők tehetnek. Giacchinót eddig mint videojátékok zeneszerzőjét ismerte a közönség, ezért nem csoda, hogy első filmes lemezén szeretett volna kiszabadulni az akciószerző skatulyából, ezzel viszont saját lemezének ártott. Ilyen szerencsétlen választás például a romániai epizód zenéinek túlreprezentálása ("In the Garden", "Looking for a Man"). Ebben a történetben Syd egy román elmegyógyintézetbe költözik, hogy információkat szedjen ki egy önkéntes bentlakóból, de végül maga is csapdába esik. Ez a rész a sorozat sötétebb és nyomasztóbb epizódjai közé tartozik, a zenére pedig ugyanez vonatkozik: teljes reménytelenség. Az önmagukban szívszorító tételek öt egymást követő akciószám után azonban teljesen kizökkentik a hallgatót - a sorozat szórakoztató és nyomasztó elemeinek egymás mellé rakása nem szerencsés, még akkor sem, ha a következő tétel máris visszavisz minket az akcióvilágba. Másik szerencsétlen választás a romantikus tételek sora, melyek néha kevesebb mint egy percre ugyan, de szintén megszakítják a hangulatot ("Home Movie"). Giacchino romantikus tételeit sosem tartottam túl erősnek, de ennél több nem is várható el tőle, ha a sorozatban olyan röhejes magánéleti konfliktusok rabolják a drága műsoridőt, mint például "a vőlegényem megcsal, de kiderül hogy csak karaokézni jár el esténként".
         Másik zavaró apróságnak a számok címei számítanak, melyek jobb esetben zseniálisak ("Red Hair is Better") vagy minimum átlagosak ("Spanish Heist") - ezek segítenek felidézni mi történt, illetve vásárláskor belehallgatás nélkül is sejthetjük, mire számíthatunk az albumon. De ugyanakkor rengeteg olyan cím van, melyeknek nincs értelme ("Bristow & Bristow") vagy semmi köze sincs ahhoz a jelenethez amihez íródott: "Anna Shows Up" - nem, Anna nem tűnik fel! A legjobbak azonban azok a szétvágott akciódarabok, melyek a sorozatban együtt hangzottak el, itt azonban másképp keverve és szétvágva tálalták őket - ebben az esetben a Varése producerei valószínűleg a "véletlen névgenerátor" nevű ötletes gép segítségével címkézték fel a számokat ("Blow'd Up" és "Oh My God!!!"). Az albumot egy bónusz dancemix zárja - az "SD-6 Dance Party" című kompozícióban ugyan kevesebb a technoritmus és a fantázia mint bármelyik, véletlenszerűen kiválasztott akciószámban, de azért aranyos ráadás.

         Mikor először a kezembe került az album, rögtön felmerült bennem a kérdés, hogy mire lesz képes J.J. Abrams és Michael Giacchino egy igazi mozifilm esetében. A kérdésre azóta megszületett a válasz a "Mission: Impossible III" képében, ami sajnos nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. J.J. Abrams a mozifilmből tévéprodukciót csinált, Giacchino pedig nem hozta azt a színvonalat, amit éveken át folyamatosan produkált az "Alias" sorozattal, a műfajból tehát még mindig inkább ezt a CD-t ajánlom ismerkedős lemeznek. A Varése azóta kiadott egy válogatást a második szezon zenéiből is, és menetrend szerint tavaly kellett volna érkeznie a harmadik lemeznek, de ez nem történt meg, így a sorozat megszűnésével erre valószínűleg már nem is kerül sor.


    Hubai Gergely
    2006.11.14.




    Tracklista:

      1. Main Title (0:27) *
      2. Dissolved (2:07)
      3. Red Hair is Better (2:31)
      4. Spanish Heist (4:30)
      5. Double Life (1:53)
      6. Tunisia (4:12)
      7. In the Garden (2:29)
      8. Looking for a Man (3:53)
      9. Anna Shows Up (3:30)
    10. Home Movies (0:40)
    11. On to Paris (1:49)
    12. Page 47 (1:54)
    13. The Prophecy (2:10)
    14. Badenweiler (5:11)
    15. Arvin at the Poles (1:36)
    16. Sleeping Beauty (3:08)
    17. Blow'd Up (2:26)
    18. It's Not the C.I.A. (1:38)
    19. Oh My God!!! (3:18)
    20. The Tooth Doctor (2:00)
    21. It Was Anna (1:54)
    22. Wet Suits (2:39)
    23. Ball Buster (1:39)
    24. The End? (0:57)
    25. Bristow & Bristow (3:26)
    26. Sd-6 Dance Party (3:18)

    * írta: J.J. Abrams



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Incredibles

    The Interpreter

    Mission: Impossible III

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam