FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Alatriste (Roque Banos)    ALATRISTE   (2006)
       Alatriste kapitány


      

       zene: Roque Banos
       vezényel: Roque Banos
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Meliam Music
       játékidő: 74:58




         A spanyol filmgyártás 2006-ban az "Alatriste kapitány"-nyal rótta le tiszteletét a hazafiasság oltáránál (éppen úgy, ahogyan azt mi a "Szabadság, szerelem"-mel, az amerikaiak pedig a szeptember 11-i merényletet feldolgozó filmekkel tették mindezt). Augustin Diaz Yanes rendező ("Bokszmeccs a lélekért") a mintegy 24 millió eurós költségvetéssel bíró vállalkozás keretei között vihette vászonra Arturo Pérez-Reverte ötkötetes kalandregényét, a "Las Aventuras del Capitan Alatristé"-t, melynek főszerepére az elsősorban A Gyűrűk Ura-széria Aragornjaként ismert Viggo Mortensent kérték fel. Bár a színész készséggel bújt bele a hős szerepébe, a spanyol kritikusok nem fogadták kitörő lelkesedéssel, hogy hazájuk regényikonját egy külföldi színész testesítse meg. Az ármány, szerelem, illetve csaták színezte történet díszletei, valamint látványvilága olyannyira jól sikerült, hogy a moziközönség, illetve az imént említett kritikusok elismerő szavai mellett Goya-díjjal (amely az Oscar spanyol változata) is megjutalmazták azok készítőit - bár a produkció ennek ellenére igen nehezen termelte vissza a beléfektetett pénzt.
         A kosztümös alkotás a XVII. században játszódik, amikor az ország lakossága a gyengekezű uralkodó, IV. Fülöp és a kegyetlen spanyol inkvizíció irányítása alatt sínylődött. A francia-spanyol-amerikai koprodukcióban a könyvnek megfelelően az egyszerű zsoldoskatonán, Alatristén (akire a kapitányi cím hőstettei és bátorsága révén ragadt) keresztül követhetjük figyelemmel a birodalom széthullását egészen az 1643-as rocroi csatáig - persze mindezt rendesen összetömörítve, hiszen az öt kötetet százötven percnyi játékidőbe voltak kénytelenek belesűríteni.

         A készítők eredeti elképzelése az volt, hogy a zeneszerzői poszt betöltésére Ennio Morriconét kérik majd fel, ám erre (ismeretlen okok miatt) nem került sor. Ezt követően merült fel Howard Shore személye, aki készített is néhány demót, ám az ütemezési nehézségek eredményeként végül a spanyolok egyik üdvöskéjeként számon tartott Roque Banost ("A gépész") bízták meg a projekttel, aki felkérésekor Shore-hoz hasonlóan időhiánnyal küszködött, ugyanis éppen Daniel Monzon "The Kovak Box" című misztikus thrillerének aláfestésén dolgozott. Az előzmények ismeretében azonban a filmesek már kénytelenek voltak megvárni, míg Banos végez aktuális munkájával.
         A szerző rendkívüli alkotói szabadságot élvezett: Yanesnek csupán egyetlen megkötése volt, mégpedig, hogy a film végéi csata alatt a "La Madrugá" című szerzemény csendüljön fel. Banos azonban ezt nem tartotta túl jó ötletnek, és próbálta meggyőzni Yanest arról, hogy az általa javasolt mű nem idomul majd kellően a jelenetsor alá - a film ismeretében igaza is volt ebben. A komponista alternatívaként elkészítette a "Cuenta lo que Fuimos"-t, melynek bemutatását követően úgy tűnt, sikerült lebeszélnie az alkotókat a spanyolok körében oly közismert szerzemény felhasználásáról, ám az utómunkálatok során a rendező és a producerek végül az eredeti ötletet részesítették előnyben.

         A "Flandes" annak rendje és módja szerint vetíti előre, milyen zenét is fogunk hallani az elkövetkezendő órában. A kiadvány egyetlen negatívuma, hogy a zene meglehetősen lassan bontakozódik ki - ebből a szempontból talán szerencsésebb lett volna, ha egy háromnegyedórás score-t jelentetnek meg -, ezáltal az első néhány track olyan érzést kelt hallgatójában, mintha Banos lassú, megfontolt lépésekkel haladva előre keresné önmagát. A mű egyik fontos pillére María és Alatriste szerelmi témája (ami az első demók során cseppet sem volt ennyire spanyolos), melynek hangjegyei először az "Angélica y Maríá"-ban vállnak hallhatóvá, később pedig többek között a "Quien No Sospecha Tanto Amor"-ban, illetve az "El Collar"-ban is felcsendülnek. A score fontos elemei a csatazenék, melyek az ütősök és rezesek játékának köszönhetően válnak igazán fenyegetővé, agresszívvé. Mindezek, pontosabban az "Asalto al Galeón", a "Duelo" és a "Batalla" képezik számomra az album csúcspontjait, melyeket olyan, heroikusságot tükröző tételek erősítenek, mint a "Héroe Abatido", a "Cuenta lo que Fuimos" és a "Fanfarre y Créditos". Az iménti muzsikákat az ármány, az intrikák és a keserűség dallamai kötik össze, s mint ilyenek, egyszer szomorkás melódiákkal, máskor pedig sötét tónusokkal illeszkednek a látottakhoz.
         A szerzemény spanyolos ízét elsősorban José Antonio Rodríguez flamencogitár-, és Luis Delgado trompa marinajátéka (ez utóbbi egy korabeli vonós hangszer, amely csupán egyetlen húrral rendelkezik), a Jamie Munoz által megszólaltatott éles hangú fúvós hangszer, a chalomeau, valamint az anyanyelvén éneklő kórus biztosítja, amelyek egytől egyig ízlésesen vannak vegyítve a nagyzenekar előadásával.

         A filmzeneipar, mint olyan, igencsak Hollywood-központú, ám a világ többi táján is születnek remek aláfestések, melyeknek egyik ékes példája Roque Banos "Alatristé"-je, amely véleményem szerint bármikor felvehetné a versenyt tengerentúli pályatársainak hasonló jellegű alkotásaival. A kalandzenék, valamint az igényes szimfonikus aláfestések kedvelői számára egyaránt merem ajánlani ezt a score-t, amelyre a hazai lemezboltokban kissé nehezen lehet rábukkanni, de ha másként nem is, interneten keresztül könnyedén megrendelhető.


    Kulics László
    2007.09.25.




    Tracklista:

      1. Flandes (8:38)
      2. Alatriste (1:13)
      3. Angélica y María (2:35)
      4. Malatesta (2:11)
      5. Bocanegra (4:21)
      6. La Conquista de Breda (6:14)
      7. Quien No Sospecha Tanto Amor (3:05)
      8. Asalto al Galeón (4:16)
      9. Toca Ser Libres (3:23)
    10. Los Menesteres del Rey (3:57)
    11. Traición a Íńigo (3:10)
    12. Duelo (4:03)
    13. Recordando a Quevedo (3:26)
    14. El Collar (3:38)
    15. La Mancha de la Traición (1:32)
    16. La Playa (1:56)
    17. Batalla (3:01)
    18. Héroe Abatido (2:42)
    19. Cuenta lo que Fuimos (3:52)
    20. Fanfarre y Créditos (7:47)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Gladiator

    Szabadság, szerelem

    Una Musica de Cine Espanol - Volumen 1

    World Trade Center

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam