FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Age of Adaline (Rob Simonsen)    THE AGE OF ADALINE  (2015)
       Adaline varázslatos élete


      

       zene: Rob Simonsen
       vezényel: Rob Simonsen
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 58:08




         A valós eseményeket feldolgozó 2007-es sportfilm, a Büszkeség, valamint a Vissza hozzádra keresztelt romantikus dráma forgatókönyvéért is felelős J. Mills Goodloe ezúttal Salvador Paskowitz oldalán állt elő egy nem hétköznapi kerettörténettel büszkélkedő drámával, az Adaline varázslatos életével, melyben egy baleset következményeként tovább nem öregedő nő viszontagságait kísérhetjük figyelemmel. A mozit az Alattomos érzelmek, illetve a Celeste és Jesse mindörökre című vígjátékokat készítő Lee Toland Krieger rendezte, aki olyan direktorjelölteket követően tölthette be végül ezt a tisztséget, mint Andy Tennant (Anna és a király), az olasz származású Gabriele Muccino (A boldogság nyomában), illetve a spanyol Isabel Coixet (Elégia). A Lakeshore, a Lionsgate, valamint a Sidney Kimmel Entertainment döntéshozói számára azonban nemcsak ezen poszt betöltetése zajlott nehezen, hanem a címszereplő megtalálása is, Blake Lively (Zöld lámpás) szerződtetését megelőzően ugyanis Katherine Heigllel és Natalie Portmannel egyaránt egyeztettek Adaline Bowman megformálását illetően.

         Az alkotás a kritikusok és a moziközönség részéről egyaránt vegyes fogadtatásban részesült: míg akadtak, akik azt emelték ki negatívumként, hogy Kriegerék túlzásba vitték a romantikus elemeket, másoknak a történet adta lehetőségek kihasználatlansága okozott csalódást. Lively bájosságát, valamint Harrison Ford alakítását azonban mindenki pozitívumként említette, aki mellett Rob Simonsen végett is érdemes volt vászonra vinni ezt a történetet. Az egykoron Mychael Danna oldalán dolgozó szerző egy rendkívül bensőséges, s nem utolsósorban egyenletesen magas színvonalú muzsikát készített, mellyel tovább növelte Az élet habzsolva jó, a Foxcatcher és Az első igazi nyár aláfestéseivel elért nimbuszát.
         Simonsen 2014 augusztusától vált a stáb részévé, melynek tagjai eközben már javában forgattak. "Mindannyian egyetértettünk abban, hogy mivel a történet az elmúlt száz évben játszódik, a nagyzenekar jelenti a legmegfelelőbb eszközt a score számára. Noha elektronikus elemek és ambientes megoldások is jelen vannak, azok döntően az atmoszférát erősítik, és nem hangoznak gépzeneként" - nyilatkozta a komponista, aki most először dolgozott együtt a rendezővel, néhány kiegészítő darab elkészítése erejéig pedig maga mellé vette Duncan Blickenstaffot is - kettejük ismeretsége a Danna-évekre vezethető vissza. Az instrumentális kíséret mellett a betétdalok is lépést tartanak a cselekményszállal, így a zene éppoly hangsúlyos elemévé vált a korszakok megjelenítésének, mint a díszletek vagy a kosztümök. Éppen ezért nem meglepő, hogy a jelen írásom tárgyát képező korong mellett egy soundtrack is napvilágot látott - továbbá egy single album, amelyen a score CD zárásaként felkerült "Start Again" található -, melyen olyan előadók kaptak helyet, mint Ella Fitzgerald ("I'm Just a Jitterbug"), Bob Dylan ("Simple Twist of Fate"), a The Skyliners ("Since I Don't Have You"), Dexter Gordon jazz-zenész ("The Rainbow People") vagy Stephen Lu ("Auld Lange Syne").

         A főszereplő dallamsorát a Lakeshore Records korongját nyitó "Adaline Bowman"-ben ismerhetjük meg, s az itt hallottak kulcsfontosságú szerepet töltenek be például az "At Home"-ban, a "January 1st, 1908"-ben, a "Hospital Confessions"-ben, illetőleg a minden szempontból hibátlannak nevezhető "To a Future with an End"-ben is. "Adaline témája legtöbbször zongorán csendül fel" - nyilatkozta Simonsen. "A célunk az volt, hogy melankolikus és szép legyen, ugyanakkor ne túl szomorú" - tette hozzá. Ezzel szimbiózisban él a score másik vezérfonala, a szerelmi motívum, melyhez egy érdekes történet is kapcsolódik: "Ez a téma többször felbukkan a filmben, de teljes egészében sosem hallható. Ennek az az oka, hogy a képsoroktól függetlenül írtam, és sehol sem volt olyan jelenet, ahol teljes egészében bemutathattam volna. Viszont ez az 'elakadás' hűen tükrözi Adaline-t, hiszen ő is megreked az időben, valamint számos dolog újra és újra megtörténik vele hosszú élete során" - mesélte a szerző. A score elsősorban vonósokra, zongorára, hárfára és fúvósokra építkezve igyekszik nyomon követni az 1900-as évek elején született Adaline-t, aki - mivel az autóbaleset következményeként megreked a húszas éveinek végén - a feltűnés elkerülése érdekében kénytelen időről időre lakhelyet változtatni. Mindez addig működik jól, míg szerelmes nem lesz Ellis Jonesba (a Trónok harcából ismert Michiel Huisman által megformált férfiba), akinek apja, William (Ford) miatt egyszer már majdnem felhagyott addigi életmódjával. Az érzelmek tehát folyamatosan kavarognak (mindezt pedig tetézi, hogy Adaline-nak még az eset előtt megszületett a kislánya, Flemming, aki a többi emberhez hasonlóan öregszik), amivel Simonsen nagyon szépen lépést tart, ráadásul művének számos olyan kiemelkedő pontja van (a már említetteken kívül ilyen a "Never Speak a Word of Her Fate", a "Constellations", a "William Recognizes Adaline", illetőleg a "Coming Back to Life" is), amivel úgy varázsolt el, mint tavaly Marco Beltrami Az emlékek őréhez készített kíséretével.
         Az album döntően lassú folyású dallamokból áll, erőteljesebb dinamikával csupán a "Never Speak a Word of Her Fate" elején találkozhatunk. Az Adaline varázslatos élete kíséretének színessége tehát nem a tempóváltásokból ered, hanem abból, hogy készítője mesterien váltogatja a melankolikus elemeket, az érzelmektől túlfűtött hangulatot, az olykor éterinek tűnő énekeket (melyek előadásáért a Cardial Vaughan Memoria School kórusa felel), valamint az ambientet. Utóbbit Simonsen barátaival egyetemben hozta létre úgy, hogy brácsákon, illetve mély hangon megszólaló hegedűkön kísérleteztek, s az ekkor keletkezett hangokat digitális hatásúra keverték.

         Mindenkinek ajánlom figyelmébe az Adaline varázslatos élete score-ját, mert könnyűszerrel képes kellemes, érzelemgazdag perceket okozni hallgatójának. Dallamai fülbemászóak, s a film ismeretének hiányában is remek zenei élményt garantálnak, holott elsőre nehezen visszafütyülhetőek. E hatást pedig az Adaline témájára épülő dal, a "Start Again" sem töri meg: a Faux Fix (mely Katie Chastain, illetve Nathan Johnson filmzeneszerző duója) és Rob Simonsen muzsikája, illetve Elena Tonra hangja remekül zárja a korongot.


    Kulics László
    2015.06.02.




    Tracklista:

      1. Adaline Bowman (1:52)
      2. At Home (1:58)
      3. January 1st, 1908 (3:56)
      4. First Resurrection (2:25)
      5. No Scientific Explanation (1:11)
      6. Never Speak a Word of Her Fate (3:01)
      7. Ellis Brings Flowers (2:46)
      8. Sunken Ship (2:12)
      9. Another Death in the Life (2:28)
    10. Tired of Running (1:55)
    11. Adaline Apologizes (0:57)
    12. Constellations (2:10)
    13. William Recognizes Adaline (2:48)
    14. He Named the Comet Della (1:50)
    15. A Near Miss (2:55)
    16. The Scar (2:53)
    17. Twisted Around the Truth (3:28)
    18. No More Running (2:02)
    19. Second Resurrection (3:40)
    20. Coming Back to Life (1:31)
    21. Hospital Confessions (5:15)
    22. To a Future with an End (1:41)
    23. Start Again (3:38) *

    * írta: Rob Simonsen és a Faux Fix, előadja: Elena Tonra





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bicentennial Man

    Creation

    The Giver

    The Way Way Back

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam