FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - A Thousand Roads (Lisa Gerrard, Jeff Rona)    A THOUSAND ROADS   (2005)
     


      

       zene: Lisa Gerrard, Jeff Rona
       vezényel: Allan Wilson
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Reincarnate Music
       játékidő: 57:02




         Chris Eyre úgy háromnegyed órás, hozzánk valószínűleg nem mostanában érkező, vagy ide tán soha el nem jutó dokumentumfilmje, az "A Thousand Roads" főszereplői a tradícióikat máig tiszteletben tartó indián őslakosok. A forgatócsoport négy szereplőt követett rendíthetetlenül, akik festői tájakon át kalauzolják el a nézőket, bevezetve őket törzsi gyökereik világába, egyúttal megmutatva nekik, hogy miként boldogulnak egy asszimilálódni kényszerült kaszt tagjai napjaink Amerikájában.
         Lisa Gerrard a "Gladiátor"-t megelőzően egy kivétellel tulajdonképpen csak betétdalok előadójaként bukkant fel a stáblistákon, akkor is együttese, a Dead Can Dance neve alatt ("Baraka - Világok arca"). A kivétel Michael Mann "A bennfentes"-e volt, amihez az énekesnő Pieter Bourke társaságában készített egy rendkívül erős hatású score-t (Graeme Revell-lel). Kis túlzással mondhatni, a hölgy sorsa gyakorlatilag akkor pecsételődött meg, amikor Hans Zimmerrel összeakadt. Mindegy, hogy a film címe "Sorstalanság", "A Sólyom végveszélyben", "Mission: Impossible 2.", "A Nap könnyei", vagy "A tűzben edzett férfi", bizonyos kritikák szerint Lisa felhasznált vokálja a "Gladiátor" zenéjének lopása, esetleg másolata, vagy azt idézi fel. Ez egy eléggé megmosolyogtatóan (esetenként dühítően) laikus feltételezés, mindamellett nem is helytálló, mert ezen elv szerint akkor minden egyes Dead Can Dance lemezt nevezhetünk az 1984-es legelső album kópiájának, csak mert a dalokban éneklő asszony hangja ugyanaz. Az előző Gerrard-filmzenében, a "Whale Rider"-ben aztán már végképp nem volt utalás sem az Oscar-esős produkcióban hallhatóakra.

         A másik szerző, Jeff Rona kevésbé ismert, pedig ő szintén sok-sok Zimmer-produkció tájékán forgolódott. Többek közt készített kiegészítő muzsikákat "Az őrület határán"-hoz, a "Gladiátor"-hoz, "A Sólyom végveszélyben"-hez, valamint a "Traffic"-hez, de persze több önálló munkával is dicsekedhet. Ezek közül kiemelkedik a "Traffic" sorozatváltozatának, a "Chicago Hope" kórházsorozatnak, illetve a Ridley Scott rendezte "Tomboló szél"-nek a score-ja. Alkotásainak jellegzetessége, hogy szívesen keveri össze a szimfonikus zenét az elektronikus vonallal, de nem ijed meg akkor sem, ha ezen túllépve kell kísérleteznie.      A fentieken túl az "A Thousand Roads" soundtrack megálmodóit még egy dologgal lehet Zimmerhez kötni: a germán import is készített már hasonló témájú dokumentumfilmhez zenét, ez volt a jól sikerült "Millennium".
         A művészeknek nehéz, egyben könnyű feladatuk is volt. Ez az ambivalencia annak köszönhető, hogy napjainkban, amikor már egyes budapesti aluljárókban is összefuthatunk "indián" zenészekkel, és hódítanak a különféle "Sacred Spirit" albumok, és ezek értéktelen variáció, a minta adott, nem szükséges új utakon járni. Ám ugyanakkor egyre nehezebb előállni olyan szerzeményekkel, melyek az elvárható, mindenféleképpen kötelező elemeket (de nem a kliséket!) úgy használják fel, hogy a hallgatónak ne legyen olyan érzése, hogy ezt már ezredjére hallja.

         A lemez kibontása után azon nincs mit sokat szemlélni. Az ilyenkor szokásos alkotói infókon, és a zeneszerzők gondolatán túl egy jól eltalált címlapunk van, melyet kinyitva láthatóvá válik, hogy az elől szereplő indiánunk egy havas hegycsúcs felé néz, túloldalt pedig borongós tengerparti jelenet fotója. Hátoldalon indián kislány hóbuckák között (és ami az igénytelenség hatását kelti: ugyanez a kép a cédé alatt is felhasználva), a lemezen magán pedig egy kislány merengő képe található. Nem annyira gyenge kivitelezés, de valamivel szebbet illett volna ehhez a nagyszerű zenéhez összedobni.
         Mert hát a szerzeményeikről csakis jókat tudok írni. Elsőként Lisa Gerrard és a Slovak Radio Symphony Orchestra zenészei adják elő a "Good Morning Indian Country"-t. Fenomenális bevezetés, amelyben a puha vonósszólam, és fuvola mellé Lisa mély hangja társul (és nem olyan a zene, mint a "Gladiátor"-é volt!!!) Természetesen nem ez az utolsó alkalom, melyben jellegzetes orgánuma felcsendül, hiszen tulajdonképpen végigkíséri a trackeket vokálja. Általában háttérben megbúvó szerepet kap, amikor is mintegy hangszerként olvad bele a zenekar által játszottakba ("Coming to Barrow"), de akad hangsúlyosabb szerepe is. A trackekre jellemző az egzotikus megközelítés: fuvola, pánsíp, törzsi dobok, és hát ami elmaradhatatlan egy ilyen jellegű soundtracknél: itt vannak a "hájjáhéjjahájjáhéjja"-féle kántálások ("Rowing Warriors") is. A szimfonikusok végig jelen vannak, a világzenei pillanatok pedig hol előtérben találhatóak (a kórusos "A Thousand Roads"), hol visszahúzódnak, hogy átadják helyüket a misztikus, nyugalmat sugallóaknak ("Dawn Across the Snow").

         Nem írtam még konkrétan Jeff Rona szerepéről. Az ő stílusa olyan darabokban érhető tetten, mint például a teljes erőből püfölt dobbal, pánsíppal hangulatot teremtő "Walk in Beauty's Way" (ebben zseniális a modern és az autentikus kifejezésmód egyvelege), vagy a visszafogottan elektronikus mozzanatokat alkalmazó "Canyons of Manhattan". Rona erőteljes, Hans Zimmer mellett (árnyékában) tanult ütemei egyes trackeknek savát-borsát adják. Mindenestre szükségtelen firtatni, hogy ki mit vitt magával ehhez a filmhez, ha egyszer a végeredmény ennyire meggyőző. Mert hát itt nincs töltelékzene, bármelyiket ki lehetne emelni környezetéből, biztosan megállná helyét. Én az "End Roads"-ot említeném meg még feltétlenül. A Primeaus & Mike névre hallgató vokalistacsoport dallamos kántálása segítségével nem kevés ízelítőt kaphatunk a világzene bugyrából, ami mellett szinte elhanyagolható a kiegészítő, szakrális hatásokat is felmutató szintetizátoralap. A másik kiemelendő a "Who Are We To Say", ez a szomorkás mű (Heitor Pereira gitáros vendégjátékával), mely mintha a végeláthatatlan puszták létezésére tett zenei utalások bánatos dala lenne.

         Ha a kiadvány nagyobb felét nézzük (az eddig leírtak), akkor kézenfekvő a maximum pontszám. A 15. tracktől azonban úgynevezett "Inspirations" szerzemények következnek, melyek a filmben bizonyosan nem szerepelnek, és egy csillagot le is vesznek a fenti értékelésből. Az első kettő az indián fuvolás, R. Carlos Nakai felvétele. Hangulatra beleillenének akár egy ázsiai filmzenébe is, mivel a fuvola hangja alapján akár egy bambuszerdőt sem nehéz elképzelni (lásd "Repülő tőrök klánja"). Még elmegy, de bizonyos Ulali tradicionálisra hajazó számaiban ("Mahk Jehi" + "All My Relations") már kicsinykét idegesítő az asszonykórus. A záró két kompozícióban John Trudell mond ezoterikus bölcsességeket: a "Song of..."-ban mintha egy indián varázsló dalolászna a beszéd alatt (nem túl értékes), szerencsére a "Crazy Horse" countrys zenei alappal már egész fogyasztható. Ennek ellenére ezt a kiegészítő blokkot kompletten lehagytam volna a lemezről, mert feleslegnek érzem jelenlétüket.

         Ritkaságként, zenei csemegeként nevezhető meg Lisa Gerrard és Jeff Rona világzenére fogékony fülekre hamar rátaláló kooperálása. Ne is hagyjuk hát kizökkenteni magunkat a film inspirálta darabokkal, bár biztos, hogy nem kevés hallgató akad majd, akik ezekre is úgy tekintenek majd, mint érdekességekre (végül is azok). A szükséges miszticizmust, és ősi erők jelenlétét szimbolizálni hivatott, szinte ismeretlen kultúrát bemutató zenei képeket nem csak jelzésértékűen kapjuk meg a szerzőktől, a többi pedig az a plusz, mely alapos indok arra, hogy minél többen felfigyeljenek erre a remek kiadványra.


    Bíró Zsolt
    2005.09.16.




    Tracklista:

      1. Good Morning Indian Country (2:13)
      2. Rowing Warriors (0:56)
      3. Canyons of Manhattan (2:32)
      4. Coming to Barrow (2:20)
      5. All Your Relatives (2:41)
      6. Dawn Across the Snow (2:27)
      7. The Northern Lights (1:00)
      8. Johnny In the Dark (0:54)
      9. Walk In Beauty's Way (3:27)
    10. A Healer's Life (1:31)
    11. Who Are We to Say (4:33)
    12. A Thousand Roads (2:45)
    13. End Titles (3:13)
    14. Who Are We to Say (Vocal) (4:33)

    Inspirations
    15. Shaman's Call (2:52) *
    16. Nemi (3:53) *
    17. Mahk Jehi (2:40) **
    18. All My Relations (3:50) **
    19. Song Of The Trees / Warm Springs Honouring (2:32) ***
    20. Crazy Horse (6:01) ***

    * írta: R. Carlos Nakai
    ** írta: Ulali
    *** írta: John Trudell


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Gladiator

    Man on Fire

    Sorstalanság

    Whale Rider
    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam