FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - 8 MM (Mychael Danna)    8 MM   (1999)
       


      

       zene: Mychael Danna
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 1999
       kiadó: Compass III Records
       játékidő: 49:58




         Egy olyasfajta thriller kapcsán, mint a "8 MM", többféle gondolat is felmerül az emberben. Ha az alapszituáción gondolkodunk, miszerint egy vagyonos öregúr legkedvesebb időtöltése fiatal lánykák halálát szexuális (vagy inkább vadállati) körítéssel bemutatva bámulni - nos, beteg emberek mindig is voltak, és ez elől a tény elől még az egyre modernebb civilizáció sem menekülhet. Hogy a világban márpedig sokkal több embert érdekel a férfi és nő közötti testi kapcsolat elemi, egy vaddisznóét megszégyenítő romantikával történő bemutatása, szintén nem meglepő. Amióta léteznek történelmi feljegyzések, sikeresen bukkanhatunk bizonyítékaira annak a kimeríthetetlen ötletarzenálnak, amely a szexuális kielégülés (vagy az arra irányuló reménytelen és görcsös vágyakozás) célját szolgálja. Egy ilyen történet végignézése, mint a "8 MM"-é, két dolgot ébreszthet fel egy átlagos nézőben: az egyik a tudattal való együttélés, hogy márpedig tényleg aberrált világ vesz minket körül, és a másik, hogy a világ ezen szeletére egyáltalán nem vagyunk kíváncsiak. Joel Schumacher rendező azért előad nekünk egy ilyen történetet, természetesen hepienddel, hogy valamelyest megnyugodjunk: előbb-utóbb azért a jó csatát nyer az erkölcsi fertő elleni végtelen háborúban.

         Ha egy kicsit belekukkantunk Schumacher filmográfiájába, és a komolyabb témákra épülő rendezéseinek zenéit összegezzük, egyből kiderül, hogy a képi világához szereti a nem hétköznapi hangzásvilágot párosítani. Ha az "Összeomlás" őrült lüktetésére gondolunk ("Falling Down" - James Newton Howard), vagy a két John Grisham-adaptáció szintén keményebb, és könnyen fejfájást előidéző káoszára ("The Client" - Howard Shore, "A Time to Kill" - Elliot Goldenthal), akkor elöljáróban leszögezhetjük, hogy egy gyilokpornós házi felvétel utáni gyomorforgató nyomozás története szinte tökéletes terep egy újabb zenei őrület megszületésére. Bár három ezt megelőző filmjében a rendező az ilyen típusú muzsikák koronázatlan királyával, Elliot Goldenthallal dolgozott együtt, meglepő módon mégsem övé lett a feladat ennek a minden ízében ocsmány világnak a zenei reprezentálása. Schumacher - talán az Ang Lee által rendezett "Jégvihar" elképesztő muzsikájának hatására - a kanadai zeneszerzőt, Mychael Dannát bízta meg ezzel a cseppet sem könnyed munkával, s a sokoldalú komponista ismét bizonyította rátermettségét: a "8 MM" képi világán, valamint hátborzongató témáján túl a zenéjével hat igazán a nézőre, és ez száz százalékig Danna érdeme.

         A kiadott album 50 percben, húsz tételre lebontva mutatja be a komponista hihetetlen rálátását a különböző zenei stílusokra, s ahogy a Nicholas Cage által megformált magánnyomozó egyre jobban ássa be magát a fertő bugyrába, úgy válik a muzsika is idegtépőbbé, fület szaggatóvá. A hétköznapi ember számára kiismerhetetlen, mégis érzékelhetően jelen lévő pornóvilágbeli körutazást Danna arab és észak-afrikai tradicionális muzsikák bevonásával választja szét a megszokott drámai-, és akciósztereotípiáktól. Ez a komplex, excentrikus végeredmény érdekes és szokatlan élményt nyújt a filmzenebarátoknak, bár tény, hogy nehezebben befogadható az átlagos hangszerelésű és vonalvezetésű művekhez képest. A hirtelen stílusváltások sorozata egy albumon belül sokszor ellenérzéseket válthat ki a hallgatóból - vagy talán pont ezért magával is ragadhat.

         Számomra mindenképpen egy kisebb varázslat, amit Danna a "8 MM"-hez komponált. Ha a filmhez hasonlóan a zenében is csak a szívbemarkoló fájdalommal, és a gonosz elleni küzdelemmel kívánunk azonosulni, akkor teljesen eredeti szépséggel is találkozhatunk. A marokkói beütésű fuvolás, pánsípos nyitány után (melyben még a filmvetítő mechanikát is felfedezhetjük) a "The House" már felkészíti a lelkileg kiegyensúlyozottan élő család találkozását a métellyel, s az ezt követő "The Call" című tételben ez a nem kívánt randevú kiteljesedik. Zenekari témáját tekintve legalább olyan sötét és morózus, mint Shore "The Lord of The Rings"-trilógiájának bármely vészjósló tétele. A főszereplő szemszögéből átélt fájdalom ugyanígy tettenérhető a "Cindy", a "What Would You Choose", illetve az egész albumot csodálatosan záró két tételben ("Home", "Dear Mr. Wells"). Minden esetben a halk vonósok és a zongora játsszák a főszerepet, elvétve szólal csak meg a pánsíp, az is jobbára kísérésként, bizonytalanul. A másik fő vonalat a feszült nyomozás, és a sötét ismeretlen felé tett felfedező lépések zenei kifejezőelemei jelentik; ez az a köztes hangulat az albumon, aminek befogadásához nincs szükség zenei előképzettségre. A hosszan kitartott hangú szólamok mellett ilyenkor mindenféle elektronikus zörejek, tompa búgások fedezhetőek fel. Ilyen feszültségfokozó pillanatokból áll az "Unsee", a "The Third Man", az "I Know All About...", és a "366 Hoyt Ave" című tétel.

         A harmadik jelentős hangulati elem az ismeretlenben való bolyongást hivatott kifejezni, s itt kap szerepet az összes tradicionális elem. A marokkói hatást leginkább szitárral, különféle fafúvós hangszerekkel, kongadobokkal, és vokállal éri el, s ahogy haladunk előre az albumon, úgy válik gyorsabbá a tempó is. A "Dance with the Devil" úgy hat az emberre, mint valami vastagon megtömött füves cigaretta, míg a nyomozás megkezdését, és az első komolyabb felfedezéseket a "Missing Persons" érzékelteti tökéletesen. Csendes vokálból őrült technozenébe hajlik át a "No Answer", a "Scene of the Crime" pedig, mint az album leghosszabb tétele, sokáig idegborzolóan egyhangú pánsípos játékból vált át egyre ritmusosabb kongázásba, miközben a már ismert vonós főtémát csempészi be ebbe a kavalkádba. A "Machine" tökéletesen tűzközeli állapotot érzékeltet az eddig megismert, vihar előtti csendre jellemző feszült hangulatával, hogy aztán a "Rainstorm"-ban megtörténjen a régóta várt küzdelem, s erőteljes dobkíséret mellett az egész szimfonikus zenekar egy mindent eldöntő harcot mutasson meg nekünk. Igazi nagyszabású muzsika ez, bátran versenybe szállhat bármilyen mozgalmas háborús, vagy kalandzenével, annyi különbséggel, hogy Danna nem bír magával, és szépen beleszövi a fülfájdító megoldásait, mint például egy folyamatosan nyivákoló hangszert.

         Minden, amit a film magában hordoz, hatványozottan kivetítődik Mychael Danna zenéjére is. Az egyszerre több érzelmi szálon futó cselekményt kellő gondossággal szelektálta el egymástól, de mindegyik tételben benne van az a nagy gyomorszorító kérdőjel, hogy tulajdonképpen mit is keresünk mi itt? A kivételes képességű zeneszerző kiismerhetetlen repertoárjának ismét egy tündöklő darabjával van dolgunk, de olyan ember semmiképp se kerüljön a lemez közelébe, aki feltétlenül szeretné másfél hétig fütyülni a főtémát. A "The Ice Storm", az "Exotica", vagy a "Ride With the Devil" rajongóinak, Shore vagy Goldenthal zenéit kedvelőknek azonban a "8 MM" egy tökéletes falat.


    Tihanyi Attila
    2006.02.21.




    Tracklista:

      1. The Projector (1:20)
      2. The House (2:05)
      3. The Call (1:44)
      4. The Film (1:09)
      5. Cindy (0:56)
      6. Missing Persons (4:46)
      7. What Would You Choose (3:11)
      8. Hollywood (02:51)
      9. Unsee (1:19)
    10. Dance With The Devil (5:36)
    11. The Third Man (1:14)
    12. Loft (1:56)
    13. No Answer (1:47)
    14. I Know All About ... (1:41)
    15. 366 Hoyt Ave. (1:46)
    16. Scene Of The Crime (5:53)
    17. Machine (3:30)
    18. Rainstorm (3:49)
    19. Home (1:32)
    20. Dear Mr. Wells (1:53)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Cell

    Evilenko

    Sphere

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam