FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The 6th Day (Trevor Rabin)    THE 6th DAY   (2000)
       A hatodik napon


      

       zene: Trevor Rabin
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 39:27





         Bár fizikálisan nem tűnt el Trevor Rabin Hollywoodból, az elmúlt évtizedben alig lehetett hallani róla olyan jellegű blockbusterek kapcsán, mint amilyeneknek köszönhetően annak idején a Yes egykori tagja gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra filmzeneszerzőként is ismert lett. Háttérbe kerüléséhez pedig egy olyan jelenség is párosult, miszerint a kisebb volumenű alkotásokhoz sem igazán szerzett maradandó muzsikát, így a kétezres évek második felétől jobbára egy-két tétel erejéig maradt meg emlékeimben. Mindezek eredményeként tehát, ha Rabin-zenét akarok hallgatni, kénytelen vagyok nosztalgiázni, amihez "A hatodik napon" című akciófilmhez készített munkája egyike a remek választásoknak.

         Az Arnold Schwarzenegger főszereplésével készített sci-fi-akciófilm, melyben a főhős hazatérve saját klónját találja a házában, jó néhány elismerést magáénak tudhat, ám ezeket nem a remek kivitelezésért ítélték oda, hanem ennek ellenkezőjéért, a gyatrának vélt minősége okán - az ezzel kapcsolatos egyetértésének aztán számos kritikus is hangot adott. Az adott évben az Arany Málna-díj legtöbbje Schwarzeneggernél landolt: ő lett a legrosszabb színész, a legrosszabb férfi mellékszereplő és a legrosszabb színészpáros is. Mindez előtt azonban értetlenül állok, hiszen az egykori testépítő sosem az agysebészettel egyenértékű bonyolultsággal bíró karaktereiről volt híres, s ezúttal is ugyanazt a formáját hozza, mint korábban. Az persze már más kérdés, hogy e produkció a kivitelezés, illetőleg a történet szempontjából jó-e vagy sem, de ennek függetlennek kellene lennie Arnie játékától, amit a színész levetkőzhetetlen akcentusa koronáz meg.

         Az alkotással kapcsolatos kezdeti híresztelések arról szóltak, hogy a direktori széket Joe Dante foglalja majd el, ez esetben pedig az aláfestő muzsikát Jerry Goldsmith szolgáltatta volna, a rendező azonban végül visszalépett a projekttől, helyére pedig Roger Spottiswoode került. A filmes magával kívánta hozni a "James Bond: A holnap markában - Tomorrow Never Dies"-nál is közreműködő David Arnoldot, aki azonban a megbeszéléseket követően mégsem akart belefolyni mélyebben a dolgokba, így a stáb komponista nélkül maradt. A Columbia Pictures illetékeseinek tehát gyorsan utód után kellett nézniük, választásuk pedig egy olyan személyre esett, aki felől biztosak lehettek arról, hogy hamar képes a kor trendjének megfelelő muzsikával előrukkolni: ő pedig nem más volt, mint Trevor Rabin.
         A szerző nem kezdett el virtuózkodni, hanem a saját és a Remote Control Production hangzásvilágának palettájáról gyúrta össze a zenei kíséretet, amely mind a film alatt, mind attól függetlenül vállalható lett. Minthogy azonban Rabin nem lépett ki a megszokott keretek közül, olyan megoldások köszönnek vissza itt, melyeket ezt megelőzően a nagysikerű "Armageddon"-ból, továbbá "A közellenség - Enemy of the State"-ből, illetve a "Háborgó mélység - Deep Blue Sea"-ből már ismerhetünk, sőt, ha filmográfiájában továbbmegyünk, akkor néhány, "A hatodik napon" számára készült új elem később a "Törvényen kívül - American Outlaws"-ban, valamint "A nemzet aranya - National Treasure"-ben egyaránt felbukkan.

         A komponistának a fent említett előélet okán csupán a végső stádiumban sikerült csatlakoznia a projekthez, így nem volt túl sok ideje a zene elkészítésére - összesen hat hetet kapott a szerződés aláírásától a zene képek alá történő illesztéséig. Nagy előnynek számított azonban, hogy Spottiswoode-ék kész tények elé tudták állítani Rabint, nem pedig akkor kezdték el vizsgálgatni, mi hol legyen és milyen stílusban, így a spotting session már úgy zajlott, hogy különféle zenékből származó muzsikákat illesztettek a kívánt helyekre. Mikor nekiült a zene elkészítésének, három-négy naponként találkozott az alkotókkal és egyeztetett a születendő muzsikáról.
         Bár a zenekar fontos része a kompozíciónak, az elektronikus elemek és hangzások szintén kiemelt szerepet kaptak, melyek révén a szerző a cselekmény helyszínéül szolgáló, nem túl távoli jövőt kívánta szimbolizálni. Ezen hangszerelésen kívül a score-t két vezérmotívum is meghatározza: az egyik a klón-téma, mely főként szintetizátorra épül, s amelyet a klónozási történelmet bemutató nyitó sorok ihlettek. Ez a Varése Sarabande kiadványán "In the Beginning..." címmel szerepel, később pedig olyan trackekben is visszaköszön, mint például a "Cloning". A másik az úgynevezett család-téma, amely érzelemgazdag verzióban és játékos formában egyaránt megjelenik (e kettősség eredményezte a "The Kiss"-t is), ám ezt a kezdeti elképzeléseivel ellentétben végül nemcsak a Schwarzenegger által alakított Adam családjához használta fel a komponista, hanem magára Adamre is. Utóbbit úgy igyekezett Rabin megírni, hogy apróbb változtatások is elegendőek legyenek ahhoz, hogy némi fokozással amolyan heroikus témának is felfogható legyen, amely elgondolás végeredményét az "Adam's Theme"-ben tárja elénk. A klón-motívum és a főszereplő vezérdallama többször is felcsendül, egy tracken belül azonban csak akkor jelenik meg mindkettő, amikor Adam klónjával egyetemben tűnik fel a vásznon. Ezek nem túl szerencsés frigyét az "Adam's Birthday"-ben figyelhetjük meg (ez ahhoz a jelenethez készült, mikor főhősünk először látja meg saját magát úgy, hogy nem néz tükörbe), ellenpéldájaként pedig az "Adam Goes Home" szolgál, melyből már a két hasonmás barátsága, illetve a rosszak feletti győzelmük mámora is kitűnik.
         A korong tempósabb trackjei közé tartozik a "One for the Team", a "The Roof Top", valamint a "The Rescue", melyek a Rabin-féle kötelező ujjgyakorlatok alapján íródtak elektromos gitárra, zenekarra és szintetizátoros hangzásokra, s mint ilyenek, a bűnös élvezet kategóriájába sorolhatóak. A lassabb, drámaibbnak ható részek (mint amilyen mondjuk a "Playing god"-"Kill the Doctor" duó is) esetében pedig a "Háborgó mélység"-ből ismert üveghangszerű szólamok kerülnek előtérbe, amivel nekem mindössze annyi bajom van, hogy ilyenkor mindig a cápás film jut eszembe, nem pedig "A hatodik napon".

         Ugyan a Varése Sarabande-féle korong tracklistája nincs kronológiai sorrendben, a tételek ömlesztése (ami azért nem ölt olyan nagy méretet, ha összevetjük a cselekményszálat a címekkel) ezúttal nem okoz keserű szájízt, lévén az összeállítás során igyekeztek egyfajta tematikus logikát betartani. A teljes zenei anyag a DVD kiadványon keresztül ismerhető meg úgy, hogy Rabin végigkommentálja a hallottakat, melyhez hasonlóra az ő filmográfiájából még az "Armageddon" és az "Emlékezz a titánokra - Remember the Titans" kapcsán lennék nagyon kíváncsi.


    Kulics László
    2013.07.06.




    Tracklista:

      1. The 6th Day (4:06)
      2. In The Beginning... (2:04)
      3. Cloning (2:25)
      4. Adam's Theme (3:33)
      5. One for the Team (2:25)
      6. The Rescue (3:50)
      7. Playing God (3:37)
      8. The Roof Top (4:50)
      9. Adam's Birthday (1:18)
    10. Kill the Doctor (1:58)
    11. The Hospital (1:42)
    12. Drucker Meets Drucker (3:32)
    13. Adam Goes Home (2:42)
    14. The Kiss (1:15)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The 6th Day - DVD

    American Outlaws

    Armageddon

    Con Air

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam