FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Immortal Memories  Spirit: Stallion of the Cimarron  Scream: The TV Series  London Has Fallen  Don't Breathe  Doctor Strange  The Hobbit: The Battle of the Five Armies  Blair Witch  Aladdin  Love Actually
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - 47 Meters Down (In to Deep) (tomandandy)

    Filmek alatt hallott zenék



       47 METERS DOWN (IN TO DEEP)  (2016)
       


      

       zene: tomandandy








         2016-ban A zátony mellett egy másik egy helyszínre korlátozódó játékterű cápás film is napvilágot látott. A mostoha sorsú, 47 Meters Down munkacímű, végül a jellegtelenebb In to Deepre átkeresztelt produkciót kezdetben csak a házimozis piacra szánták, ám a jogok végül átkerültek egy másik stúdióhoz, mely elvetette a korlátozottabb megjelenést, hogy a munkacímre visszanevezve juttassa el az alkotást az amerikai mozikba. A főszerepben az énekes-színésznő Mandy Moore (Séta a múltba), valamint Claire Holt (Vámpírnaplók) látható, egy pár mondatos szerep erejéig pedig felbukkan Matthew Modine is. A két színésznő egy testvérpárt alakít, akik mexikói nyaralásuk alkalmával, újdonsült ismerőseik ajánlatát megfogadva, egy rozsdás lélekvesztőre szállnak, hogy egy cápaketrecben merüljenek a tengerbe, életre szóló élményt szerezve a hatalmas ragadozók közvetlen közelében. A ketrecet tartó darukar azonban eltörik, a két lány pedig 47 méter mélyre süllyed az emberre tervezett kalitka foglyaként. Mivel megszakad a rádiós kapcsolatuk is a hajó legénységével, azzal szembesülnek, hogy teljesen magukra maradtak - leszámítva a fejük felett köröző cápákat.
         Aki nem úgy ül le a 47 Meters Down elé, hogy egy olyan túlélőshow-t fog látni, mely a Cápa méltó utódja lesz, az valószínűleg kellemesen fog csalódni. A szereplők reménytelen helyzetét és az éjsötét mélységtől való félelmet egészen jól érzékelteti a mű, melyben szerencsére nem találkozhatunk nevetséges túlzásokkal, ráadásul a ragadozó ellenfelek technikai kivitelezéséről sem tudok rosszat írni. Bár több alkalommal is ki lehet ugrani a székből, Johannes Roberts rendező (Az ajtón túl) dicséretesen kerüli a hősöket az utolsó leheletéig támadó gonosz cápa kliséjét. Kevésszer kerülnek a szereplők közvetlen kontaktba a rémmel, az nem vadászik rájuk könyörtelenül, csak épp néha arra jár, ettől függetlenül mégis azt érezzük, hogy bármelyik pillanatban, bármilyen irányból támadhat. A színészi játékra nem igazán érdemes kitérni, mert amint a testvérpár alámerül, rögtön jelentőségét veszti, hogy búvármaszk mögött Mandy Moore vagy Meryl Streep sikoltozik-e a buborékok rengetegében. Ismertebb névre csupán a nézőszám növelése miatt lett volna szükség, mert a filmet egy leheletnyivel masszívabbá, fordulatosabbá tett forgatókönyvvel már egy A kategóriás sztár is felvállalhatta volna. Mindenesetre a maga másodvonalas közegében meglepően jól teljesít így is ez a másfél órás lubickolás.
         Noha a digitális kiadások korában a jelentéktelen hossz már nem akadály egy soundtrack kihozásához, a 47 Meters Down aláfestését valószínűleg soha senki nem fogja megjelentetni. Nemcsak rövid, de garantáltan szinte senki sem adna ki érte pénzt, így bizonyára egyetlen kiadó sem kezdi el fontolgatni a score albumba rendezését. Tom Hajdu és Andy Milburn duója, a tomandandy (Megszólít az éjszaka, A kaptár - Túlvilág) az 1980-as évek óta működik, és a reklámokhoz, illetve tévéműsorokhoz írt szerzeményeiket követően, illetve mellett fordultak a mozgóképek irányába, sokszor vitatható minőségű munkákkal jelentkezve. A zátony kapcsán született írásomat úgy zártam, hogy filmzeneileg nem számíthatunk majd túl érdekesre a 47 Meters Downtól, mert ez a téma valószínűleg nem ad kellő teret vagy inspirációt egy kiváló muzsikához, pláne nem a tomandandytől. Ezt el is találtam, ráadásul még a stáblista alá sem születhetett instrumentális kompozíció (még ott is a produkcióhoz kapcsolt négy érdektelen, szélesebb körben ismeretlen előadójú felvétel egyike szól), ahol pedig a sok-sok rövid zenei szemelvényt követelő alkotások komponistái összekaphatják magukat egy meghatározóbb darabhoz. A hangeffekteseknek a cápaketrec zörejei adhatták az egyik főbb munkát, és a score is ilyesmi jellegű, a hangdizájnnal keveredő lett, azaz a páros leginkább indusztriális neszezésként leírható megoldásokkal jelentkezett. Bár zenei értelemben kevés értékelhetőt hallunk, a különféle feszült nyikorgások, váratlan felcsattanások, digitális kotyogások és pulzáló basszusmorajok (utóbbival nyit a főcím is) mégis meglepően sikeresen ellátják plusszal az adott részeket, az utolsó jelenetben hallható ambient pedig egészen felemelő lett. Noha a score-t emlékezetesnek, pláne nagyszerűnek egyáltalán nem lehet titulálni, s egy esetleges albumként is kevés értékelhetőt lehetne benne találni, a jelenetek hatásához többször is képes pluszt hozzátenni, tehát a tomandandy alapvetően jó munkát végzett.


    Bíró Zsolt
    2017.01.29.








    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Buried

    Leviathan

    Resident Evil: Retribution

    The Shallows

    További kritikáink
  • L'Intégrale: Bandes Originales des Gendarmes
  • Sully
  • Fantastic Beasts and Where to Find Them
  • Frozen
  • Miss Pelegrine's Home for Peculiar Children
  • Allied
  • Cell
  • Inferno
  • Sleeping with the Enemy
  • Hacksaw Ridge
  • The Magnificent Seven
  • The Girl on the Train
  • The Monkey King 2
  • The Monkey King
  • Seven

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja
  • Edmund Choi: A kezdetektől az Apolló 11-ig
  • Tina Guo: Mindig változó egyensúly

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin
  • Alex North

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2015
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam