FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - 3:10 to Yuma (Marco Beltrami)    3:10 TO YUMA   (2007)
       Börtönvonat Yumába


      

       zene: Marco Beltrami
       vezényel: Marco Beltrami
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Lions Gate Records
       játékidő: 47:02




         A hatvanas-hetvenes években igen termékeny westernműfaj az utóbbi évtizedekben jóval szerényebb mértékben van jelen a mozikban. A kilencvenes évekből csak az évtized elején készült "Nincs bocsánat" és a "Farkasokkal táncoló" emelhető ki ebből a műfajból, s tulajdonképpen elmondható, hogy e két Oscar-díjas alkotás hozta meg az elhúzódó alkonyt a kietlen prérik hőseinek történeteit bemutató filmek számára. A tavalyi év során kezdett el a westernfilmek száma ismét növekedni, bár nem a pénztáraknál jobban teljesítő lövöldözős, kalandos, verekedős típus, hanem a merengősebb, elgondolkodtatóbb, művészibb vonal került előtérbe.
         James Mangold rendezőnek a "Cop Land" és az "Észvesztő" vegyes fogadtatása után a Johnny Cash életéről forgatott "A nyughatatlan" hozta meg a kellő elismerést, melyet a "Börtönvonat Yumába" még tovább is erősített. Elmore Leonard "3:10 to Yuma" című regényéből már az ötvenes évek végén is forgattak egy filmet, az azóta eltelt fél évszázad pedig kellő idő volt ahhoz, hogy nyugodtan bele merjenek kezdeni egy új változatba a készítők. A 2007-es alkotáshoz sikerült megnyerni több igen nagy névnek számító színészt, így a főhős szerepére az ismét nagyot alakító Christian Bale-t, a bandavezérként szintén hitelesen játszó Russell Crowe-t, vagy a kissé kattant pisztolyvirtuózt formáló Ben Fostert, illetve a filmvászonra egy komolyabb alakítással visszatérő Peter Fondát. A családjával egy kis farmot hitelekből fenntartó Dan Evans (Bale) a fiaival szemtanúja lesz, amint Ben Wade (Crowe) és bandája kirabol egy postakocsit, s legyilkolja annak védőit. Mivel ez volt a sokadik rablásuk, így a postatársaságnak már tekintélyes összeget megér, hogy elkapják Wade-t és a yumai börtönbe szállíttassák. Az előbbi még a dolog könnyebbik részének bizonyul, de a börtönbe zárás, illetve a Yumába tartó börtönvonatra való feljuttatás már komolyabb akadályokba ütközik. A rabot kísérők csoportjába jelentkezik Evans is, hogy az így kapott pénzt használja fel a farmja megmentéséhez, valamint, hogy így bizonyítsa fia előtt, hogy egy olyan kisemberből is lehet hős, mint amilyen ő.

         Különleges figurája a zeneszerzők világának Marco Beltrami, mivel közismert munkáinak jelentős része nem adna okot a szerző iránti rajongás kialakulására, azonban a kevésbé ismert, sokszor meg sem jelenő alkotásai alapján már egy teljesen más képet kapunk a káoszba fulladó horrorzenék éllovasáról. Egyik szerkesztőtársam négy évvel ezelőtt találta azt írni, hogy szerzőnk nagy cuppogások közepette mászik éppen kifelé a B-kategóriás komponisták mocsarából - mára elmondhatjuk: partot ért. A "Börtönvonat Yumába" több szempontból is válaszút a szerző életművében, mert egyrészt olyan művet komponált hozzá, melyből kiderül, hogy valóban tehetséges emberrel van dolgunk, másrészről pedig a score feltehetőleg új ajtókat is megnyitott előtte. 2005-ben a Tommy Lee Jones által rendezett "Melquiades Estrada három temetése" című film alá komponált score-ral bizonyította szerzőnk, hogy nagyon jól elboldogul a drámai tónusú, westernes hangvételű muzsikákkal, és valószínűleg ezzel hívhatta fel James Mangold figyelmét magára. A "Melquiades Estrada három temetése" sok esetben hasonlít a "Börtönvonat Yumába" filmes megoldásaira: ugyanúgy lassan pergő, kietlen tájakon játszódó mozi mindkettő, ráadásul a sztorik alapjaiban is van némi hasonlóság, a nehéz menetelést és a végcélhoz való makacs ragaszkodást tekintve mindenképpen.
         Beltrami ugyanazt a zenei eszköztárat vette elő a Yumába tartó kis csapat megpróbáltatásainak aláfestéséhez, mint azt korábban a Jones rendezte film esetében is tette. A visszafogott, már-már ambientszerűen csordogáló, de erőteljesen a korabeli westernzenék világára építő score legfőbb erénye nem az újszerűség vagy a jól kidolgozott témák, hanem a film hangulatának tökéletes zenei megjelenítése, mindez viszont nem ment az önálló hallgatás rovására, mint az sok más, hasonló koncepció alapján készült aláfestésnél tapasztalható. A vadnyugati filmek esetében régebben szokás volt egy-két téma köré építeni a teljes score-t, egy-egy jellegzetes dallammal forrt egybe a film és annak zenéje - gondoljunk Ennio Morricone e tárgyú munkáira. Beltrami azonban kissé máshogy közelítette meg ezt a tulajdonképpen nagyon kötött filmzenei műfajt. Vannak ugyan jellegzetes, a filmmel egybeforró témák (ráadásul nem is akármilyenek), de ezeket csak alig-alig használja a komponista, akkor is nagyon különböző módon variálva. A felhasznált hangszerek is természetesen a westernfilmek zenei világába illőek, azok alkalmazása is a vadnyugati muzsikákat idézi, azonban az ezek által teremtett hangulat teszi nagyon különlegessé a score-t, és különbözteti meg a régebben készült hasonló stílusú alkotásoktól.

         A mű közel ötvenperces hosszúságú, azonban ennek a játékidőnek a nagy része egy elhúzódó előjáték, az albumot (és a filmet is) záró három trackhez, melyek akkora elementáris erővel rendelkeznek, ami nagyon ritkán hallható - s pláne nem Marco Beltramitól várnánk ilyet. Természetesen az ezeket megelőző tizennyolc tételre sem lehet panasz. Ezek mutatják be a végjátékban kiteljesedő három témát, ha nem lennének, a katarzis sem következhetne be, így elengedhetetlen részei a score-nak, noha kevésbé olyan jók, mint a már dicsért záró trackek. A főcím alatt felcsendülő "Main Title" két olyan témát mutat be, melyek aztán átszövik a teljes zenét, többször is felcsendülnek. Rögtön a második tétel ("Ben takes the Stage/Dan's Burden") már ki is bontja eme két témát, melyekre közel öt perc hosszúságban hallhatunk egy jól felépített variációt. Ezt a tételt, de szinte az összes többit is a nagyzenekar és a tangó alapjain nyugvó gitárok játéka jellemzi, melyhez csatlakoznak még a különböző ütősök is, valamint olyan egyéb instrumentumok, mint a szájharmonika. Egyébként a végjátékban a második tétel jobban kidolgozott változata okoz feledhetetlen perceket, de hasonló stílusú a "Chinese Democracy" című track is, mely dinamizmusával a CD közepét dobja fel. A már említett különleges hangulat megteremtéséért az olyan trackek a felelősek, mint a "Man of His Word", a "Bisbygliando", "One Man Left" vagy a "Chinatown". Némelyik tételben ("Barn Burn", "Flight of the Princess") pedig előjön Beltrami korábbi horrorzenei munkássága is. Különösen tetszetős hangeffektek jellemzik az "Indian Grounds" című tracket, mely kellő feszültséget rejt magában, ehhez pedig jól illik a szerző horrorban járatos kifejezésmódja. A vadnyugatias zenék világát a legjobban - a záró tételeket kivéve - az olyan momentumok jelenítik meg, mint a "Gang Arrives", a "Ben Arrested" vagy a "Trial by Fire", ezekben a stílus hangszerei közül szinte mindent hallunk.
         És akkor térjünk rá arra a hat percre, ami miatt nagyon ajánlott ezzel az albummal megismerkedni. A score első igazi katarzisa, igazodva a filmhez, először a "Bible Study" esetében következik be. Nagyon dinamikussá válik a zene, az addig csak borongósan szóló témák megtöltődnek élettel, nagyon drámai pillanatokat okozva ezáltal. Továbbá ez az a track, melyben pár másodperc erejéig felcsendül a trombita, mely szinte elengedhetetlen része a westernmuzsikáknak, eddig azonban csak alig-alig hallhattuk a score-ban, és akkor is nagyon visszafogottan, itt viszont mindössze tíz másodpercig kap főszerepet, de ez feledhetetlen is egyben. A "Who Let the Cows Out?" elég rövidke, de az egész album legdinamikusabb részlete, hosszabb terjedelmű nem is lehetett volna, hiszen az a jelenet, amihez íródott, pusztán ilyen hosszúságot követelt meg, de a track felépítése se lenne olyan hatásos, ha hosszabb lenne. A váratlan és nagyon drámai végkifejlet alá íródott "The 3:10 to Yuma" pedig összefoglalja és a lehető legtökéletesebben mutatja be a főtémát.

         Bár a filmben sokszor nem a legjobb helyen halljuk a zenét felcsendülni, sőt a képek alatt néha igen jellegtelennek is hat Beltrami kompozíciója, de erről érezhetően nem a szerző tehet, mivel ő egy minőségi alkotást tett le az asztalra, melyet joggal tartanak a 2007-es év egyik legjobb filmzenéjének, és remélhetőleg a szerző a jövőben saját maga számára is etalonnak fogja tartani a "Börtönvonat Yumába" aláfestését. A kiadvánnyal kapcsolatban meg kell még említeni az igen silány minőséget, ami egy barna, feltehetőleg újrahasznosított papírból készült nyitható tokban, és jellegtelen borítódizájn formájában testesül meg.


    Gregus Péter
    2008.09.27.




    Tracklista:

      1. Main Title (1:07)
      2. Ben takes the Stage / Dan's Burden (5:45)
      3. Man of his Word (0:59)
      4. Bisbygliando (1:23)
      5. Barn Burn (2:02)
      6. Chinatown (1:39)
      7. Indian Grounds (2:50)
      8. Chinese Democracy (2:51)
      9. One for the Road / Storm Clouds (4:12)
    10. Trial by Fire (1:58)
    11. Flight of the Princess (1:59)
    12. Ben there done that (1:36)
    13. Gang Arrives (1:52)
    14. Ben Arrested (4:00)
    15. It's Time (1:02)
    16. Hotel (0:41)
    17. One Man Left (3:07)
    18. William Escapes (1:45)
    19. Bible Study (2:35)
    20. Who Let the Cows Out? (1:32)
    21. The 3:10 to Yuma (2:07)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Departed

    Great Train Robbery

    Once Upon a Time in the West

    Three Burials of Melquiades Estrada

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam