FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - 2009: Lost Memories (Lee Dongjune)    2009: LOST MEMORIES   (2002)

     

      

       zene: Lee Dongjune
       vezényel: Mark Kadin
       közreműködik: Chamber Choir "Spiritual Revival"
       kiadás éve: 2002
       kiadó: ENE Media
       játékidő: 67:08



         1909: Harbin vasútállomás. Itt vett fordulatot az általunk ismert történelem, egy merényletnek köszönhetően: Németországra ledobták az atombombát, Japán megnyerte a második világháborút az amerikaiak szövetségeseként, és irányítása alá vonta Koreát. 100 évvel a történelmi fordulópontot jelentő esemény után, 2009-ben a JBI ("Japanese Beaureau Of Investigation") harcot folytat egy csapat terroristának tartott hazafi ellen, akik Korea önállóságáért harcolnak. A rendőrség kötelékébe tartozik Sakamoto és Saigo, akiket régi barátságuk is összeköt. Mindketten jó rendőrök és társak hosszú ideje, azonban származásuk ellentétes: egyikük japán, másikuk koreai. Az ITO-központban történt incidens, és a felszabadítók üldözése során lassan megváltozik közöttük a kapcsolat. Sakamotóra származásán kívül még apja sötét múltja is rossz fényt vet, s eme két ténynek köszönhetően, ahogy ráébred az igazságra egy összeesküvés kellős közepén találja magát. Ettől kezdve a két barát egymás ellen fordul, pedig céljuk közös: mindketten hazájukért harcolnak.
         Ez a film tipikus példája annak, hogy az ázsiaiak is tudnak meglepő fordulattal rendelkező, látványos, pergő akciófilmet készíteni. Az elsőfilmes Si-myung Lee alkotásával bármilyen népszerű hollywoodi akciófilm felvehetné a harcot. Jól kidolgozott akciójelenetek és színészi munkák jellemzik eme produkciót.

         A zenét egy bizonyos Lee Dongjune írta, kinek neve ezúton is legyen áldott. A film megnézéséig nem is tudtam, hogy létezik ilyen nevű komponista, de aztán utánakeresgéltem a világháló kavalkádjában, és megtudtam, hogy hazájában egy nagyon is népszerű zeneszerző, akit az ottani Hans Zimmernek tartanak. Stílusát tekintve tényleg hasonlít rá, de az ő zenéje finoman magában hordozza a keleti hangzásvilágot.
         A "Prologue" a film nyitótémája, ami alatt elmesélik, mi miért történt. A nagyzenekarral kevert kórus lágyan kezdi el a muzsikát, majd begyorsul, és egy kemény, diadalmas zene válik belőle. A kórus olyan erőteljesen és határozottan énekel, hogy tátva maradt a szám. A zenekar lágyabban követi, aminek az eredménye egy tökéletesen monumentális főtéma. A "Seaul, 2009" szinte majdnem végig ütős hangszerekkel van előadva. A dinamikus zene magán viseli a keleti hangszerek hangulatát.
         A harmadik és negyedik szám az ITO központ megrohanásáról és a terroristák körbekerítéséről szól két részletben. Itt kezdődik az igazi akciózene, és mutatkozik meg az ehhez komponált téma, ami nagyon zimmeres. Hol begyorsul a zene, hol pedig lelassul: nem agyatlan akciót, hanem gondos tervezést, megfontoltságot tükröz. Az utolsó pár másodperc hősies, ami annak köszönhető, hogy a főszereplő rendőr páros - Saigo és Sakamoto - is megérkezik a helyszínre. A "JBI" összetettebb és hosszabban is taglalja az akciótételt, aminek csak örülni lehet, mert mesteri munka. Van egy kis megkönnyebbülés a közepén, mikor épségben rátalálnak a túszokra, majd tovább folytatódik a zenekar nívós munkája. Az egész zenét nem lehet túlpörgetni, annyira felturbózott a hangulat, és mégis! A végét a főtémával zárja: beindul a kórus és a fúvós részleg, így növeli tovább az adrenalinszintet Dongjune. Az első négy szám dinamikusságát megszakítja a "Last of the Senjin", ami még az ITO központban történt incidens szerves része. Drámai zene ez, ami néhol komollyá fokozódik a dobpergésnek köszönhetően. A szomorkás énekhang elgyengíti a végén, de a vonósok keményen odavágnak, hogy végül a halált egyöntetű szomorúsággal fejezzék ki.
         A két főszereplő közös témája egyszer hangzik el, az "ITO Center - Senjin" végén. Mindkét rendőr más egyéniség, és ezt a zene is tükrözi. Saigo témája gitárszólóval kezdődik, amit először lágy hegedű támaszt alá, majd egy másik hegedű is belép, ami viszont sír. Sakamoto első témája ennél jóval határozottabb, pergőbb. A második témája viszont taktusát tekintve megegyezik Saigóéval, az eltérés csupán a hangszerválasztásban van: itt zongora szolgáltatja az alapdallamot. Ez a zenei kettősség kifejezi Sakamoto lelki világát: kemény rendőr, de mégis egy olyan országért harcol, ami őt nem tekinti teljes értékűnek származása miatt. A személyiségek tételei közé bekerült a diszkójelenet alatt hallható erős, techno-beütésű szám is, ami szerintem abszolút nem kellett volna. Úgy érzem kettévágja az albumot. A "JBI Escape"-nél megint felüti fejét az akciótéma. A szám eleje kicsit keserédes akciózene, melynek oka, hogy Sakamotónak saját társai elől kell menekülnie.
         A "Theme of the Senjin" egymás után kétszer hangzik el a lemezen. Mindkét esetben a vonósok szolgáltatják a kísérőzenét, mialatt először a kórus, másodszor pedig a gitár szólal meg. Lassú számok, melyek témája ugyanaz, de rendkívül jól tükrözi, hogy más hangszerrel ugyanaz a zene sokkal lágyabb is lehet, vagy esetleg kevésbé érzelgős. Közel három percig ismét a Media Ventures-től már megszokott tálalású akciózenét hallhatjuk: nagyzenekar keverve szintetizátorral és határozott cintányércsapásokkal. "Requiem": ez az a szám, ami önállóan abszolút megállná helyét bármely hangversenyteremben. A kórus szüntelenül kíséri a zenekart, hol keserűen, hol lemondóan, esetenként drámaian. Ennek megfelelően csendülnek fel a hangszerek is: vonósok, fuvola, dobok, szintetizátorok. Lebilincselő tétel ez, mely vitathatatlanul az album legszebb zenei része. A film alatt a mély vonósok szerepe sokkal kiemelkedőbb. A "Tempus Portal (The Gate of the Time)" szintén a kórusra épül, viszont itt már inkább a misztikumot, egy csoda bekövetkeztét fejezi ki, és ennek megfelelően szárnyal a hangulatvilága. A "Friend...Enemy..." az a szám, ahol a múltbéli barátságot és a jelenkori ellenséges hangulatot próbálta meg ötvözni a zeneszerző. Ehhez mást nem is tett, mint egy alapdallamot komponált, és azt tűzdelte meg a két szereplő témájával, hogy egykori barátságuk árnyékát ellentétükre vetítse.
         A "Harbin Station" a végső találkozás során csendül fel. Mindketten visszautaznak az időben arra az ominózus napra, hogy megvédjék hazájukat. A leszámoláshoz ismételten felpörögnek a zenészek és akciót csempésznek fülünkbe. Az "Epilogue" egy nagyon felemelő, lágy zene zongorával és fuvolával. Szinte lebeg az egész, ami a megkönnyebbülést és a biztos jelent fejezi ki. Megindító téma. A "Lost Memories - Special Track" végül is nem más, mint a film főtémájának rövidített változata. Ezzel méltóságteljesen zárul le az album. Olyan tempóval köszön el a zeneszerző, amilyennel kezdett. És minthogy hasonlít a nyitányhoz, így a két szám átöleli a zenét.

         A csomagolás az egyik legigényesebb, amivel eddig találkoztam. A borítóban lévő kis könyvecske tele van érthetetlen szöveggel, hisz koreai kiadással került csak piacra, így az ottani írásmóddal szembesülünk. Természetesen a számcímek és a főbb segédek angolul vannak leírva. Ami még kifejezetten pozitívum, hogy a zenekar tagjainak listája is benne van a 16 oldalas kiadványban. A zeneszerzőről is van egy fotó, amin eléggé riasztó, és egyben mókás is a maga fésületlen hajával, merengő tekintetével. Ezenkívül van mellékletként egy 36 oldalas, fűzött könyvecske, amiben igényes képek vannak a filmből kiszedve, illetve amik reklámanyagként készültek ehhez a produkcióhoz. Szép kivitelű, modern stílusú fotóalbum a két főszereplőről. És még mindig nem értünk a dolgok végére, ugyanis külön fóliában lapul egy interaktív lemez is. A lemez tartalmának megvizsgálása során ébredtem rá, mi is az a "Special Track" a cd-n. Ugyanez a szám megtalálható itt is, csak videoklip formájában. A zenekar játékát és a filmrészleteket vágták össze úgy, hogy a szám ritmusának, hangulatának megfeleljen. Nagyon örömteli és szívmelengető filmzenei videoklipet nézni. A CD-ROM-on találunk még dokumentumfilmet a forgatásról, hét filmrészletet és egy előzetest. Ez az egész pedig bele van csomagolva egy díszdobozba. Tiszta csemege.
         Igényes és színvonalas zene, ami a film ismerete nélkül is nagy élményt nyújt. Mindez pedig olyan körítéssel, csomagolással van a közönség felé tálalva, amitől rögtön a gyűjtemény egyik legféltettebb darabjává válik. Hozzáteszem: jogosan! Elkelne a piacon még pár ilyen lemez. Aki pedig azt hiszi, hogy mindez csillagászati összegbe kerül, az téved. Sőt, a jelenlegi árakhoz képest kimondottan korrekt!


    Kulics László
    2004.02.08.




    Tracklista:

      1. Prologue (#1) (4:56)
      2. Seoul, 2009 (#2) (1:16)
      3. ITO center - Senjin (#4) (3:27)
      4. ITO center - JBI (#5) (3:49)
      5. Last of the Senjin (#6) (4:12)
      6. Theme of Saigo (#10) (4:09)
      7. Gayarang (#12) (1:35)
      8. Theme of Sakamoto (#13) (1:09)
      9. Theme of Sakamoto II (#21) (1:06)
    10. Youngodae (#22) (2:30)
    11. "INBODA" (conspiracy) (#30) (1:47)
    12. JBI Escape (#31) (4:10)
    13. Theme of the Senjin (#34) (2:12)
    14. Theme of the Senjin (guitar version) (#35) (1:17)
    15. Agit Attack (#36) (2:52)
    16. REQUIEM (#37) (6:15)
    17. Tempus Porta (The Gate of the Time) (#45) (4:11)
    18. Friend...Enemy... (#47) (3:14)
    19. Harbin Station (#48) (5:10)
    20. Again (#49) (1:11)
    21. Epilogue (#50) (1:43)
    22. Lost Memories - Special Track (3:49)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Taegukgi: The Brotherhood of War

    Crimson Tide

    Backdraft

    The Rock

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam