FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Carter Burwell (biográfia, filmográfia)
           CARTER BURWELL





    "Minden filmemhez megpróbálok egy bizonyos szinten különleges zenei világot teremteni, mely többnyire a tudatos kutatómunka, a szabad asszociáció és némi műfaji keveredés eredményeként jön létre."



    teljes neve: Carter Benedict Burwell
    született: 1955. november 18., New York, Egyesült Államok
    iskolája: Harvard College



         Carter Burwell neve az "Alkonyat"-szériáig az átlag mozibajáró számára nem sokat mondott, holott a szerző már addigra is tekintélyes filmográfiát tudhatott magáénak, igaz azonban, hogy korábbi munkái koránt sem részesültek akkora felhajtásban, mint a Stephenie Meyer-regényeken alapuló vámpírfolyam. A komponistát ezt megelőzően főként a Coen testvérek filmjei, illetve olyan egyéb alkotások révén emlegették előszeretettel a filmes berkeken belül, mint az "Ez a fiúk sorsa - This Boy's Life", az "Erőszakik - In Bruges", a Roger Spottiswoode által rendezett "És a zenekar tovább játszik… - And the Band Played On", illetve Richard Donner "Összeesküvés-elmélet - Conspiracy Theory"-ja.

         Burwell 1955 novemberében látta meg a napvilágot, anyja matematikatanár volt, apja pedig a Thaibok Fabrics cég megálmodója és alapítója. A szerző ugyan már fiatalon elkezdett zongorázni, egy idő után azonban abbahagyta, életének ezen szakaszát pedig később ekképpen foglalta össze rendkívül velősen: "Gyerekkoromban zongoraleckéket vettem, mint a legtöbben. Utáltam, mint a legtöbben. Abbahagytam, mint a legtöbben". A zene ilyen szinten csak azt követően kezdte újból érdekelni, amikor középiskolás évei alatt osztálytársa bevezette őt az improvizációs blues zongorajáték rejtelmeibe, s az ekkor elsajátított alapokat később már tudatosan fejlesztette tovább. Tanulmányait a King Schoolban kezdte meg, majd a Harvard College-ben folytatta, ahol a The Harvard Lampoon karikaturistáinak egyike volt, emellett elektronikus muzsikákat is készített, a diplomaszerzést követően pedig a Harvard Electronic Music Studio munkatársa lett. Életének következő szakaszát ez a munkahely határozta meg, s a nyolcvanas évek közepéig számos egyéb, számítógépes programokkal foglalkozó cégnél is megfordult animátorként, illetve hangmérnökként. Ezzel párhuzamosan a punk- és a rockmozgalom olyannyira magával ragadta, hogy egyúttal lökést is kapott az előadóként történő színrelépésre, aminek eredményeként különféle New York-i bandákban kezdett el játszani (ezek tagjai közül később Miranda Stantonnal állt össze újból a "Psycho 3. – Psycho III" erejéig), továbbá tánczenék és színházi darabok aláfestéseinél is közreműködött.
         Első filmes megbízatása az 1984-es "Véresen egyszerű - Blood Simple" című thrillerhez fűződik, melynek direktora Ethan Coen volt. Burwell és a rendező között ezt követően barátság és virágzó munkakapcsolat szövődött, s az elmúlt időszakban több mint egy tucat alkotást hoztak tető alá, melyek között "A nagy Lebowski - The Big Lebowski"-t éppúgy megtaláljuk, mint a "Betörő az albérlőm - The Ladykillers"-t, a "Fargo"-t, "A félszemű - True Grit"-et vagy a "Nem vénnek való vidék - No Country for Old Men"-t. Kapcsolatuk mindkét fél szempontjából erősen meghatározó, találkozásukra, valamint első együttműködésükre azonban egy véletlen folytán került sor. A "Véresen egyszerű" hangmérnöke ajánlotta a direktor figyelmébe Burwellt, akit a New York-i klubéletből ismert. Coen behívta a zenészt, s megmutatott neki néhány jelenetet, melynek ismeretében ő demókat készített. A direktor ezt követően még jó pár komponistát felkeresett, hónapokkal később azonban végül mégis Burwellt szerződtette le, aki előtt ide vonatkozó munkája révén fokozatosan tárult ki Hollywood kapuja. "Miután bemutatták a filmet, egyre több hasonló felkérést kaptam. Sosem volt tudatos célom, hogy ilyen feladatokat vállaljak, de minthogy a filmeket és a zenéket egyaránt szeretem, szerencsésnek érzem magam, hogy ezzel foglalkozhatok" - mesélte a szerző, akinek Coennel való kollaborációja nemcsak az aláfestések stílusát tekintve nevezhető változatosnak, hanem abból a szempontból is, hogy némely esetben a direktor áll elő határozott elképzelésekkel, máskor pedig teljes mértékig Burwellre bíz mindent. A komponista pályafutásában egy másik rendező is hasonlóan fontos szerepet tölt be, igaz, vele korántsem készített annyi produkciót, mint Coennel. Ő nem más, mint Michael Caton-Jones, aki olyan projektjeihez hívta alkotótársnak, mint a "Doc Hollywood", az "Ez a fiúk sorsa", a "Rob Roy", valamint "A sakál - The Jackal", mely utóbbihoz készült szerzemény kiadatlansága talán az egyik legnagyobb hiánya a Burwell-diszkográfiának.
         A komponista számtalan stílusú alkotáshoz készíthetett már aláfestést (az eddig említetteken túl érdemes még kiemelni az "Alamo: A 13 napos ostrom - The Alamo"-t, a "Sivatagi cápák - Three Kings"-t, valamint a "Hamlet"-et is), ami részint annak is köszönhető, hogy lehetőségeihez mérten igyekszik aszerint megválogatni felkéréseit, hogy a felkínált projekt milyen új kihívásokat tartogat számára: "A legfontosabb szempont részemről az, hogy egy olyan lehetőség nyíljon, amely különbözik az addigiaktól. A legjobb példa erre 'A halál keresztútján - Miller's Crossing', mely egy fülledt hangulatú score-t igényelt, amiben nekem egyáltalán nem volt tapasztalatom. Az ilyet nevezem én szórakoztató kihívásnak" - nyilatkozta a művész, akinek az "Alkonyat - Twilight"-hoz való szerződtetése meglepetésként hatott a filmzenevilágban. Az új kihívások iránti törekvéseinek eredményeként számos esetben vállalt el megbízást úgy is, hogy az instrumentális aláfestésen kívül még dalt is szállított a produkcióhoz - ilyen jellegű szerződést írt alá többek között a "Rob Roy"-hoz , a "Doc Hollywood"-hoz, a "Psycho 3."-hoz, valamint az "Arizonai ördögfióka - Raising Arizoná"-hoz is.

         Zeneszerzési munkafolyamatára az jellemző, hogy többnyire a zongorán történő próbálgatásokkal, illetve azok rögzítésével kezdi el a komponálást, s csak nagy ritkán veti ötleteit rögtön kottalapokra, bevallása szerint ugyanis utóbbi esetben némileg lassabban halad a munkával, ami egy szűkebb határidő (a legrövidebb, rendelkezésére biztosított intervallum eddig három hét volt, a leghosszabb pedig majdnem négy hónap) esetén sarkalatos dolog. Filmzeneszerzői pályafutása mellett egyéb műfajokban is megmutatta már tehetségét: kamaraoperát éppúgy írt, mint színházi darabokhoz tartozó kíséretet, illetve tánczenéket, melyeket többnyire saját stúdiójában, a The Bodyban szokott elkészíteni, valamint - a hangszerelés függvényében - rögzíteni is.

         Carter Burwell színes pályafutása ellenére sem forog még annyira a köztudatban (talán csak az Alkonyat-széria kapcsán), a szakma és a kritikusok körében azonban szerencsére más a helyzet: szüntelenül kapja a felkéréseket, munkásságának egyes állomásait pedig számtalan jelöléssel, illetve díjjal ismerték el - többek között Golden Globe- és BAFTA-jelölésben is részesült, továbbá Primetime Emmy-szobrot, valamint közel tíz ASCAP-elismerést is kapott. S bár közel száz produkció van már a háta mögött, személyes kedvence továbbra is a "Véresen egyszerű" maradt: "Sok szempontból ez a legkedvesebb projekt számomr, köszönhetően az akkori, a filmzeneszerzési technikával és hagyománnyal kapcsolatos boldog tudatlanságomnak. Nem voltam tisztában azzal, hogyan kell a zenét szinkronba hozni a képsorokkal, így nem foglalkoztam mélyebben a dialógusokkal vagy az akciójelenetekkel. Mindig van valami különös naivitás az emberben az első projekt esetében, éppen ezért minden rendezőnek azt tanácsolom, hogy ahányszor csak lehet, elsőfilmes komponistákkal dolgozzon együtt".

    Kulics László


  • A Twilight-saga zenéi




    Filmográfia:

    2017: The Founder
             Wonderstruck
    2016: Hail, Caesar!
             The Finest Hours
    2015: The Family Fang
             Anomalisa
             Legend
             Carol
             Mr. Holmes
    2014: Olive Kitteridge (tévésorozat)
    2013: The Fifth Estate
    2012: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2
             Seven Psychopaths
    2011: Moving Gracefully Towards the Exit
             The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1
             Enlightened (tévésorozat)
             Mildred Pierce (tévésorozat)
             Midnight Run
    2010: True Grit
             The Kids Are All Right
             Howl
    2009: The Blind Side
             After Today Live
             Where the Wild Things Are
             A Serious Man
    2008: Twilight
             Burn After Reading
             In Bruges
    2007: Before the Devil Knows You're Dead
             No Country for Old Men
    2006: The Hoax
             Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus
    2004: Kinsey
             The Alamo
             The Ladykillers
    2003: Intolerable Cruelty
    2002: Adaptation
             S1m0ne
             Searching for Paradise
             The Rookie
    2001: The Man Who Wasn't There
             A Knight's Tale
    2000: Book of Shadows: Blair Witch 2
             Before Night Falls
             What Planet Are You From?
             Hamlet
    1999: Mystery, Alaska
             Three Kings
             Being John Malkovich
             The General's Daughter
             The Corruptor
    1998: The Hi-Lo Country
             Velvet Goldmine
             The Big Lebowski
             Gods and Monsters
    1997: The Jackal
             Girls Night Out
             The Spanish Prisoner
             The Locusts
             Conspiracy Theory
             Assassin(s)
             Picture Perfect
    1996: The Chamber
             Joe's Apartment
             Fear
             Fargo
    1995: CBS Schoolbreak Special (tévésorozat)
             Two Bits
             The Celluloid Closet
             Rob Roy
             A Goofy Movie
             Bad Company
    1994: Airheads
             It Could Happen to You
             The Hudsucker Proxy
    1993: Wayne's World 2
             And the Band Played On
             A Dangerous Woman
             Kalifornia
             This Boy's Life
    1992: Storyville
             Waterland
             Buffy the Vampire Slayer
    1991: Scorchers
             Doc Hollywood
             Barton Fink
    1990: Miller's Crossing
    1989: Checking Out
    1988: It Takes Two
             The Beat
             Pass the Ammo
    1987: Raising Arizona
    1986: Psycho III
    1985: R.A.B.L.
             A Hero of Our Time
    1984: Blood Simple




  • További kritikáink
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory

  • Filmzenékről röviden
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam