FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Angel Has Fallen  Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw  True Lies  Shaft (1971)  Shaft (2019)  Alien: Resurrection  Alien 3  Aliens  Alien  Godzilla: King of the Monsters
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Így készült a "Tortilla Heaven" aláfestése (beszámoló)
     










         A komponisták többsége egyetért azzal, miszerint a nagy stúdiók által pénzelt produkciókhoz képest a független filmekhez történő zeneszerzés mind kreativitásban, mint pedig munkatempóban nagyobb teret biztosít a számukra. Christopher Lennertznek - aki szintén osztja ezt a véleményt - korábban már több alkalommal is lehetősége nyílott megtapasztalni ezt, s ezen viszonylagos kötetlenséget a Judy Hecht Dumontet által rendezett "Tortilla Heaven"-ben most újfent kihasználhatta. A harmincöt éves komponista neve hazánkban elsősorban az "Odaát" című tévésorozat kapcsán lehet ismerős, a széria bevezető részéhez szerzett feszültségteli, sejtelmes aláfestésével pedig egy Emmy-jelölést is kivívott magának. Lennertz kilencéves korától fogva kezdett komolyan foglalkozni a zenével: amellett, hogy zeneszerzést és jazzt tanult, mára több hangszeren is játszik (például trombitán és gitáron). A University of Southern California falai közül kilépett, friss diplomás végzős hamarosan a filmesek nyüzsgő világában találta magát, és bár eddigi karrierje során főként tévés alkotásokhoz készített muzsikákat, néhány olyan ismertebb videojáték dallamai is az ő nevéhez fűződnek, mint a "Medal of Honor: Pacific Assault" és a "James Bond 007: From Russia with Love".

         A szerző idei első mozifilmes debütálása Dumontet "Tortilla Heaven"-jéhez fűződik. Az alkotás az új-mexikói Falfurrias nevű kisvárosban játszódik, melynek lélekszáma alig több hetvennél. A település egyetlen étterme a film címét is adó Tortilla Heaven, ahol Isidor Navarro (José Zuniga) a vidék legjobb ételeit készíti, ám minthogy a legközelebbi főút tőlük mintegy öt kilométernyire található, a helyi lakosokon kívül szinte senki sem tér be hozzá. Mindez akkor változik meg, mikor egyik nap a tortilla tésztáján meg nem jelenik Jézus képe, aminek persze igen hamar híre megy, ezáltal Isidor vállalkozása éppúgy fellendül, mint Falfurrias turizmusa.
         A film rendezője az "America" című minisorozat aláfestésének ismeretében kereste meg Lennertzet ezzel a projekttel. Olyan muzsikát képzelt el a "Tortilla Heaven"-hez, amelyben a lassú ritmusú latin cumbia stíluselemei a délnyugati rockkal keverednek, amit később az Új-Mexikót szimbolizálandó néhány ősi, a tájegységre jellemző zenei elemmel, illetve egy kis misztikummal fűszerezett a szerző. A kellő hatás és eredetiség elérése érdekében olyan zenészeket vontak be a munkába, mint Alex Acuna (aki különféle dobokat szólaltatott meg), valamint Tommy Morgan harmonikás, s természetesen néhány jellegzetes hangszer is előkerült (ilyen például a dobro gitár, melynek különös hangja annak köszönhető, hogy a gitártest hangnyílásába egy alumíniumból készült kúpot tesznek, ami így egyfajta rezonátorként működik).
         "Először a főtéma, illetve az egyik karaktert, Gil Garciát (Miguel Sandoval) jellemző sötét motívum vázlatait készítettem el, s ahogy haladt a forgatás, úgy kezdett egyre inkább körvonalazódni a zene a vonósok, fafúvósok és az egész kompozíció ívét szolgáló gitárjáték bevonásával." - emlékezik vissza a komponista, aki a zeneírás során az arra vonatkozó rendezői instrukciókon, valamint az alkotás képsorainak mondanivalóján kívül a betétdalokra is támaszkodhatott. "Judy már a forgatás korai szakaszában kiválogatott néhány dalt, amelyeket egyfajta iránymutatóként kezeltem, és ezek ismeretében igyekeztem olyan zenét írni, ami képes egységet alkotni velük." - meséli, miközben arra is kitér, hogy mennyire kiemelkedő szerepe van az instrumentális alátámasztások és a betétdalok helyeinek gondos megválasztásának. A betétdalokat illetően a produkció zenei felügyelője, Margaret Guerra Rodgers azzal a javaslattal állt elő, hogy néhány betétdal erejéig szerződtessenek egy zenekart is. Így került a stábba az Ozomatli nevű együttes, akik végül két dalt is szereztek a "Tortilla Heaven"-hez, amelyeket maga Lennertz producerelt, és minthogy a score ekkor még nem volt teljesen kész, megoldható volt a dalok jellegzetes motívumainak beleszövése is, ennek köszönhetően a kétféle alátámasztás immáron nemcsak stílusában idomult egymáshoz, hanem valódi egységet alkottak. Az együttes és a komponista munkakapcsolatát jelentősen könnyítette, hogy korábban már volt alkalmuk együtt dolgozni a zenekar mostanihoz hasonló jellegű Grammy-díjas lemezén, a "Street Signs"-on, ahol Lennertz a zenekari rendező tisztségét töltötte be.

         A produkció ihlette betétdalok, valamint Christopher Lennertz aláfestésének feljátszása, illetve a teljes hanganyag kikeverése nagyjából két hetet vett igénybe, s ezek mindegyikét a szerző Los Angeles-i stúdiójában végezték. Ezen munkafolyamat eredménye azonban nem került a boltok polcaira, így ezt az alkotás helyszínéből adódóan némiképp egyedi hangvételűre sikerült, latinos aláfestést csupán a film megtekintése során hallhatjuk majd.



    Kulics László
    2007.03.29.





           
                          Christopher Lennertz                                          Ozomatli






    A fényképeket rendelkezésünkre bocsátotta: Christopher Lennertz, Tom Kidd
    Az Ozomatliról készült csoportkép a Boom Online-ról származik.
    A beszámolóhoz tartozó interjút készítette: Kulics László
    Külön köszönet Tom Kiddnek a közreműködésért.







        Vissza a többi beszámolóhoz

    További kritikáink
  • Outland
  • Children of Dune
  • Only the Brave
  • Under Siege 2: Dark Territory
  • Under Siege
  • Pet Sematary (2019)
  • Stepmom
  • Pet Sematary
  • Witness
  • Oscar
  • Captain Power and the Soldiers of the Future
  • Mary Shelley
  • Battlefield Earth
  • Krypton
  • Captain Marvel

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam