FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Disaster Artist  Love, Simon  Jurassic World: Fallen Kingdom  Ready Player One  Solo: A Star Wars Story  Looney Tunes: Back In Action  Revenge of the Ninja  Charlie and the Chocolate Factory  Backdraft  In Love and War
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - "Stay Alive" - Egy score születése
     











         John Frizzell pár hónappal ezelőtt a "Stay Alive - Ezt éld túl!" című, William Brent Bell által írt, és rendezett horrorfilmhez szerződött le. A műfaj terén már jártasnak mondható komponista (az ő nevéhez fűződik többek között a "Még mindig tudom, mit tettél tavaly nyáron" és a "13 kísértet" aláfestése is) úgy gondolta, hogy a játékosait szisztematikusan gyilkoló számítógépes programról szóló produkció remek lehetőséget nyújt számára ahhoz, hogy újfajta zeneszerzési, valamint felvételi módszereket próbáljon ki. Az alábbi rövid ismertetőn keresztül betekintést nyerhetünk a szerző - tradicionális szimfonikus zene, és elektronikus elemek elegyítésével létrejött - muzsikájának kulisszái mögé.

         A "Stay Alive" score tehát elektronikus és nagyzenekari momentumok hibridje, ám ez utóbbiak nagy része komoly utómunkálatokon esett át az Apple Logic Pro nevű szoftver segítségével. Frizzell először a három főbb témát komponálta meg: a Gyilkosság-téma, ami egy rendkívül zaklatott vonósrész (többek közt a filmzenealbum nyitányát képező "Enter the House"-ban is ez hallható), a romantikus zongoramelódiából álló Grófnő-téma (pl.: "Loomi's Funeral", "Mourning Phinn"), a Játék-téma pedig egy staccato (jelentése: szaggatott, rövid) ritmusú hegedűdarab (például: "Playing The Game"). Mindegyik motívumot több hangnemben és regiszterben rögzítették, miközben a vonósok hangjánál különféle hajlításokat próbáltak ki. Mindemellett az összes darabot rögtönzéses technikával fejlesztették tovább, ahol a zenészek véletlenszerűen választották ki a dallamokat, kvázi improvizálva a zenét - természetesen ezeket azelőtt végezték, mielőtt még a film jeleneteihez bármit is írt volna a szerző. A következő lépésben a témák különféle variációit a Logicban rendszerezték, ahol különféle változtatásokat próbáltak ki rajtuk: néhányat megnyújtottak, illetve felgyorsítottak, másokat pedig különféle effektek kíséretében játszottak fel gitárszimulátoron.
         Ezen kísérletezgetés legérdekesebb része az volt, mikor a Gyilkosság-témát hangjegyenként felbontották, majd néhányat közülük kivettek a környezetükből. Az eredmény egy nagyon szögletes, töredezett hangzás lett, félúton a szintetizátor és a nagyzenekar között. Egyes jelenetek alá ilyen manipulált hangokkal átszőtt instrumentális muzsika került - ezen kísérlet eredményeit már a jelenethez komponálás stádiumában használták fel.
         A legkülönfélébb hangmanipulációk mellett további, változtatás nélküli nagyzenekari felvételek kerültek feljátszásra, melyek lényege az egész score összetartása, és az események alá illő, igazi zenei mélység megadása volt, ami a filmzene elengedhetetlen része.

         Ez a módszer hihetetlenül összetett szervezést igényelt, emiatt lehetetlen lett volna ilyen minőségben megvalósítani John Frizzell Liquid Music névre keresztelt vágócsapata nélkül. Köszönet illeti továbbá a hangszerelő Andrew Kinneyt és Jerome Leroyt, valamint a mindenre ügyelő Frederik Wiedmannt. Azt, hogy a jövőben ezt a módszert milyen mértékben fogja a komponista továbbfejleszteni, illetve alkalmazni, nem tudni, ám az biztos, hogy egy érdekes, és egyáltalán nem gyakori zeneszerzési metódusról tett tanúbizonyságot Frizzell, aki így a horrorzenéknél megszokottaktól eltérően képes volt újat mutatni nekünk.



    Kulics László
    2006.06.10.







    Beszámolónk a John Frizzell által rendelkezésünkre bocsátott leírás alapján készült.
    Külön köszönet Tom Kiddnek a közreműködésért.
    Az eredeti leírást fordította: Hubai Gergely







        Vissza a többi beszámolóhoz

    További kritikáink
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed
  • The End of the f***ing World
  • Predator 2
  • 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
  • Anomalisa
  • Predator
  • Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone
  • Molly's Game

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam