FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Attila  The Beyond (L'Aldila)  Ready or Not  Gemini Man  Dora and the Lost City of Gold  Watchmen  Angel Has Fallen  Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw  True Lies  Shaft (1971)
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Így készült a "Partition" zenéje (beszámoló)
     










         "Ha egy képet ezernyi szóval lehet jellemezni, egy zenei kompozíció ezernyi hangulatot képes hozzáadni." - vélekedik a filmzenéről az indiai származású rendező, Vic Sarin ("Szívügyek", "Gyilkosság receptre"), kinek legújabb alkotásához, a "Partition" című drámához Brian Tyler készített muzsikát. Miközben tavaly a katonai témájú "Annapolis - Ahol a hősök születnek"-hez, a "Bug" című thrillerhez, valamint a sportkocsiktól hemzsegő "Halálos iramban: Tokiói hajszá"-hoz készített aláfestéseit ismerhettük meg tőle, részt vett ebben az imént felsoroltaktól merőben eltérő stílusú alkotásban is. A "Partition" 1947 augusztusában játszódik, egy, az indiai - pakisztáni határvidék menti településen, középpontjában pedig a fiatal, szüleitől elszakított muszlim lány, Naseem (Kristin Kreuk) és a harmincnyolc éves indiai katona, Gian (Jimi Mistry) kapcsolata áll.

         Sarin olyan aláfestést képzelt el filmjéhez, amelyben a keleties és a nyugatias zenék motívumai egy tematikus muzsikában ötvöződnek egymással. Ezen elképzelésével kereste fel Tylert, akire szinte teljes mértékben rábízta a születendő score-t, miután látta, hogy mennyire magával ragadta őt a történet - mindemellett természetesen elengedhetetlen volt, hogy észrevételeiket, javaslataikat több alkalommal is egyeztessék egymással. "Egy igazi, a kölcsönös bizalmon alapuló együttműködés volt a miénk. Sarin bízott az ösztöneimben és hitt nekik." - meséli a komponista, majd hozzáteszi: "A film története és India felbecsülhetetlen világa egyaránt magával ragadott. Számomra fontos dolog, hogy a komponálás során a szívem irányítson. Ez többet ér számomra, mint a szavak.".
         A zenének (melynek megírását szerzője a főtéma zongoraváltozatának elkészítésével kezdte) a két szereplő érzelmei mellett a történet földrajzi elhelyezkedését is tükröznie kellett, melynek érdekében Tyler olyan tradicionális hangszereket alkalmazott, mint például a szitár (sajátos hangspektrumú, húros hangszer), a tabla (ami a muzulmánok egyik jellegzetes ütőhangszere), a dhol (két, különböző mélységű hangot biztosító részből álló ütőshangszer), vagy a dumbek (ami szintén egy ütőshangszer) - ezek együttes játékát figyelhetjük meg többek között a "Coming of Age", a "Festival of Holi", vagy a "Free" tételekben is. Tylerre jellemző, hogy a zene megírásán és vezénylésén túl más folyamatokból is szívesen kiveszi a részét (ilyen például a hangszerelés, vagy a zenei producer szerepének betöltése), ami ezúttal sem történt másként: a felsorolt hangszerek megszólaltatása mellett a filmzenében felcsendülő gitár, zongora és csörgők hangjait is az ő játékának köszönhetjük. Miután az ezekre íródott zenei részleteket saját stúdiójában feljátszotta, már csak a nagyzenekari előadás rögzítése maradt hátra. Erre 2006 júniusában került sor a Hollywood Studio Symphony közreműködésével, akik Tyler vezényletével adták elő a főként az epikus, illetve feszültségteli részek alátámasztására szolgáló tételeket. A mintegy negyvenfős vonósszekciót három kürtös és Chris Bleth egészítette ki, aki a hagyományos fafúvós hangszerek mellett olyan, szintén a tájegység szimbolizálására szolgáló hangszeren is játszott, mint a bansun. Míg a hangszerelésben állandó munkatársa, Robert Elhai, továbbá Dana Niu, Brad Warnaar és Andrew Kinney, addig a nagyzenekari részek rögzítésében Stephen Krause, Tom Hardisty, és a zenei rendező, David Krause volt a komponista segítségére.
         A különféle munkafolyamatok idejét összegezve azt az eredményt kapjuk, hogy a "Partition" aláfestésén Tyler hozzávetőlegesen öt hónapot dolgozott (melynek nagyrészét a zenei felvételek tették ki), ami manapság sajnos nem sok pályatársának adatik meg.

         "Ami először feltűnt nekem, miközben Brian Tyler zenéjét hallgattam, az az, hogy szerzeménye milyen gyönyörűen ragadja meg és foglalja magába a film egyes érzelmeit." - olvasható a rendező feljegyzésében. Tyler ezen score-jával (amelynek számára legkedvesebb tétele a film végén felcsendülő "Sirsa") a máig legsikeresebbnek tartott aláfestésének, a "Children of Dune"-nek hangulatát idézi fel, ám ezúttal jóval több tradicionális hangszer számára engedett teret, melyeknek köszönhetően ismét egy, a filmzenealbumok többségétől eltérő hangvételű, egzotikus szerzemény került ki a kezei közül.
         Vic Sarin koprodukciós alkotásának nemzetközi premierjét február 2-án tartották Kanadában, a hazai bemutató dátuma azonban még nem ismeretes. A filmzenealbum a Varése Sarabande gondozásában jelent meg január 30-án.



    Kulics László
    2007.03.14.





         Képek a "Partition" zenei felvételéről:


















































    A fényképeket rendelkezésünkre bocsátotta: Brian Tyler
    A beszámolóhoz tartozó interjút készítette: Kulics László







        Vissza a többi beszámolóhoz

    További kritikáink
  • Shaft (2019)
  • Alien: Resurrection
  • Alien 3
  • Aliens
  • Alien
  • Godzilla: King of the Monsters
  • Outland
  • Children of Dune
  • Only the Brave
  • Under Siege 2: Dark Territory
  • Under Siege
  • Pet Sematary (2019)
  • Stepmom
  • Pet Sematary
  • Witness

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam