FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Angel Has Fallen  Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw  True Lies  Shaft (1971)  Shaft (2019)  Alien: Resurrection  Alien 3  Aliens  Alien  Godzilla: King of the Monsters
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Így készült a "Vasember 2." zenéje (beszámoló)
     










         A "Vasember" a 2008-as év egyik legnagyobb kasszasikere volt, s mint ilyen, nem kerülhette el a folytatást, sőt mára már az is tudvalevő, hogy egyik legújabb adaptált szuperhősünk története trilógiává fog bővülni. 2010 áprilisának végére a hazai mozikba is eljutott a folytatás, melyben Robert Downey Jr. újfent brillírozik Tony Stark szerepében, ellenfelét pedig Mickey Rourke alakítja, egy hasonlóan látványos szerelésben.
         Mikor annak idején bejelentették, hogy John Favreau viszi vászonra a képregényt, többen John Debneyre számítottak, mint lehetséges zeneszerzőre, akivel a rendezőnek a "Mi a manó?" és a "Zathura - Az űrfogócska" című filmek révén már volt közös múltja. A posztra azonban Harry Gregson-Williams lett felkérve, aki az ezzel párhuzamosan készült "Narnia Krónikái - Caspian herceg" miatt nem vállalta el a projektet, így a feladat végül a szintén a Media Ventures berkein belül tevékenykedő Ramin Djawadira hárult. Mivel Djawadi műve kellően jól idomult a filmhez, kézenfekvőnek tűnt, hogy a jövőben is ő fogja dallamaival kísérni a Vasember kalandjait. 2009 júniusára azonban egyre több helyen lehetett olvasni azon híreszteléseket, miszerint Debney fogja átvenni a stafétabotot. Ezt nem sokkal később a stúdió hivatalosan is megerősítette, innentől kezdve pedig a rajongók nem kis elvárást kezdtek támasztani a születendő score iránt - ennek egyik fő mozgatója az volt, hogy a szerző végre meglépte azt, ami már egy ideje érett tőle: félretolta a komikus-kutyasétáltatós produkciókról szóló szerződéseket.

         A kérdésre, hogy vajon Debney el fog-e térni, s ha igen, akkor milyen mértékben a Djawadi által bevezetett szimfonikus-rockos hangzásvilágtól, tavaly év vége felé kaphattunk némi választ a világhálóra felkerült rövidfilmek révén, ahol Tina Guo (akiről többek között a "Sherlock Holmes" kapcsán is hallhattunk már) próbálta elektromos csellóján az egyik témát. A két szerző kompozíciói a stílusjegyeken túl egy másik ponton is rokoníthatók egymással, mégpedig a gitárszólókat feljátszó Tom Morello személyével, aki az első részben egy röpke szerep erejéig a vásznon is feltűnt. A Rage Against the Machine gitárosának közreműködését maga Favreau kezdeményezte, ugyanis szerette volna, hogy játékával ezúttal is hozzájáruljon Downey Jr. karakterének nyomatékosításához.
         Debney közel százhúsz percnyi zenét írt a filmhez, s miután elkészült vele, Morellóval együtt nekilátott a gitárszólók kidolgozásának, s azok nagyzenekari műbe történő beillesztésének. "Érdekes volt figyelemmel kísérni John és Tom együttműködését, két, a zenei világ különböző szegmensét képviselő ember munkáját." - meséli a rendező. A végeredményről eképpen vall a szerző: "Több okból kifolyólag is más lett ez a zene, mint az előző. Az új score több gitáros részt és kortárs elemet foglal magában, színesebb és sötétebb hangvételű lett elődjéhez képest." Ez utóbbi leginkább a vegyes kórus férfi tagjainak köszönhető, akiknek feladata elsősorban a gonosz karakter szimbolizálása volt, s hogy még inkább tükrözzék Ivan Vanko sötét lelkét, érzékeltessék származását, helyenként oroszul is énekeltek.
         A score 2010 februárjában kelt életre az Abbey Road stúdióban, ahol az első négy napot a nagyzenekari felvételek töltötték ki, majd ezt követően külön-külön került sor Morello és Guo szólóinak előadására. A végeredménybe azonban - némileg szokatlan módon - még jelenleg is csak a film hivatalos honlapján keresztül nyerhetünk betekintést néhány tracknek köszönhetően.

         A score mellett jelen esetben elengedhetetlen a betétdalok megemlítése is, melyek mindegyike az AC/DC-hez köthető, akikkel a Marvel egy olyan különleges szerződést kötött, melynek eredményeként nemcsak egyik közismert számukhoz, a "Shoot to Thrill"-hez készült újabb klip a film jeleneteivel kombinálva, hanem "Iron Man 2" címen egy válogatásalbum is napvilágot látott. Az instrumentális aláfestéssel azonban ezen dalok nem keveredtek úgy, ahogyan az például egy hasonló franchise, a "Transformers" második részének esetében történt. "A dalok és a score két különböző szerepet tölt be a filmben. S bár magam is nagy AC/DC-rajongó vagyok, a dalok nem befolyásoltak a komponálás során." - meséli Debney.
         A filmhez kapcsolható AC/DC-dalok már megjelentek a Columbia Records gondozásában, amely cég rögtön három különböző változattal kedveskedett a rajongóknak: a hagyományos album mellett egy DVD-vel kiegészülő, valamint egy, a gyűjtőket megcélzó komplett, poszterrel, könyvvel és több más, a filmhez, illetve a zenekarhoz köthető körítéssel ellátott verzióval. John Debney művének kiadására pedig az eddigi információk alapján július 20-ig még várnunk kell.
         John Debney munkáiról bővebben a www.johndebney.com címen tájékozódhatnak az érdeklődők.



    Kulics László
    2010.06.22.








































    A képeket készítette: Benjamin Ealovega
    Külön köszönet Melissa McNeilnek és Ray Costának a közreműködésért.







        Vissza a többi beszámolóhoz

    További kritikáink
  • Outland
  • Children of Dune
  • Only the Brave
  • Under Siege 2: Dark Territory
  • Under Siege
  • Pet Sematary (2019)
  • Stepmom
  • Pet Sematary
  • Witness
  • Oscar
  • Captain Power and the Soldiers of the Future
  • Mary Shelley
  • Battlefield Earth
  • Krypton
  • Captain Marvel

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam