FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - "Book of Longing" - Beszámolónk Philip Glass budapesti koncertjéről
     











         vezényelt: Michael Riesman
         szöveg: Leonard Cohen
         előadta: Dominique Plaisant, Tara Hugo, Will Erat, Daniel Keeling, Gloria Justen, Philip Glass,
         Megan Marolf, Gail Kruvand, Rossi, Andrew Sterman, Wendy Sutter, Michael Riesman
         helyszín: Művészetek Palotája, Budapest
         időpont: 2008. július 04.



         Philip Glass zenésztársai közreműködésével július 4-én és 5-én mutatta be Budapesten legújabb, nem éppen hétköznapi koncertművét, a "Book of Longing"-ot (jelentése: "A vágyódás könyve"). A kilencvenperces darab elsősorban a Leonard Cohen azonos című kötetében található verseken és rajzokon alapul, melyből adódóan jelen esetben megzenésített költészetről beszélhetünk. Bár világviszonylatban ez a műfaj cseppet sem elterjedt, Glass (aki nyugodtan nevezhető az irányzat úttörőjének) a nyolcvanas évek eleje óta foglalkozik vele, s az itt előadott darab már a negyedik ilyen jellegű szerzeménye. Az ötlet a nyolcvanas évekből ered, amikor is a komponista egy merőben új kapcsolatot szeretett volna létrehozni az ének és a zene között, amely eltér minden korábban hallottól. Kísérletezésének első eredménye az 1986-ban megjelent "Songs from Liquid Days" volt, amelyben olyan neves művészek dalszövegeihez írt zenei kíséretet, mint Suzanne Vega, Laurie Anderson vagy Paul Simon.
         A hazánkban is bemutatott, s a torontói ősbemutató óta eltelt egy év során világszerte eddig mintegy ötvenszer előadott "Book of Longing" története tíz évvel ezelőttre nyúlik vissza: Cohen és Glass Los Angelesben találkoztak, ahol arról kezdtek beszélgetni, miként kapcsolják össze a költészetet a zenével. Cohen egy kéziratot (amely későbbi kötetének alapját adta) mutatott meg a zeneszerzőnek, akire az abban található versek inspirálólag hatottak, s megegyeztek arról, hogy készítenek mindebből egy zenekarra, illetve énekre és prózára épülő koncertművet. Egy hónappal később azonban Cohen egy zen buddhista kolostorba vonult, ahol hat évet töltött el, így megbeszélésük tárgya csak ezután valósulhatott meg - az így eltelt évek alatt azonban Cohen véglegesítette kötetét, amely balladákat éppúgy tartalmazott, mint szerelmes verseket, önéletrajzi műveket, valamint spirituális meditációkat. Ezalatt Glass műve is formálódott, ugyanis végül nemcsak verseket válogatott be, hanem Cohen szólóénekesi pályájából származó dalokat is, mindezek pedig négy énekes (akiket százhúsz jelentkező közül választottak ki) tolmácsolásában, meglehetősen változatosan (hol számon belül váltogatják egymást, hol kvartettben, hol pedig duettben énekelnek) előadásában hallhatók, akiket egy nyolctagú zenekar kísér. A versek egy részét magától Cohentől hallhatjuk, amely ötlet azután valósult meg, miután Glass megkérte a költőt, hogy olvassa fel neki verseit úgy, ahogyan azoknak szerinte hangozniuk kellene. Ezek a felvételek aztán annyira megtetszettek Glassnak, hogy végül beolvasztotta őket művébe.

         A pénteki koncertet egy beszélgetés előzte meg, ahol a szerző mesélt tanulmányi éveiről, Bartók és Kodály művészete iránti szeretetéről, operáiról, valamint az este felcsendülő szerzeményéről, a beszélgetés végén pedig a közönség soraiból intézett kérdésekre válaszolt. Ez utóbbi során két filmzenéje, a "Kundun" és a "Kasszandra álma" aláfestése is szóba került, továbbá mesélt arról, mennyivel nagyobb alkotói szabadságot biztosítanak a független filmek, mint a hollywoodi alkotások. A beszélgetés a Művészetek Palotájának Üvegtermében zajlott (ami angolul Glass Hall, így szójátékilag az alkalomnak megfelelő helynek számított), rendkívül nagy érdeklődés közepette: jóval többen voltak kíváncsiak ugyanis a szerzőre, mint amekkora az egyébként sem kis terem befogadóképessége. Aki jelen volt, az megtapasztalhatta, hogy a szerző az avantgárd zenei stílusa által sugalltakkal szemben éppen ellentétes beállítottságú ember: szeret mesélni, viccelődni, és nem az elvont művész képét mutatja.
         A koncert közel teltházas volt, a közönség pedig a legkülönfélébb korosztályokból tevődött össze (tiniket éppúgy lehetett látni a sorokban, mint idősebb vagy középkorú hallgatóságot), ami mindenképpen pozitívum, pláne egy ilyen, korántsem populáris stílust képviselő művész esetében. A zenészek fölött elhelyezett vásznon Cohen rajzai, illetve festményei voltak láthatók, melyek tovább színesítették az előadást. A kísérőzene mind dallamvilágát, mind pedig hangszerelését tekintve rendkívül változatos volt: hol fenyegető ("Prologue - I Can't Make the Hills"), hol pergő ("Puppet Time"), hol komor ("I Want to Love You Now"), hol pedig mosolyra fakasztó ("I Came Down from the Mountain") zenei megoldásokkal találkoztam. De persze a tipikus Glass-jellemzők végig jelen voltak, s a kompozíció elengedhetetlen részét képezték. A zenészek rendkívül jól játszottak, amit az egyes szólók (melyek a "Not a Jew", az "I Enjoyed the Laughter", a "Don't Have the Proof", valamint az "I Am Now Able" tételekben voltak hallhatók) során nyújtott teljesítményükről éppúgy le lehetett mérni, mint összjátékukról. A leghátborzongatóbb élménynek számomra mégis az számított, amikor felvételről Cohen olvasta fel műveit, hangja ugyanis egyáltalán nem mondható nyugtatónak, kellemes csengésűnek, inkább az érdes, kissé reszelős jelzők illenek rá, amelyet a négy énekes kiválóan ellenpontozott.

         A koncert egy-két tétel kivételével magával ragadott, s egy rendkívül különleges élménnyel gazdagított, amiről a hangversenyterembe lépés előtt nem feltétlenül voltam meggyőződve. A darab érdemeinek elismerése mellett azonban továbbra is a szerző filmzenéit részesítem előnyben, ám jelen próbálkozása, a versek, az énekek és a zene ily módon történő párosítása előtt éppúgy emelem kalapom, ahogyan az előadást tapsviharral és éljenzéssel megköszönő közönség tagjai.



    Kulics László
    2008.07.19.


    Műsorrend:

      1. Prologue - I Can't Make the Hills
      2. I Came Down from the Mountain
      3. A Sip of Wine
      4. Want to Fly
      5. The Light Came Through the Window
      6. Puppet Time
      7. G-d Opened My Eyes
      8. You Go Your Way
      9. I Was Doing Something
    10. Not a Jew
    11. How Much I Love You
    12. Babylon
    13. I Enjoyed the Laughter
    14. This Morning I Woke Up Again
    15. I Want to Love You Now
    16. Don't Have the Proof
    17. The Night of Santiago
    18. Mother Mother
    19. You Came to Me
    20. I Am Now Able
    21. Roshi's Very Tired
    22. Epilogue - Merely A Prayer





    Képek a beszélgetésről, valamint az azt követő hangversenyről:






























    A fényképek forrása: Müpa
    Külön köszönet Balla Zoltánnak, Turkovics Monikának és Mesterházi Gábornak a közreműködésért.







        Vissza a többi beszámolóhoz

    További kritikáink
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam